تهران
کد خبر:94580
پ

تحولات اوکراین| تردید مسکو درباره وجود موضوعی برای مذاکره با کی‌یف / هشدار درباره امکان طولانی شدن درگیری‌ها بر سر اوکراین

دبیرکل ناتو تاکید کرد، اعضای ائتلاف باید به حمایت از کی‌یف ادامه داده و برای طولانی شدن مناقشه بر سر اوکراین آماده باشند و نخست وزیر انگلیس هم از متحدان غربی خواست تا تسلیحات بیشتری به اوکراین بفرستند، برای اینکه درگیری‌ها می‌تواند بسیار طولانی شود. ..

تحولات اوکراین| تردید مسکو درباره وجود موضوعی برای مذاکره با کی‌یف / هشدار درباره امکان طولانی شدن درگیری‌ها بر سر اوکراین

دبیرکل ناتو تاکید کرد، اعضای ائتلاف باید به حمایت از کی‌یف ادامه داده و برای طولانی شدن مناقشه بر سر اوکراین آماده باشند و نخست وزیر انگلیس هم از متحدان غربی خواست تا تسلیحات بیشتری به اوکراین بفرستند، برای اینکه درگیری‌ها می‌تواند بسیار طولانی شود.

“دیمیتری مدویدوف” معاون رئیس شورای امنیت روسیه در این باره ابراز تردید کرد که در صورت از سرگیری مذاکرات بین هیئت‌های نمایندگی روسی و اوکراینی در ماه آگوست (شهریور ماه)، “چیزی برای گفت‌وگو و کسی برای مذاکره وجود داشته باشد”.

روز گذشته، شنبه، دیوید آراخامیا، رئیس هیئت نمایندگی قبلی اوکراین در مذاکرات با طرف روسی، از احتمال از سرگیری مذاکرات تا آخر فصل تابستان (در ماه آگوست) خبر داد. این مقام پارلمانی اوکراینی یادآور شد، با توجه به عملیات ضدتهاجمی در نظر گرفته شده، تا آن زمان موقعیت کی‌یف بر سر میز مذاکره تغییر خواهد کرد و آنها از موضع قدرت با مسکو صحبت خواهند کرد.

مدویدوف در کانال تلگرامی خود نوشت: «مذاکره کننده ارشد اوکراینی احتمال از سرگیری مذاکرات را تا پایان ماه آگوست بعید ندانسته است. البته این امکان وجود دارد، ولی سئوال اینجا است که آیا آنها در خصوص چه چیزی و با چه کسی صحبت خواهند کرد. در صورتی که مذاکرات از سر گرفته شود، ممکن است در آن زمان معلوم شود که دیگر کسی برای گفتگو وجود نخواهد داشت.»

پیش از این، ولادیمیر مدینسکی، رئیس گروه مذاکره کننده روسی و یکی از مشاورین ولادیمیر پوتین، توقف مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین را یک حادثه غم انگیز برای مردم اوکراین ارزیابی کرده و گفت که کی‌یف به پیشنهادهای مسکو برای حل و فصل صلح آمیز اوضاع پاسخی نداده است.

دیمیتری پسکوف، ، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز یادآور شده بود که مقامات اوکراینی مذاکرات با روسیه را “متوقف” کرده و “تحت فشار حامیان غربی خود” گزینه دیگری را به روند مذاکره ترجیح داده‌اند.

لازم به یادآوری است که مذاکرات حضوری نمایندگان روسیه و اوکراین در چهار دور انجام شد – سه دور آن در خاک بلاروس و یک دور نیز در استانبول ترکیه برگزار شد و بعد از آن طرفین از طریق کنفرانس ویدیویی به برقراری ارتباط ادامه دادند. در جریان مذاکرات استانبول، روسیه موفق شد پیشنهادهای کتبی از طرف اوکراینی دریافت کند که تمایل کی‌یف برای اعلام وضعیت بی طرفی و غیرهسته‌ای شدن این کشور را تایید می‌کرد، ولی پس از آنکه توافقات صورت گرفته به صورت یک پیش نویس توافقنامه تنظیم شد، مقامات اوکراینی از ادامه مذاکرات خودداری کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در واکنش به این مسئله یادآور شد که کی‌یف با اجتناب از تایید توافقات حاصل شده در مذاکرات ترکیه، روند مذاکرات را به بن‌بست کشاندند. در عین حال، مقامات مسکو تاکید کرد که توقف مذاکرات کاملاً ابتکارعمل طرف اوکراینی بوده و همچنان آماده از سر گیری مذاکرات هستند.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شانزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زاخارووا: سفر رهبران اروپایی به اوکراین تنها یک نمایش سیاسی بود

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، سفر اولاف شولز- صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون- رئیس جمهور فرانسه و ماریو دراگی- نخست وزیر ایتالیا به پایتخت اوکراین را بخشی از یک نمایش سیاسی نامید.

وی شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: “همه اینها جلوی دوربین انجام شده و قسمتی از نمایشی است که بخشی از دستورکار سیاسی داخلی یا دستور کار دیگری است که باید به تصویر کشیده شود. آنها تنها نقش خود را بازی می‌کنند و این سفرها کمکی به حل بحران نمی‌کند. در حالی‌که میلیون‌ها گزینه دیگر برای حل و فصل اوضاع از طریق مذاکره، تماس، میانجیگری و غیره وجود دارد. همه چیز را می‌توان در سطح کاملاً متفاوتی تصمیم گیری کرد.”

زاخارووا تاکید کرد که سفارت اوکراین در آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز باید به مسائل دیپلماتیک رسیدگی کنند، در صورتی که آنها به جای انجام وظایف مترادف، تنها درگیر استخدام مزدوران خارجی هستند.

جانسون از متحدان غربی خواست به حمایت از اوکراین ادامه دهند

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، در مقاله نوشته شده خود برای روزنامه “ساندی تایمز” (The Sunday Times) که در امروز یکشنبه، منتشر شده، از متحدان غربی خود خواست تا آرام نگیرند و به حمایت از اوکراین ادامه دهند، برای اینکه درگیری‌ها بر سر این کشور ممکن است بسیار طولانی شود. به گفته نخست وزیر انگلیس، اگر غرب «به اوکراین دلیر پشت کند»، خود هرگز در امان نخواهد بود.

علاوه بر این، جانسون تاکید کرد که لازم است تا به اوکراین تسلیحات، تجهیزات و مهمات بیشتری فرستاده شود تا بتواند در مقابل تجاوز نظامی روسیه به پیروزی برسد.

این در حالی است که خوانندگان روزنامه انگلیسی “دیلی اکسپرس” از سفر بوریس جانسون به کی‌یف در بحبوحه بحران اقتصادی در این کشور انتقاد کردند. آنها ابراز تاسف کردند که نخست وزیر کشورشان بجای توجه و رسیدگی به مشکلات مردم انگلستان، بیشتر به وضعیت دیگر کشورها علاقه مند است.

هشدار دبیرکل ناتو درباره امکان طولانی شدن درگیری بر سر اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تاکید کرد که کشورهای متحد در پیمان آتلانتیک شمالی باید به حمایت از کی‌یف ادامه دهند و برای طولانی شدن درگیری بر سر اوکراین آماده باشند.

دبیر کل ناتو در مصاحبه‌ای با یک نشریه آلمانی گفت: «ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است این مناقشه سال‌ها طول بکشد. ما نباید حمایت از اوکراین را متوقف کنیم. حتی اگر هزینه‌ها بالا باشد – نه تنها از لحاظ حمایت نظامی، بلکه به دلیل افزایش قیمت انرژی و محصولات.»

استولتنبرگ در عین حال تاکید کرد که ائتلاف ناتو با وجود ادامه کمک‌های نظامی، بخشی از این درگیری نیست. وی گفت: ما به اوکراین کمک می‌کنیم، ولی قرار نیست سربازان ناتو را به اوکراین بفرستیم تا وارد جنگ علیه روسیه شویم.

ینس استولتنبرگ ابراز عقیده کرد که ارسال تسلیحات مدرن می‌تواند به اوکراین این فرصت را بدهد تا کنترل مناطق دونباس را دوباره به دست گرفته و بتواند نیروهای روسیه را از آنجا بیرون براند.

قدیروف از کشورهای پیمان امنیت جمعی خواست مواضع خود درباره اوکراین را اعلام کنند

رمضان قدیروف، رئیس “جمهوری چچن” در پیامی ویدئویی در کانال تلگرامی خود از رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواست با یکدیگر متحد شده و مواضع رسمی خود در قبال اقدامات کی‌یف و عملیات روسیه برای محافظت از مردم دونباس را اعلام کنند.

وی تاکید کرد که رهبران کشورهای عضو ناتو “از منافع اوکراین محافظت می‌کنند”، بنابراین وی از رهبران سازمان پیمان امنیت جمعی می خواهد تا “با اتحاد نظر خود” را در این خصوص رسماً بیان کنند.

نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان می‌شود، در اواسط ماه مه سال جاری در مسکو برگزار شد. در این اجلاس، رهبران این کشورها بیانیه مشترکی درباره لزوم تضمین امنیت مرزهای خارجی کشورهای عضو این پیمان تصویب کرد.

استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در آن زمان یادآور شد که در جریان نشست سران مسکو، موضوع مشارکت اعضای این سازمان در عملیات ویژه روسیه در دونباس مطرح نشد. وی یادآور شد که این سازمان بودجه کافی برای پاسخگویی به چالش‌هایی که اکنون در ارتباط با گسترش ناتو بوجود آمده دارد، بنابراین نیازی به افزایش توان نظامی این بلوک نیست.

مرکل: روسیه از گاز و خط لوله “جریان شمالی-۲” به عنوان سلاح استفاده نکرده است

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در مصاحبه‌ای یادآور شد که روسیه از موضوع گاز و خط لوله “جریان شمالی-۲” به عنوان سلاح استفاده نکرده است. مرکل در خصوص تصمیم خود درباره موافقت با ساخت این خط لوله گاز گفت: «من به تغییر از طریق تجارت اعتقاد نداشتم، بلکه به ارتباط با دومین قدرت بزرگ هسته‌ای در جهان از طریق روابط تجاری اعتقاد داشتم.»

به گفته وی، این تصمیم دشوار بود، برای اینکه چنین باور عمومی وجود داشت که روسیه پمپاژ سوخت از طریق خاک اوکراین را بلافاصله پس از راه اندازی خط لوله “جریان شمالی-۲” متوقف خواهد کرد، ولی برلین اطمینان داشت که چنین نخواهد شد.

این سیاستمدار در عین حال یادآور شد که در زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، این خط لوله هنوز راه اندازی نشده بود. وی گفت: «از این نظر، گاز یک سلاح نبود.»

خانم مرکل همچنین تاکید کرد که خرید گاز از طریق خط لوله روسیه به جای گاز مایع از ایالات متحده یا از کشورهای منطقه خاورمیانه، به دلیل قیمت بسیار بالای آن، به نفع آلمان بوده و این تصمیم کاملاً اقتصادی و درست بود.

ورود حدود ۲ میلیون پناهنده از اوکراین به خاک روسیه

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز ملی کنترل دفاعی روسیه و رئیس ستاد هماهنگی بین‌ وزارت خانه ای واکنش انسان دوستانه در اوکراین شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه، بدون مشارکت کی‌یف و با وجود مشکلات ایجاد شده از طرف اوکراینی، توانست طی شبانه روز گذشته بیش از ۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر از ساکنین مناطق خطرناک در نتیجه درگیری‌های نظامی و جمهوری‌های دونباس را تخلیه کرده و آنها را به مناطق امن در خاک فدراسیون روسیه برساند. به گفته وی، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از این پناهجویان کودک هستند.

این مقام روس یادآور شد: از آغاز عملیات ویژه تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۳۶ هزار نفر از ساکنین مناطق شرقی اوکراین به خاک روسیه پناهنده شده‌اند که از این تعداد بیش از ۳۰۷ هزار نفر کودک هستند. بیش از ۲۸۸ هزار نفر با خودروی شخصی خود از مرزهای روسیه عبور کردند.

این مقام وزارت دفاع روسیه افزود که نیروهای مسلح این کشور از ابتدای ماه مارس تاکنون بیش از ۳۳ هزار تن کمکهای انسان دوستانه، از جمله اقلام ضروری، غذا، آب آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی بین ساکنین مناطق آزاد شده در خاک اوکراین توزیع کرده و در مجموع یک هزار و ۱۸۳ عملیات بشردوستانه انجام دادند.

قدردانی پوتین از پزشکان نظامی برای کمک به نیروهای مسلح روسیه در اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آستانه روز کارکنان پزشکی، از پرسنل نظامی-پزشکی این کشور به ‌خاطر کمک به شرکت کنندگان در عملیات ویژه برای محافظت از غیرنظامیان در دونباس تشکر کرد.

به گفته وی، که پزشکان نظامی، امدادگران نظامی، پرستاران، کادر پزشکی روسی با حضور در مناطق خطرناک درگیری و ارائه کمک و نجات جان مردم غیرنظامی در منطقه دونباس بهترین ویژگی‌های خود را نشان داده و برخی اوقات جان خود را نیز قربانی کرده‌اند و دولت و مردم روسیه خدمات آنها را هرگز فراموش نخواهند کرد.

روز شنبه با حضور پوتین، از طریق ویدئو کنفرانس، ۱۹ مرکز پزشکی جدید در سراسر روسیه آغاز به کار کرد.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید