- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

«اقلیم‌های نفتی» کتاب شد

کتاب «اقلیم‌های نفتی» نوشته غلامرضا بهنیا با شمارگان ۵۰۰ در انتشارات خوزان چاپ و منتشر شد.

«اقلیم‌های نفتی» کتاب شد

پس از فوران چاه شماره یک مسجدسلیمان در سال ۱۲۸۷ و ادامه استخراج نفت در ایران، در پی تلاش برای احقاق حقوق کارکنانِ شرکت نفت و مردم ایران، کسانی دست به قلم بردند تا از ماجرای نفت بنویسند. تلاش دکتر مصدق و بخش بزرگی از مردم ایران برای ملی کردن نفت با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ناکام ماند. این شکست، نقش نفت را در زندگی و سیاست جامعه ما برجسته‌تر کرد.

پس از آن آثار بیشتری در این باره نوشته شد و به چاپ رسید. چند دهه‌ای است فرزندان کارگران شرکت نفت که سال‌هایی از عمر خود را در مناطق نفتخیز گذرانده‌اند، شروع کردند به نوشتن داستان و رمان. پشتوانه این آثار تجربه زیسته‌شان است. بعدتر کسانی هر چند معدود دست به قلم بردند و مقاله‌هایی از دیده‌ها، شنیده‌ها و تجربه‌های خود نوشتند. یکی از آثار ارزشمند در این زمینه که به تازگی منتشر شده، کتاب «اقلیم‌های نفتی» از غلامرضا بهنیا است.

بهنیا که پدرش کارگر شرکت نفت بود، از اهالی فرهنگ است که عمری به تدریس در مدرسه و دانشگاه گذرانده. او شیفته ادبیات، فرهنگ و جغرافیای جنوب است. او خواننده پیگیر ادبیات این خطه و کتاب خوان و سفرنامه‌خوانی حرفه‌ای است.

بهنیا با فیش‌برداری از سفرنامه‌ها، انتخاب درست و چینش دقیق آنها و با استفاده از تجربه زندگی خود مقاله‌های ارزنده‌ای نوشته است که برای علاقه‌مندان به مسایل نفت و روایت تاریخی آن آموزنده است. مقاله‌های نویسنده در بخش اول کتاب عبارت‌اند از: دالکی و حفاری‌های ناکام نفتی، نمایش فیلم یا «بازی شب» در منطقه نفتی چیاسرخ قصر شیرین، ماماتین اقلیم نفتی فراموش شده، مسجدسلیمان از اوج تا فرود، مسجدسلیمان در سفرنامه‌ها و خاطرات و…، آبادان در سفرنامه‌ها، خاطرات و…، هفتکل و نفت سفید دو منطقه پیشتاز نفتی.

این سه مقاله هم در بخش اول کتاب است؛ آتش‌سوزی در چاه شماره ۲۰ نفت سفید از علی یعقوبی‌نژاد، گچساران؛ فوران نفت سیاه در پهنه سپید از علمدار متولی و مروری بر تاریخ منطقه آغاجاری از حسن خادمی رامهرمزی.

مقاله‌های بخش دوم کتاب نوشته فرزندان کارگران شرکت نفت و یا کسانی است که در مناطق نفتخیز زندگی کرده‌اند. این بخش شامل مقاله‌هایی از قباد آذرآیین، داریوش احمدی، فرهاد اسکندری، غلامرضا بهنیا، هاشم حسینی، یدالله طهماسبی، جواد طوسی، قباد عنصری، مجتبی عوض‌زاده، رضا قویدل، فرهاد کشوری، حسین گیتی، غلامرضا منجزی، بهروز ناصری و نادر نوربخش است. آثاری خواندنی درباره مساله نفت و مناطق نفتخیز که گوشه‌هایی از زندگی در این خطه را ماندگار کرده‌اند.