- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

خسارت مالی ویروس کرونا به دانشگاه‌های ایران و جهان


به دنبال شیوع بیماری مرگبار کرونا موسسات آموزش عالی در سراسر جهان متحمل خسارات مالی فراوانی شده‌اند. کاهش شمار دانشجویان خارجی، افت بودجه‌های تحقیقاتی و اخراج نیروی کار از پیامدهای کووید۱۹ در دانشگاه‌ها است.

وجود ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

در حال حاضر اکثر دانشگاه‌های مطرح در آمریکا، اروپا و آسیا از جمله که از زمان آغاز شیوع کرونا در نحوه برگزاری برنامه‌های آموزشی خود بازنگری کرده بودند، با ادامه یافتن همه‌گیری ناشی از بیماری کووید-۱۹ به این روند ادامه می‌دهند و اعلام کرده‌اند که بخشی از کلاس‌های ترم جدید تحصیلی خود در بهار و پاییز را به صورت آنلاین و از راه دور برگزار می‌کنند.

به گزارش سی ان ان، آمارها نشان می‌دهد شمار زیادی از دانشجویان در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند به طوری که تا سوم ماه سپتامبر (۱۳شهریور) در بیش از یک‌هزار دانشکده بیشتر از ۵۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

سی ان ان گزارش داد: دانشگاه‌های آمریکا خود اقدام به ایجاد مراکز گرفتن تست کرونا از دانشجویان کرده اند که تنها قادرند روزانه ۵۰۰ آزمایش رایگان از دانشجویان به عمل آورند که این مساله باری مالی برای دانشگاه‌ها در پی دارد.

بنابر اعلام بانک توسعه آسیا، شیوع ویروس کرونا حدود ۲ تا ۴.۱ میلیارد دلار به اقتصاد جهان صدمه مالی وارد کرده است و آموزش عالی و دانشگاه‌های سراسر جهان نیز به سبب این بیماری متحمل خسارت شده اند.

گفتنی است شیوع این بیماری مرگبار سبب محدودیت‌های سفر و ویزا برای دانشجویان خارجی شده و از تعداد متقاضیان بین‌المللی کاسته است. در حال حاضر درآمد دانشگاه‌ها در کشورهایی مانند چین، آمریکا، کانادا، انگلیس با کاهش شدید روبرو است.

به گفته مقامات دانشگاه‌ هاروارد، پیش بینی شده است این دانشگاه در سال تحصیلی ۲۰۲۱ میلادی با افت ۷۵۰ میلیون دلاری درآمد روبرو شود.

در استرالیا نیز کرونا مشکلات فراوانی را برای دانشگاه‌های این کشور به وجود آورده زیرا به شدت به دانشجویان بین‌المللی وابسته اند. بسته بودن مرزها سبب بروز خسارت بیش از سه میلیارد دلار برای دانشگاه‌های این کشور شده است و چنانچه روند بسته بودن مرزها تداوم یابد، دانشگاه‌ها تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۲۱ هزار تن از کارمندان خود را از دست می‌دهند.

روزنامه گلوبال تایمز نیز در گزارشی نوشته است دانشگاه‌های سراسر چین تصمیم دارند به سبب شیوع بیماری کرونا بودجه‌های تحقیقاتی خود را تا پایان ۲۰۲۰ کاهش دهند.

بر اساس اعلام مرکز رتبه‌بندی‌های موسسه کاکارلی سیموندز موسوم به کیو اس که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها به شمار می‌آید، دستکم ۸۵ دانشگاه برتر جهان که در این رده بندی ثبت شده‌اند در کشورهایی مانند سوئیس، هلند، انگلیس، استرالیا، ایتالیا، کانادا، فرانسه، روسیه، پرتغال و ایسلند با هدف جذب دانشجوی بیشتر میزان شهریه‌های خود را کاهش دادند.

از دیگر سو تخمین زده شده است که کاهش درآمد مربوط به دانشگاه‌های بین‌المللی در کانادا به ۶ میلیارد دلار برسد.

همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان ملی دانشگاه‌های استرالیا، دانشگاه‌های این کشور تا سال ۲۰۲۳ میلادی، حدود ۱۱ میلیارد دلار (معادل ۱۶ میلیارد دلار استرالیا) متحمل خسارت مالی می شوند.

دانشگاه هاروارد نیز پیش بینی کرده است به سبب تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال تحصیلی ۲۰۲۱ میلادی این دانشگاه با کاهش ۷۵۰ میلیون دلاری درآمد روبرو خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کرونا دانشگاه های ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که «محمدمهدی طهرانچی» رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: شیوع ویروس کرونا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم به این دانشگاه وارد کرد.
منبع: ایرنا