تهران
کد خبر:102468
پ

بازخوانی ماجرای یک قرارداد گازی از‌دست‌رفته!/ ایران می‌تواند ۱۸ میلیارد دلار غرامت از پاکستان بگیرد؟

اما جدای از کمبود منابع کافی یا سیاست پیشگیرانه آمریکا است،به قول برخی کارشناسان موضوع بیشتر شبیه به بهانه‌ای است که دولت پاکستان برای عمل نکردن به تعهداتشان در پیش گرفته است. نفتی ها /به تازگی معاون وزیر نفت پاکستان در جلسه کمیته حساب‌های عمومی پارلمان این کشور با اشاره به عدم تامین منابع کافی […]



اما جدای از کمبود منابع کافی یا سیاست پیشگیرانه آمریکا است،به قول برخی کارشناسان موضوع بیشتر شبیه به بهانه‌ای است که دولت پاکستان برای عمل نکردن به تعهداتشان در پیش گرفته است.

نفتی ها /به تازگی معاون وزیر نفت پاکستان در جلسه کمیته حساب‌های عمومی پارلمان این کشور با اشاره به عدم تامین منابع کافی برای احداث خط لوله واردات گاز ایران گفته است،  پاکستان در صورت عدم تکمیل به موقع این خط لوله با جریمه سنگین مواجه خواهد شد.

موضوع اما جدای از کمبود منابع کافی یا سیاست پیشگیرانه آمریکا است،به قول برخی کارشناسان موضوع بیشتر شبیه به بهانه‌ای است که دولت پاکستان برای  عمل نکردن به تعهداتشان در پیش گرفته است.

در واقع پاکستان با امضای قراردادی که چند ماه پیش با ترکمنستان بست، رسما به ایران نشان داد که تمایلی برای احیای قرارداد گازی با ایران ندارد، با این حال مقامات این کشور مدعی هستند که دلیل انجام ندادن تعهدات خود در این قرارداد که احداث خط لوله تا مرز ایران است، تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است. این در حالی است که براساس مفاد این قرارداد پاکستان نمی‌تواند یک‌طرفه از این قرارداد خارج شود و خروج از این قرارداد به معنای پرداخت غرامت است؛ غرامتی که رسانه‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند رقمی که ایران بابت اجرا نشدن قرارداد «آی.پی» طلب کرده ۱۸ میلیارد دلار است.

از سویی دیگر به اعتقاد برخی تحلیلگران، روس‌ها نقش اساسی در این زمینه دارند. به عنوان مثال در حاشیه نشست شانگهای، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه از پیگیری خط لوله انتقال گاز طبیعی از روسیه به پاکستان صحبت کرد. حذف روسیه از بازار انرژی اروپا تمرکز این کشور را به تامین گاز آسیا معطوف کرده است که در نهایت منجر به کاهش نقش ایران می‌شود.

نکته بعدی اما اینجاست،به گفته کارشناسان اگر ایران به این زودی‌ها پیگیر شکایتش نباشد و مراحل قانونی آن طی نشود طرف پاکستانی آزاد می‌شود  از نظر حقوقی نمی‌تواند هیچ اقدامی در مراجع بین‌المللی انجام دهد.

*
پرتال رسمی خبررسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید