تهران
کد خبر:65657
پ

آغاز مجدد طرح برخورد با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق

معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید مجوزهای لازم برای برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق از ماه جاری صادر شده است. به گزارش خبرنگار ، هفته گذشته سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار از توقف بیش از یکساله برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق […]


معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید مجوزهای لازم برای برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق از ماه جاری صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ، هفته گذشته سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار از توقف بیش از یکساله برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق در پاساژها و مراکز خرید بزرگ تهران خبر داده بود. به گفته این مقام صنفی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دلایل نامعلوم از انجام وظایف قانونی خود شانه خالی کرده و فروشندگان متخلفی که با اجرای طرح برخورد با عرضه پوشاک قاچاق در سال‌های گذشته تا حد زیادی بازار خود را از دست داده بودند، دوباره در حال ظهور و فعالیت مجدد هستند.

در واکنش به این خبر، مصطفی پور کاظم شایسته معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه گروه کالایی پوشاک جز کالاهای ردیف الف مبارزه با قاچاق کالا است گفت: خوشبختانه از سال ۹۶ تاکنون ۱ میلیارد دلار از حجم قاچاق پوشاک کاهش یافته است که از جمله دلایل این کاهش، می‌توان به اجرای طرح شناسه کالای پوشاک و طرح برخورد با عرضه پوشاک برند محرز قاچاق در سال‌های گذشته اشاره کرد.

شروع مجدد طرح برخورد با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق از ۱۵ آذر

به گفته این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وجود محدودیت‌های اعمال شده برای مسافرت‌های خارجی بعد از شیوع کرونا در سال جاری، نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار از قاچاق پوشاک که به صورت کالای همراه مسافر و از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌شد نیز کاهش پیدا کرده است.

بر اساس اظهارات معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نزدیک به ۶۰ درصد از فروشگاه‌های متخلف که در سال‌های گذشته مورد برخورد قرار گرفتند، تغییر رفتار داده و در حال حاضر سهم فروشگاه‌های ایرانی افزایش یافته است. وی با تاکید بر این نکته که مقابله در سطح عرضه باید به صورت مستمر انجام بگیرد، گفت: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا هنوز موفق به اجرای فاز دوم طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق نشده‌ایم؛ اما مجوزهای لازم برای برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق از ۱۵ آذر صادر شده است که امیدواریم با شروع فاز دوم طرح برخورد با عرضه پوشاک قاچاق، بیش از پیش شاهد کاهش سهم قاچاق پوشاک باشیم.

لزوم برخورد مداوم با قاچاق پوشاک در سطح عرضه

در همین ارتباط، آرین شریف‌یزدی کارشناس بازار پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار با تأکید بر اهمیت مقابله مداوم با قاچاق این گروه کالایی گفت: کارکرد عوامل مؤثر در کاهش قاچاق پوشاک به کشور موقتی بوده و نمی‌توان به بهانه‌های واهی عرضه‌کنندگان کالای قاچاق را به حال خود رها کرد؛ چرا که در غیر این صورت با کاهش همه‌گیری ویروس کرونا قاچاق پوشاک به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بازار پوشاک کشور، افزود: در حال حاضر کمبود مواد اولیه مورد نیاز تولید کارخانجات پوشاک باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند از تمام ظرفیت اسمی خود استفاده کنند؛ علاوه بر این پس از شیوع ویروس کرونا و اجرای محدودیت‌های کرونایی، بازار پوشاک با رکود نسبی مواجه شده است.

این کارشناس بازار پوشاک با بیان اینکه محصولات داخلی می‌توانند در ۲ بعد کیفیت و قیمت با پوشاک خارجی رقابت کنند، گفت: با وجود ممنوعیت واردات پوشاک از سال ۹۷، متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان زیرپله‌ای هنوز هم از برندهای خارجی استفاده می‌کنند که این مسئله در امر شناسایی کالای قاچاق و تقلبی از پوشاک تولید ملی اخلال ایجاد کرده است.

صنعت پوشاک نیاز به حمایت دارد

شریف‌یزدی با اشاره به ظرفیت اشتغال ۲ تا ۲.۵ میلیون نفری صنعت پوشاک گفت: متأسفانه با وجود سرمایه انسانی ماهر و ارزان قیمت در کشور نتوانسته‌ایم در تکمیل ظرفیت اشتغال زنجیره پوشاک موفق باشیم؛ این در حالی است که ترکیه در سال گذشته نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار صادرات پوشاک داشته است و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش میزان صادرات خود به بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال آینده است.

وی با تأکید بر اهمیت حمایت از تولیدکنندگان داخلی پوشاک اظهار داشت: صنعت پوشاک در صورت حمایت همه‌جانبه دولت و نهادهای نظارتی مسئول مبارزه با قاچاق می‌تواند نقش مهمی در حل مشکل اشتغال کشور داشته باشد؛ همچنین در صورت رفع موانع تولید مانند مشکلات مربوطه به تخصیص ارز و کمبود مواد اولیه، می‌توان در آینده نزدیک به صادرات بیش از یک میلیارد دلاری پوشاک امیدوار بود.

منبع:خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید