تهران
کد خبر:94842
پ

فقط ۲.۳ میلیون مالیات از خانه‌های خالی اخذ شد

در شرایطی که قانون مالیات‌ خانه‌های خالی پس از معطلی‌ها و اختلاف‌های بسیار وارد فاز اجرا شد اما همچنان انتقاداتی به کندی روند شناسایی این واحدهای مسکونی و اخذ مالیات از آن‌ها پابرجاست که بررسی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دو ماهه سالجاری نیز نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۲ میلیون و […]

در شرایطی که قانون مالیات‌ خانه‌های خالی پس از معطلی‌ها و اختلاف‌های بسیار وارد فاز اجرا شد اما همچنان انتقاداتی به کندی روند شناسایی این واحدهای مسکونی و اخذ مالیات از آن‌ها پابرجاست که بررسی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دو ماهه سالجاری نیز نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از خانه‌های خالی مالیات اخذ شده است.

به گزارش گروه اقتصادی، قانون مالیات بر خانه‌های خالی که انتقادات بسیاری بر اجرای آن مطرح بود، سرانجام در سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیار وارد فاز اجرایی شد.

در این زمینه، سازمان امور مالیاتی از ارسال اطلاعات ۵۶۸ هزار خانه خالی مربوط به ۹ ماهه سال گذشته برای اخذ مالیات خبر داد. این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.

آخرین اعلام سازمان امور مالیاتی در اوایل اردیبهشت ماه امسال به ایسنا حاکی از آن است که از خانه‌های خالی معرفی شده کمتر از ۱۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده است.

در این بین، با توجه به ناتمام ماندن اجرای قانون مالیات خانه‌های خالی در سال گذشته و لزوم شناسایی خانه‌ خالی جدید در سالجاری باید اطلاعات جدیدی از خانه‌های خالی شناسایی شده به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات ارسال شود که طبق آخرین گفته مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی به ایسنا، هنوز اطلاعات جدید خانه‌های خالی به این سازمان ارسال نشده است.

وی همچنین اعلام کرد که تعداد خانه‌های خالی شناسایی شده اولیه زیاد نبوده و سازمان مالیاتی هنوز برگ مطالبه ارسال نکرده‌ است.

براساس گفته این مسئول مالیاتی، افزایش وصول مالیات از خانه‌های خالی به اطلاعات جدید بستگی دارد زیرا، احتمال اینکه شناسایی این خانه‌ها دقیق باشد، بیشتر است و هر چه اطلاعات دریافتی درست‌تر باشد، آمار وصولی نیز بالا می‌رود.

درحالیکه سازمان امور مالیاتی از ارسال نشدن اطلاعات جدید خانه‌های خالی می‌گوید، وزیر راه و شهرسازی از گزارش حدود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی خبر داده است.

علاوه براین، محمودزاده_معاون ساختمان و مسکن این وزارتخانه نیز به تازگی اعلام کرده که ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی شده است.

کندی روند شناسایی خانه‌های خالی و ارسال اطلاعات آن‌ها به سازمان مالیاتی، صدای اعتراض مجلسی‌ها را نیز بلند کرد و رئیس مجلس در جلسه علنی امروز به وزارت راه و شهرسازی تذکر داد که با وجود راه اندازی سامانه مربوط به مالکیت و استفاده از املاک خالی، عملاً بر اساس خوداظهاری تنها از چند صد خانه خالی بجای چند صد هزار خانه خالی مالیات دریافت شده است که بنظر می‌رسد وزارت راه باید در این زمینه جدی‌تر عمل کند.

فارغ از این، بررسی عمکلرد درآمدی سازمان امور مالیاتی تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری نیز حاکی از آن است که از محل مالیات بر واحدهای خالی از سکنه فقط ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درآمد عاید این سازمان شده است و کندی روند اخذ مالیات از این واحدهای مسکونی را به نوعی تایید می‌کند.

البته، با وجود انتقادات به عملکردها در شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آن‌ها، سازمان امور مالیاتی وعده داده تا بعد از تیرماه اطلاعات خوبی از وصول پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات خانه‌های خالی اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید