تهران
کد خبر:97511
پ

پروژه غدیر که قرار بود ۳۶ ماه زمان ببرد، ۱۰ ماهه تکمیل شد

یک استاد دانشگاه گفت: در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب باکیفیت از سد دز تأمین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تأمین آب را به همراه خواهد داشت. – اخبار اقتصادی – سعید نیکی‌سخن، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگ..

پروژه غدیر که قرار بود 36 ماه زمان ببرد، 10 ماهه تکمیل شد

یک استاد دانشگاه گفت: در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب باکیفیت از سد دز تأمین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تأمین آب را به همراه خواهد داشت.

سعید نیکی‌سخن، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ضمن اشاره به جزئیات طرح آبرسانی غدیر در خوزستان گفت: طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان در دولت نهم مطرح شد و مقرر بود تأمین آب موردنیاز برای مردم خوزستان را به انجام برساند، اما مشکلات کار اجرای این طرح مهم را با کُندی زیادی روبرو کرده بود.

این استاد دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: بر اساس دورنمای در نظر گرفته شده برای طرح غدیر تا افق ۱۴۲۵ امکان تأمین آب شرب معادل ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال توسط این طرح از مبدأ سد دز مهیا شده و منابع تأمین میان‌مدت این طرح از رودخانه دز از طریق کانال موسوم به W2 انجام می‌پذیرد.

وی افزود: با انتخاب «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم، وی یکی از اولویت‌های کاری خود را تأمین آب موردنیاز خوزستان قرارداد و با سفری که به این استان به همراه رئیس‌جمهوری داشت بر اجرای سریع‌تر طرح غدیر تاکید کرد.

نیکی سخن گفت: در طرح غدیر مقرر است برای ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستای استان خوزستان آبرسانی کند. این طرح حداکثر ۲۴ مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل ۴۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ویژگی این طرح آن است که برای ۴٫۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان تأمین آب خواهد داشت.

وی ادامه داد: با این تنوع‌سازی اگر حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون با شرایط تغییر اقلیم دچار خشکسالی شوند، تأمین آب مشکلی با تنوع لحاظ شده نخواهد داشت.

نیکی‌سخن گفت: : در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب باکیفیت از سد دز تأمین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تأمین آب را به همراه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: افق در نظر گرفته‌شده برای طرح اولیه سال ۱۴۲۵ بود که باهدف زودتر اجرا شدن طرح میان‌مدت از سوی وزیر نیرو مطرح شد. مشاوران طرح زمانی را برای اجرا در نظر گفتند که با موافقت وزیر روبرو نشد و درنهایت برنامه زمان‌بندی ۳۶ماهه مطرح شد.

نیکی سخن در پایان گفت: پس از سفر رئیس جمهور با افزایش نوبت‌کاری‌ها زمان اجرا کوتاه‌تر شود که درنهایت حدود ۱۰ ماه موافقت شد که اکنون آماده افتتاح است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید