تهران
کد خبر:69719
پ

روسیه خواستار بررسی بی‌طرفانه پرونده شیمیایی سوریه شد

به گزارش خبرگزاری بین الملل به نقل از اسپوتنیک، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که کشورش از پنج عضو جدید شورای امنیت می‌خواهد تا به پرونده اتهامات شیمیایی سوریه بی طرفانه رسیدگی کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد که روسیه آماده همکاری با «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» است. نبنزیا گفت: «من […]


به گزارش خبرگزاری بین الملل به نقل از اسپوتنیک، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که کشورش از پنج عضو جدید شورای امنیت می‌خواهد تا به پرونده اتهامات شیمیایی سوریه بی طرفانه رسیدگی کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روسیه آماده همکاری با «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» است.

نبنزیا گفت: «من از شورا، و اول از همه از اعضای جدید این شورا که می‌توانند تفسیر خود از تحولات جاری و یک دیدگاه مستقل را شکل دهند، می‌خواهم که این موقعیت را از منظری بی طرف بررسی کنند».

نبنزیا در ادامه گفت: واقعیت‌ها می‌گویند که سوریه حتی در میانه مشکلات پیچیده نظامی، سیاسی و همه‌گیری از همکاری با سازمان منع تسلیحات شیمیایی سرباز نزده است و صادقانه ضمن همسازی خود با تمام بازرسی‌ها اسناد لازم را ارائه کرده و آمادگی خود را برای گفتگو به هر شیوه ممکن، نشان داده است».

سفیر روسیه در سازمان ملل متحده همچنین خاطرنشان کرد که دسامبر گذشته سوریه در مورد گام‌های خود در راستای پایبندی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل- که این کشور را به انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی ملزم می‌کند- گزارش مقرر خود را به دبیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه کرد. افزون بر آن، نبنزیا گفت که سوریه آمادگی خود برای همکاری جهت حل و فصل تمام موضوعات مهم اعلام کرده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی درباره این پرونده گفت که «چرا همکاران غربی در مورد تحولات مثبت صحبت نمی‌کنند و به جای آن عامدانه تأکید خود را بر موضوعاتی قابل بحث می گذارند».

این نماینده روسیه در ادامه خاطرنشان کرد در حالی که سوریه تقریباً هر ماه اطلاعاتی درباره طرح و برنامه تروریست‌ها برای حمله‌های شیمیایی ارائه می‌کند، این اطلاعات در اسناد سازمان منع تسلیحات شیمیایی منعکس نمی‌شود.

نبنزیا در ادامه گفت: «ما اغلب تقاضاهای فوری را می‌شنویم که خواهان همکاری بیشتر سوریه هستند.. به نظر می‌رسد تنها چیزی که این تقاضاها را برآورده می‌کند آن است که سوریه تقصیر و گناه را بپذیرد و آشکارا به تمام گناهان مرگبار اعتراف کند!»

گفتنی است که در سال ۲۰۱۴ سازمان منع تسلیحات شیمیایی یک هیأت حقیقت‌یاب برای بررسی موارد استفاده ادعایی از تسلیحات شیمیایی در سوریه تشکیل داد.

لازم به ذکر است که کشورهای هندوستان، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ از اعضای جدید و غیردائم شورای امنیت هستند که از یکم ژانویه ۲۰۲۱ به مدت دو سال عهده دار این کرسی در شورای امنیت خواهند بود. این کشورها جایگزین سایر اعضای غیر دائم این شورا (بلژیک، آلمان، جمهوری دومینیک، آفریقای جنوبی و اندونزی) شده‌اند.
منبع:خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید