تهران
کد خبر:68911
پ

سقوط قیمت خودرو ادامه خواهد داشت/ حباب قیمت خودروهای داخلی چقدر است؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری اقتصادی، به دنبال کاهش تقاضای خرید در بازار خودرو و عقب نشینی شورای رقابت برای افزایش ۳ ماهه قیمت خودرو، تعداد فروشندگان در این بازار بیشتر از تعداد خریداران شده و همین موضوع باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شده است. در حال حاضر نرخ ارز در کانال ۲۲ هزار […]


به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری اقتصادی، به دنبال کاهش تقاضای خرید در بازار خودرو و عقب نشینی شورای رقابت برای افزایش ۳ ماهه قیمت خودرو، تعداد فروشندگان در این بازار بیشتر از تعداد خریداران شده و همین موضوع باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.

در حال حاضر نرخ ارز در کانال ۲۲ هزار تومان قرار دارد که هم قیمت با نرخ ارز در ۳۰ مرداد امسال است. در این شرایط قیمت خودرو در حال نزدیک شدن به نرخ های مرداد ماه است به طوری که قیمت پراید در بازار به ۹۳ میلیون تومان رسیده است. پراید در انتهای مردادماه با قیمت ۸۳ میلیون تومان معامله می شد.

همچنین قیمت سمند ال ایکس در بازار به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده که ۲۵ میلیون تومان بالاتر از نرخ ۳۰ مردادماه است. در عین حال، پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان در بازار عرضه می شود در حالی که این خودرو در انتهای مردادماه با قیمت ۱۴۶ میلیون تومان معامله می شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در آخر مردادماه ۱۶۵ میلیون تومان بود که امروز معادل ۱۷۵ میلیون تومان است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با قیمت ۲۴۰ میلیون تومان در بازار عرضه می شود در حالی که قیمت این خودرو در ۳۰ مردادماه ۲۰۳ میلیون تومان بود.

به این ترتیب همچنان شاهد وجود حباب در قیمت خودرو در بازار هستیم و به گفته فعالان بازار خودرو همچنان باید منتظر کاهش قیمت ها در این بازار باشیم.

* طی سال جاری افزایش قیمت نخواهیم داشت

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد گفت: با وجود افت قیمت ارز طی هفته های اخیر، قیمت خودرو در بازار به اندازه ارز، افت نداشته و به همین دلیل باید منتظر ریزش قیمت ها در این بازار باشیم و بازار هنوز هم برای افت قیمت خودرو جا دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به وعده های رئیس کل بانک مرکزی اگر نرخ ارز کاهش یابد و یا مدتی در یک قیمت، ثابت بماند شاهد افت دوباره قیمت خودرو خواهیم بود.

موتمنی با بیان اینکه تاثیر نرخ ارز بر بازار خودرو زیاد است، گفت: در حال حاضر معاملات در بازار خودرو به صفر رسیده و خریداران منتظرند تا قیمت ها پایین تر بیاید، برخی فروشندگان نیز خودروها را با نرخ های بالا عرضه می کنند که در نهایت معامله ای صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: طی سال جاری افزایش قیمتی در کارخانه و بازار خودرو نخواهیم داشت.

* اگر قیمت کارخانه افزایش می یافت، تاثیری بر بازار نداشت

مرتضی میرمحمدی، یک فعال بازار خودرو نیز در این مورد گفت: طی چند روز گذشته شاهد افت ۴ هزار تومانی قیمت ارز در بازار بودیم و حالا هم مشتریان منتظرند تا قیمت ارز باز هم پایینتر بیاید و قیمت خودرو هم کاهش یابد، به همین دلیل بازار فعلاً قفل است و معامله ای صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به عقب نشینی شورای رقابت از افزایش ۳ ماهه قیمت خودرو، افزود: اگر مصوبه افزایش قیمت ۳ ماهه آخر سال صادر می شد اثری بر قیمت ها در بازار نمی گذاشت چراکه خریداری در بازار وجود ندارد و نرخ ارز نیز پایین آمده است.

این فعال بازار خودرو تصریح کرد: اگر نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد، باز هم شاهد ریزش قیمت ها در بازار خودرو خواهیم بود.

به گفته وی، در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و متقاضی برای سرمایه گذاری در این بازار وجود ندارد. فقط افرادی که مصرف کننده واقعی هستند اقدام به خرید خودرو می کنند.

وی ادامه داد: افرادی که خودرو را زمانی که نرخ دلار ۳۲ هزار تومان بود، خریداری کردند حالا با ضرر سنگین روبرو هستند و حاضر به فروش خودرو با قیمت پایین نیستند.

* عقب نشینی شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو

در پی مخالفت سازمان بازرسی با فرمول جدید شورای رقابت برای گرانی خودرو و با توجه به روند نزولی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو برای ۳ ماهه آخر سال منتفی شد و شورای رقابت روز گذشته از موضع خود برای رشد مداوم قیمت خودرو عقب نشینی کرد. در عین حال قیمت‌گذاری خودروهای جدید نیز به کمیته خودرو واگذار شد.

شورای رقابت اخیراً فرمول جدیدی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی مصوب کرده بود که بر اساس آن قیمت گذاری ۵۵ درصد تولید خودروسازان که خودرو‌های اقتصادی‌تر و مورد تقاضای عامه مردم است از دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کرد و ۴۵ درصد خودرو‌ها نیز مشمول فرمول جدید قیمت گذاری می شدند.

این دستورالعمل شورای رقابت مورد انتقاد سازمان بازرسی قرار گرفت و دیروز شاهد عقب نشینی شورای رقابت از فرمول جدید قیمت گذاری خودروها بودیم.

گفتنی است هرچند نرخ دلار در بازار امروز روندی افزایشی به خود گرفت اما باید دید این روند به کجا می رسد و فقط محدود به نوسانات مقطعی می شود یا خیر. قطعاً هر اتفاقی در بازار ارز بیفتد بر سایر بازارهای اقتصادی از جمله خودرو نیز اثرگذار خواهد بود.
منبع: دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید