تهران
کد خبر:87004
پ

پیش‌بینی روند نزولی نرخ رشد جمعیت کشور تا ۱۵ سال آینده +جدول

به گزارش خبرنگار،‌ یکی از نگرانی‌های سال‌های اخیر مقامات ارشد کشور بحران جمعیت و یا نزدیک شدن کشور به مرحله بحران جمعیت و بسته شدن پنجره جمیعیتی کشور است. یکی از علل اصلی این نگرانی، کاهش بستر و ظرفیت سرعت‌دهی به فرایند توسعه و رشد اقتصادی است. تحلیل‌ها و گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد […]


به گزارش خبرنگار،‌ یکی از نگرانی‌های سال‌های اخیر مقامات ارشد کشور بحران جمعیت و یا نزدیک شدن کشور به مرحله بحران جمعیت و بسته شدن پنجره جمیعیتی کشور است. یکی از علل اصلی این نگرانی، کاهش بستر و ظرفیت سرعت‌دهی به فرایند توسعه و رشد اقتصادی است.

تحلیل‌ها و گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت کشور از حدود ۸۴ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ با ۷ میلیون و ۳۹۱ هزار نفر افزای به ۹۱٫۵ میلیون نفر در سال ۱۴۱۵ خواهد رسید.

بنابراین پیش بینی هر سال ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود.


طبق پیش بینی‌ها روند جمعیت روستایی تا سال ۱۴۱۵ رو کاهش رفته از ۲۰ میلیون و ۱۷۹ هزار نفر در سال جاری به ۱۸ میلیون ۲۰۳ هزار نفر تقلیل می‌یابد. در مقابل نیز جمعیت شهری از ۶۳ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر در سال جاری به ۷۳ میلیون و ۲۴۳ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

طبق این گزارش مرکز آمار ایران، رشد نرخ رشد جمعیت ایران با فرض ادامه همین شرایط از ۰٫۷۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۰٫۳۶ درصد تا پایان سال ۱۴۱۵ خواهد رسید.

*پیش‌بینی نرخ رشد جمعیت براساس محاسبات مرکز آمار ایران

سالنرخ رشد (درصد)۱۴۰۰۰٫۷۷۱۴۰۱۰٫۷۶۱۴۰۲۰۷۴۱۴۰۳۰٫۷۴۱۴۰۴۰٫۶۹۱۴۰۵۰٫۶۶۱۴۰۶۰٫۶۲۱۴۰۷۰٫۵۸۱۴۰۸۰٫۵۵۱۴۰۹۰٫۵۲۱۴۱۰۰٫۴۹۱۴۱۱۰٫۴۶۱۴۱۲۰٫۴۴۱۴۱۳۰٫۴۱۱۴۱۴۰٫۳۸۱۴۱۵۰٫۳۶

به گزارش خبرگزاری، به نظر می‌رسد با این روند بخش عمده جمعیت ایران در سال ۱۴۱۵ را افراد میان‌سال و بیشتر تشکیل خواهند داد.

منبع : خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید