تهران
کد خبر:67917
پ

عملیات آبخیزداری در ۲۴ حوزه بحرانی کشور انجام شد

«مسعود منصور» روز یکشنبه (۹۹٫۱۰٫۱۴) در حاشیه آیین رونمایی از چهار پروژه مشترک منابع طبیعی و آبخیزداری با معاونت علمی فناوری رییس جمهوری که جمع خبرنگاران افزود: در مورد استفاده از فناوری‌ها در حوزه حفظ و بهره برداری از منابع طبیعی با معاونت علمی توافق کردیم و مرکز نوآوری منابع طبیعی را ایجاد شد. وی […]


«مسعود منصور» روز یکشنبه (۹۹٫۱۰٫۱۴) در حاشیه آیین رونمایی از چهار پروژه مشترک منابع طبیعی و آبخیزداری با معاونت علمی فناوری رییس جمهوری که جمع خبرنگاران افزود: در مورد استفاده از فناوری‌ها در حوزه حفظ و بهره برداری از منابع طبیعی با معاونت علمی توافق کردیم و مرکز نوآوری منابع طبیعی را ایجاد شد.

وی اظهارداشت: شرکت های دانش بنیان می توانند برای حفظ و احیا منابع طبیعی و توسعه آبخیزداری کمک کنند که ما از آنها استقبال کرده و شرایط را برای اجرای برنامه‌هایشان محقق می کنیم.

منصور گفت: ۱۱ پروژه مشترک با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری داریم که امروز چهار مورد آن وارد مدار بهره برداری شد.

وی تصریح کرد: ۱۵۰۰ هکتار در حوزه خوزستان عملیات آبخیزداری اجرا شد که دیگر این منطقه از لحاظ سیلاب بحرانی نیست.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: سد زیرزمینی با رویکرد کنترل سیلاب ها داریم که آب را به زیرزمین هدایت می کند و موجب تقویت منابع آبی کشور نیز می شود.

منصور اضافه کرد: سیلاب به طور معمول رخ می دهد و بعد ما وارد عمل می شویم و باید به بهترین نحو مدیریت کنیم تا از خسارت زایی جلوگیری و از روان آبها استفاده شود.

وی افزود: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور در معرض فرسایش است و باید در انها عملیات آبخیزداری انجام شود که تا به امروز تنها ۳۰ میلیون هکتار ان را انجام داده ایم.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: روستاهای زیادی را در کشور با احیای قنوات داریم که مهاجرت معکوس ایجاد شده است. در دو سال گذشته با تقویت آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی اقدامات خوبی انجام شده که امیدواریم تداوم یابد.‌

وی گفت: در ۱۱ استان کشور که سال ۹۸ مشکل سیلاب داشتند و در ۲۴ حوزه بحرانی عملیات آبخیزداری انجام شد.این اقدامات از ا دیبهشت ماه شروع و در مهرماه به اتمام رسید.در دروازه قرآن شیراز با وجود بارندگی ها از فروردین ۹۸ بیشتر بود، اثری از سیلاب نداشتیم زیرا ۶ سازه در بالادست منطقه ایجاد کرده بودیم.

منصور ادامه داد: معتقدیم سالانه باید ۳ تا ۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود اما با منابعی که از محل صندوق توسعه ملی داشته ایم می توان سالانه یک میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام داد.

به گزارش خبرنگار در این مراسم چهار پروژه مشترک مهار و تثبیت عرصه های بحرانی تولیدکننده گرد و غبار با استفاده از انواع فناوری و عملیات های ابخوان و ابخیزداری، بکارگیری فناوری های بیو مهندسی و بیو مکانیکی در حفظ احیا توسعه و بهره برداری طبیعی و کنترل گرد و غبار، توسعه و ترویج گونه بومی ( گون علفی) به منظور مقابله با بیابانزایی و مدل توسعه حفاظت آب و خاک احیا پوشش گیاهی با استفاده از فناوری پتوی بنتونیت با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.
منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید