- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

دور سوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره هواپیما اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر در ⁧‫کی یف

سفیر جمهوری اسلامی ایران با سازنده خواندن دور دوم مذاکرات ایران و‌ اوکراین درباره هواپیمای اوکراینی و تاکید طرفین بر حل و فصل مسائل بر اساس مقررات بین المللی گفت که دور بعدی مذاکرات اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر در ⁧‫کی یف برگزار خواهد شد.

به گزارش گروهبین الملل خبرگزاری، منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی یف (سه شنبه) شب (۹۹٫۷٫۳۰) پس از برگزاری دو‌ روز مذاکره در تهران با حضور هیات های ایران و‌ اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در توئیتی نوشت: دور دوم مذاکرات معاونان وزرای امور خارجه و هیات های کارشناسی ایران و اوکراین در باره پرواز ⁦‬⁩PS752 تهران‬⁩ به پایان رسید.

وی افزود: طرفین مذاکرات را «سازنده» ارزیابی و بر حل و فصل مسائل بر اساس مقررات بین المللی تاکید کردند.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: دور بعدی مذاکرات در اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر در ⁧‫کی یف‬⁩ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری، دومین دور مذاکرات درباره هواپیمای اوکراینی از روز دوشنبه ۲۸ تا سه شنبه ۲۹ مهر ماه به مدت دو‌ روز با حضور هیات های دو‌ کشور به ریاست معاونان وزرای خارجه در تهران برگزار شد. دور قبلی مذاکرات اوایل مرداد ماه در کی یف برگزار شده بود.

به گزارش فارس، ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند.جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.​
منبع: خبرگزاری فارس [۱]