تهران
کد خبر:68381
پ

از دیپلماسی برای احیای برجام حمایت می کنیم

به گزارش خبرگزاری بین الملل، شورای اروپا با ابراز نگرانی از غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، اذعان کرد که این موارد ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از برجام است. در بیانیه شورای اروپا آمده است: برجام عنصر کلیدی معماری جهان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و دستاورد دیپلماسی چندجانبه است که به اتفاق آرا […]


به گزارش خبرگزاری بین الملل، شورای اروپا با ابراز نگرانی از غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، اذعان کرد که این موارد ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از برجام است.

در بیانیه شورای اروپا آمده است: برجام عنصر کلیدی معماری جهان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و دستاورد دیپلماسی چندجانبه است که به اتفاق آرا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسید.

این بیانیه بدون اشاره به تعلل اروپا در اجرای تعهدات خود در برجام می‌افزاید: تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد در فردو که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۴ ژانویه تائید شد، تحول جدی و مایه نگرانی عمیق است.

در بیانیه مذکور آمده است: اقدام ایران همچنین با بندهای مشخص برجام درباره فردو همخوانی ندارد و به‌صورت بالقوه اثرات اشاعه‌ای حادی دارد.

این بیانیه با ادعای اینکه اقدام ایران همچنین خطر تضعیف تلاش‌هایی را دارد که با هدف تقویت فرایند دیپلماتیک موجود انجام شده بودند، می‌افزاید: ما از ایران می‌خواهیم از تنش‌زایی بیشتر اجتناب کرده و بدون معطلی این مسیر را بازگردد.

بیانیه مذکور آورده است: ما اذعان داریم که این مسائل ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌هاست. اتحادیه اروپا به تعهداتش ذیل برجام از جمله رفع تحریم‌ها آنچنان که در برجام دیده شده پایبند بوده و علیرغم چالش‌های جدی که برای برجام رخ داد، به تلاش برای حفظ این توافق ادامه داد.

این بیانیه با اشاره به نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام می‌افزاید: ما حمایت خود را از دیپلماسی فشرده با هدف تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و همچنین بازگشت ایران به اجرای کامل برجام اعلام می‌کنیم.

بیانیه شورای اروپا در پایان از وعده جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام استقبال کرده و افزود: مشتاقانه منتظر همکاری با دولت جدید آمریکا هستیم.
منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید