تهران
کد خبر:64103
پ

مذاکرات محرمانه اوپک پلاس به کجارسید؟

مذاکرات میان اوپک و متحدانش در خصوص به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید نفت در ابتدای سال آینده به تاخیر سه تا شش ماهه افزایش تولید متمرکز شده است.   عربستان سعودی و روسیه که در راس گروهی متشکل از ۲۳ کشور قرار دارند، اعلام کرده اند که درباره تسهیل محدودیت عرضه در ژانویه بازنگری […]

مذاکرات میان اوپک و متحدانش در خصوص به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید نفت در ابتدای سال آینده به تاخیر سه تا شش ماهه افزایش تولید متمرکز شده است.
  مذاکرات محرمانه تولیدکنندگان اوپک پلاس به کجا رسید؟
عربستان سعودی و روسیه که در راس گروهی متشکل از ۲۳ کشور قرار دارند، اعلام کرده اند که درباره تسهیل محدودیت عرضه در ژانویه بازنگری خواهند کرد زیرا افزایش شیوع ویروس کرونا به تقاضا برای سوخت لطمه زده است. روسای روسیه و اوپک حتی به گزینه کاهش بیشتر تولید نفت اشاره کرده اند. با این حال یک نماینده اوپک گفت: چنین ایده ای تاکنون از حمایت گسترده در میان سایر اعضا برخوردار نشده است.

به گفته نمایندگان اوپک که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات مایل نبودند نامشان فاش شود، در فاصله کمتر از سه هفته به زمان برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس به منظور تصمیم گیری درباره سیاست تولید سال آینده، این گروه به حفظ محدودیت عرضه فعلی در سال ۲۰۲۱ متمرکز شده است. اوپک پلاس در حال حاضر تولیدش را حدود ۷.۷ میلیون بشکه در روز معادل هشت درصد از تولید جهانی محدود کرده است.

یک نماینده اوپک گفت: واکسنی که هفته جاری ساخت آن از سوی شرکت فایزر اعلام شد، ممکن است تقاضا برای سوخت را در اواسط سال ۲۰۲۱ احیا کند و نیاز به محدودیت عرضه بیشتر برطرف شود. قیمت نفت روز چهارشنبه در معاملات بازار لندن در واکنش به این موفقیت علمی به بالای ۴۵ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در ۱۰ هفته اخیر بود.

با این حال چالشهای لجستیکی عظیمی که در رساندن این واکسن برای میلیاردها نفر وجود دارد، شرایط بازار نفت را در شش ماه آینده به میزان قابل ملاحظه ای تغییر نخواهد داد. بنابراین رویداد اخیر تضمین نمی کند که تولیدکنندگان می توانند طبق برنامه شیرهای نفت را در ژانویه باز کنند.

اوپک همچنین ناچار است با بازگشت عرضه نفت اعضای معاف از مشارکت در پیمان اوپک پلاس کنار بیاید. لیبی پس از آتش بس میان گروههای داخلی، تولیدش را به سرعت احیا کرده و به بالاترین میزان در حدود یک سال اخیر رسانده است. معامله گران انتظار دارند صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۱ پس از فعال شدن توافق برجام از سوی جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا به بازار برگردد.

تغییرات توافق

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی دوشنبه هفته جاری اعلام کرد اوپک و متحدانش در صورت لزوم می توانند توافق را تغییر دهند.

اوپک پلاس اوایل امسال هم چنین اقدامی کرده بود و افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز را که از ژوییه برنامه ریزی کرده بود، یک ماه به تاخیر انداخت و از اوت آغاز کرد. این گروه با پیش بینی بهبود اقتصاد جهانی و مصرف سوخت، قصد داشت در ژانویه دو میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدش اضافه کند.

اما افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا باعث ازسرگیری قرنطینه شد و تقاضا برای سوختهای حمل و نقل را ضعیفتر کرد و امیدهای تولیدکنندگان به بهبود شرایط رنگ باخت. دبیرخانه اوپک در وین در گزارش ماهانه خود برآوردش از تقاضای جهان برای نفت اوپک در سال ۲۰۲۱ را کمتر کرده و هشدار داده است تاثیر همه گیری کووید ۱۹ بر مصرف در سال آینده برای مدت طولانیتری ادامه خواهد داشت.

از زمانی که جدیدترین توافق کاهش تولید اوپک پلاس در آوریل تصویب شد، ریاض و مسکو پیوسته تلاش کرده اند به انتظارات شکل دهند و گاهی اقدامات قاطعانه تر از انتظار بازار را انجام داده اند و با پنهان کردن نیتشان، تلاش کرده اند تا تاثیر تصمیماتشان بر قیمتها را حداکثر کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ۲۲ اکتبر اعلام کرد اگر لازم باشد می توانیم درباره کاهش بیشتر تولید تصمیم بگیریم و در ادامه خاطرنشان کرده بود که دلیل فوری برای چنین اقدامی نمی بیند. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر که ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، روز چهارشنبه به چنین احتمالی اشاره کرد. وزیر انرژی عربستان سعودی هم مکررا به سفته بازان بازار نفت هشدار داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هیچ چیز تا زمان برگزاری نشست آنلاین وزیران نفت اوپک پلاس در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر قطعی نیست. امارات متحده عربی که اخیرا از تعهداتش تحت پیمان اوپک تخطی کرد، دوشنبه هفته جاری تاکید کرد برای این که توافق تغییری پیدا کند، موافقت همه اعضا ضروری است.

منبع
پیام نفت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید