تهران
کد خبر:94924
پ

چین خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان توسط امریکا شد

به گزارش از خبرگزاری آناتولی، وی شنبه‌شب (۴ تیر) در توییتی نوشت: متوجه شدم که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند واشنگتن در کنار مردم افغانستان است. پس چرا ۷ میلیار دلار دارایی‌های مسدود شده این کشور را آزاد نمی‌کنید؟ همچنین بسیاری از مردم در رسانه‌های اجتماعی خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان از سوی آمریکا شده‌اند.  زمین لرزه […]

به گزارش از خبرگزاری آناتولی، وی شنبه‌شب (۴ تیر) در توییتی نوشت: متوجه شدم که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند واشنگتن در کنار مردم افغانستان است. پس چرا ۷ میلیار دلار دارایی‌های مسدود شده این کشور را آزاد نمی‌کنید؟

همچنین بسیاری از مردم در رسانه‌های اجتماعی خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان از سوی آمریکا شده‌اند. 

زمین لرزه مرگبار ۶.۱ ریشتری روز سه شنبه (۳۱ خرداد) افغانستان تاکنون یک هزار و ۱۵۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ مجروح در شرق این کشور بر جای گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: حدود یک هزار و ۸۰۰ خانه در افغانستان به دلیل این زلزله تخریب شده است. 

بر اساس برآوردهای کمیسیونر مدیریت بحران اتحادیه اروپا، حدود ۲۷۰ هزار نفر در مناطق آسیب دیده افغانستان به کمک نیاز دارند. 

چین پیش از این، اقدام آمریکا در مسدود کردن دارایی‌های افغانستان را “دزدی” دانسته بود. 

به گزارش خبرگزاری، نماینده چین در ماه جاری در پنجاهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، آمریکا باید تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان را لغو کند و دارایی‌های ملت افغان را بازگرداند. 

وی تاکید کرد، با گذشت ۱۰ ماه از اوضاع حاکم بر افغانستان و پیشرفت‌های حاصل شده از سوی دولت موقت، این کشور همچنان با چالش‌های متعدد بشردوستانه، اقتصادی، امنیتی و سایر موارد روبه روست. 

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز روز جمعه(۳تیر) با تسلیت به مردم افغانستان برای زلزله مرگبار اخیر خواستار آزادسازی دارایی‌های مسدود شده این کشور از سوی آمریکا شد. 

ایران، پاکستان و هند از جمله کشورهایی هستند که کمک‌های بشردوستانه برای زلزله زدگان افغانستان ارسال کرده‌اند. ژاپن، کره جنوبی، تایوان و امارات متحده عربی نیز روز پنجشنبه (۲ تیر) اعلام کردند که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می‌فرستند. 

سازمان ملل متحد تلاش کرده است سیستم موسوم به تسهیلات مبادله بشردوستانه را راه‌اندازی کند تا میلیون‌ها دلار کمک را به پول افغانی تبدیل کرده و از بحران‌های اقتصادی افغانستان جلوگیری کند و تحریم‌های رهبران طالبان را دور بزند. 

براساس گزارش سازمان ملل، اقتصاد افغانستان از ماه آگوست سال جاری میلادی تاکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد کوچکتر شده و ممکن است نرخ بیکاری امسال به ۴۰ درصد هم برسد. فقر هم می‌تواند به ۹۷ درصد برسد. 

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید