تهران
کد خبر:66631
پ

سفته‌بازی در تمام کشور‌های توسعه‌یافته جرم است / مجلس اصل را رها کرده و به فرعیات چسبیده است

گروه اقتصادی خبرگزاری ، برای اینکه اقتصاد ایران هر روز درگیر و دار چالش تازه‌ای است اصولا نمایندگان و دولتی‌ها هر روز نسخه و طرح تازه‌ای می‌پیچند تا به نوعی باری از شانه‌های مردم خسته از تورمی که هر روز بر آن‌ها تحمیل می‌شود بردارند، اما مردم در این معرکه هر روز بیشتر از قبل، […]


گروه اقتصادی خبرگزاری ، برای اینکه اقتصاد ایران هر روز درگیر و دار چالش تازه‌ای است اصولا نمایندگان و دولتی‌ها هر روز نسخه و طرح تازه‌ای می‌پیچند تا به نوعی باری از شانه‌های مردم خسته از تورمی که هر روز بر آن‌ها تحمیل می‌شود بردارند، اما مردم در این معرکه هر روز بیشتر از قبل، از انجام اصلاحات اقتصادی ناامید می‌شوند. اصلاحات اقتصادی که بنیان‌ها را از اساس برکند و تغییری شگرف در قوانین به وجود بیاورد که تغییرات آن در تولید، افزیش اشتغال و معیشت و رفاه اجتماعی خود را نشان دهد.

رسول بخشی دستجردی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان یک راهکار را اصلی‌ترین چاره درمان اقتصاد ایران می‌داند و عدم توجه به آن را عاملی برای از هم پاشیدن اقتصاد ایران ظرف دو سال آینده عنوان می‌کند که در ادامه مشاهده می کنید.

طرح‌های دولت و مجلس مُسکن است
دکتر بخشی دستجردی با اشاره به روند خطرناکی که این روز‌ها اقتصاد ایران را تهدید می‌کند گفت: قیمت کالا‌ها اعم از اساسی یا غیر اساسی دائما در حال افزایش است و مردم از فشار تورم خسته شده اند. با اینکه دولت و مجلس هر کدام به زعم خود تلاش می‌کنند تا طرح‌هایی برای کمک به اقشار ضعیف جامعه برای حمایت از آن‌ها ارائه دهند و اجرا کنند، اما هیچ حمایتی نمی‌تواند مشکل تورم و اقتصاد ما را حل کند، حتی در حد یک مُسکن هم عمل نخواهد کرد.

نمایندگان انقلابی اقتصاد در آستانه سقوط را نمی‌بینند؟
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: مردم ما به نمایندگانی با عنوان نمایندگان انقلابی رای دادند تا یک مجلس انقلابی شکل بگیرد مجلسی که از آن انتظار می‌رود دولت را در بسیاری از سیاست گذاری‌ها مهار یا هدایت کند، اما متاسفانه مجلس نیز تا کنون به مسائل مهمی که اقتصاد ایران را در آستانه سقوط قرار داده توجه نمی‌کند و به دنبال تصویب طرح‌هایی است که کوچکترین گرهی از کار مردم باز نمی‌کند.

استاد اقتصاد افزود: متاسفانه مجلس اصل را رها کرده و به فرعیات چسبیده است. طرح‌های معیشتی که مجلس برای حمایت از مردم دنبال می‌کند هر چند برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه خوب است، اما پرداختن به فرعیات است چرا که اصل اساسی برای کنترل تورم و برداشتن فشار از روی دوش مردم کنترل نقدینگی است که دائما در حال افزایش است.

اقتصاد ایران در دست کلان سپرده گذاران
بخشی دستجردی ادامه داد: روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود، نقدینگی کمتر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، در هفت سال گذشته به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. ۷۰ درصد این عدد داخل ۰.۸ درصد سپرده هاست یعنی تعداد قلیلی از افراد با سپرده‌های کلان زندگی بقیه مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده اند، لذا از مجلس انتظار می‌رود پیش از هر موضوع دیگری به مساله کنترل و مهار نقدینگی بپردازد. عدم کنترل نقدینگی است که باعث چند نرخی شدن ارز و ایجاد فساد و رانت می‌شود، این موضوع باعث می‌شود دولت بودجه را آنقدر توهمی ببندد که باور کند با تغییر رئیس جمهور آمریکا فضا به نفع ما تغییر می‌کند و همه چیز درست می‌شود در حالی که برای کنترل تورم و حل سایر دغدغه‌ها و چالش‌های اقتصادی باید مساله نقدینگی حل شود.

تورم و نقدینگی در همه‌ی دنیا حل شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره کشور ژاپن مثالی زد و گفت: ژاپن به اندازه یکی از استان‌های ایران وسعت دارد با بیش از صد میلیون جمعیت، کشوری که بدون منابع نفت و گاز وذ انرژی و معادن سومین تولید کننده جهان به شمار می‌رود چرا که در این کشور مساله‌ای به نام نقدینگی حل شده است. اگر مسوولین ما واقعا به فکر حل تورم و ایجاد رفاه برای عموم مردم هستند این موضوع را باید در مانع تراشی در برابر هر گونه سفته بازی نشان دهند.

وی دراین باره گفت: اگر سفته بازی روی خانه، خودرو، ملک و زمین و طلا و ارز و… گرفته شود نقدینگی مهار می‌شود. هیچ دلیلی و هیچ موضوعی نمی‌تواند ارز پاشی و فروش ارز به مردم را در بازار توجیه کند. یکی از دلایل موفقیت اقتصادی ژاپن و تمامی کشور‌های توسعه یافته غلبه بر سفته بازی است. در ژاپن خرید و فروش ارز جرم محسوب می‌شود، مگر وارد کنندگانی که کالا‌های مورد نیاز کشور را وارد کنند. در هیچ کشور پیشرفته‌ای سفته بازی‌هایی که در ایران امری عادی است انجام نمی‌شود و ممنوع و جرم است. در تمام دنیا بازار‌های موازی با تولید بسته شده، اگر این موضوع در ایران اجرا شود از آن زمان به بعد بانک می‌تواند نرخ سود سپرده بانکی را صفر یا منفی کند و مانع افزایش نقدینگی شود از آن زمان به بعد است که می‌توان به انتظار رونق و شکوفایی اقتصادی در کشور نشست.

آزاد سازی سفته بازی یعنی تشویق مردم به تنبلی
رسول بخشی دستجردی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که از مجلس انقلابی انتظار می‌رود تصویب جرم و ممنوعیت هر گونه سفته بازی است. مجلس باید این موضوع را به عنوان یکی از محور‌های اساسی و اصلی در دستور کار خود قرار می‌داد تا با کاهش نقدینگی مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شد. متاسفانه سفته بازی تنها در کشور‌های جهان سومی دیده می‌شود در هیچ کشوری سفته بازی بر روی زمین، ملک، طلا و ارز صورت نمی‌گیرد. آلمان یک پنجم ایران وسعت دارد، اما رشد اقتصادی آلمان را با ایران که چند برابر آلمان است مقایسه کنید، ما به دلیل کم کاری و بی عملی مجلس در تصویب قوانین بازدارنده و جرم انگاری برای سفته بازی با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم در حالی که مسوولین خوب می‌دانند که وقتی در اقتصادی سفته بازی آزاد و رها باشد یعنی این پیام و سیگنال به جامعه داده می‌شود که مردم به تنبلی و کسب پول‌های باد آورده دعوت و حتی تشویق می‌شوند، لذا تنبلی در چنین جامعه‌ای نهادینه می‌شود. از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود مردم را ناامید نکند. مردم به انقلابی‌ها برای عبور از چنین مسائلی رای دادند، بهتر است مجلس بداند که اگر سفته بازی مهار نشود دو سه سال دیگر اقتصادی باقی نمی‌ماند و اقتصاد ایران از هم می‌پاشد.
منبع: دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید