تهران
کد خبر:87750
پ

عربستان و تایلند پس از ۳۰ سال روابط خود را از سر می گیرند

به گزارش خبرگزاری به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، «پرایوت چان اوچا» نخست وزیر و وزیر دفاع تایلند که به ریاض سفر کرده است سه شنبه شب (۵ بهمن) با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار و گفت و گو کرد.   روابط عربستان و تایلند از ۳۰ سال قبل به دلیل پرونده «الماس آبی» […]

به گزارش خبرگزاری به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، «پرایوت چان اوچا» نخست وزیر و وزیر دفاع تایلند که به ریاض سفر کرده است سه شنبه شب (۵ بهمن) با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار و گفت و گو کرد.  

روابط عربستان و تایلند از ۳۰ سال قبل به دلیل پرونده «الماس آبی» رو به تیرگی گذاشت.  

روابط دیپلماتیک بین عربستان و تایلند از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۶  به دلیل به سرقت رفتن جواهرات گران بها از جمله الماس آبی کمیاب به وزن ۹۰ کیلوگرم و به  ارزش ۲۰ میلیون دلار توسط یک کارگر تایلندی دچار بحران شد.

گفته می‌شود این جواهرات از کاخ شاهزاده «فیصل بن فهد بن عبدالعزیز آل سعود» در ریاض به سرقت رفته و به تایلند قاچاق شده است.  

اکنو پس از ۳۰ سال عربستان و تایلند توافق کردند که با از سرگیری روابط دیپلماتیک روابط دوستانه تقویت و صفحه جدیدی در روابط بین ریاض و بانکوک گشوده شود.  

دو طرف با انتشار بیانیه ی مشترک  توافق کردند که تماس‌ها و همکاری‌ها بین مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور با هدف پیشبرد و توسعه روابط دوجانبه که منافع مشترک دو کشور را تامین می‌کند، افزایش یابد.  

همچنین دو طرف توافق کردند که در آینده نزدیک سفرای خود در ریاض و بانکوک را تعیین کنند و شیوه‌های مشورتی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه طراحی کنند و ارتباطات بین دو کشور برای بحث درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اساسی راهبردی در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.  

روابط این دو کشور همچنین در سپتامبر ۲۰۱۰، پس از اعتراض سفارت عربستان در بانکوک به تصمیم مقامات تایلندی برای ارتقای درجه یک افسر متهم به دست داشتن در قتل دیپلمات‌های سعودی بدتر شد.  

سفارت عربستان در آن زمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض پس از کشته شدن سه نفر از دیپلمات‌های خود و ناپدید شدن «محمد الرویلی» بازرگان عربستانی بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ و بی‌توجی بانکوک به این پرونده‌ها و نکشاندن عاملان آن به میز محاکمه روابط دیپلماتیک خود با تایلند را کاهش می دهد.

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید