- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

نگرانی اروپا از ادامه ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ایران

روی کار آمدن نمایندگان منتسب به جریان انقلابی، محافل اروپایی را درباره سرنوشت طیف‌های غربگرا در ایران نگران کرده است.

روزنامه گاردین در این زمینه تصریح کرد که غرب نگران سرنوشت انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ایران است و اگر می‌خواهند سرنوشت انتخابات پارلمان تکرار نشود، باید امتیازاتی به ایران بدهد (!)

این روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشت: دیپلمات‌های اروپایی نگران چشم‌انداز سیاسی در ایران هستند. آنان تاکید می‌کنند که باید پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیپلماسی با ایران از سر گرفته شده و تقویت شود. اروپایی‌ها معتقدند در غیر این صورت جریان مخالف برجام، علاوه بر مجلس، کنترل سایر نهاد‌های ایران را نیز در دست خواهند گرفت.

گاردین با کتمان نقش اروپا در تهیه قطعنامه ضد ایرانی آژانس می‌نویسد: پس از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار مدعی شده ایران با بازرسان آژانس همکاری لازم را نداشته، نگرانی اروپایی‌ها را موجب شده چرا که می‌تواند به تضعیف برجام انجامیده و موقعیت آن را در معرض خطر قرار دهد.

این روزنامه می‌افزاید: اروپایی‌ها معتقدند وضعیت سیاسی ایران برخلاف سال ۲۰۱۵- زمان انعقاد توافق هسته‌ای- به سمتی پیش می‌رود که سبب تضعیف دیپلماسی می‌شود. از این رو دیپلمات‌های اروپایی تاکید دارند غرب باید ابتکار عملی را برای تقویت دیپلماسی با ایران مطرح کند.

نگرانی دیپلمات‌های اروپایی از این موضوع است که برخی جریان‌های مخالف مذاکره و دیپلماسی در درون ایران قدرت‌شان پس از انتخابات مجلس در حال تقویت شدن است. یک تحلیلگر مسائل ایران در شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید مسیر تعامل با ایران بسته شده است. او هشدار می‌دهد در صورت فقدان عرضه مشوقی اقتصادی به ایران، احتمالا تندرو‌ها در ایران قدرت را در سایر نهاد‌ها نیز از آن خود خواهند ساخت. ابتکار عمل اروپایی‌ها در این‌باره موثر است و اگرچه میانه‌رو‌ها در ایران تضعیف شده‌اند، اما به طور کامل از ساختار قدرت حذف نشده‌اند، اروپا باید طرح توافق موقتی میان ایران و آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای را ارائه کند. تلاش مشابهی که پیشتر توسط «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا صورت گرفته بود، اما با شکست مواجه شد.

«گاردین» می‌افزاید: «اگرچه ترامپ اخیرا از مذاکره با ایران حمایت کرده بود، اما پذیرش چنین موضوعی از جانب ایران بعید به نظر می‌رسد چرا که قالیباف رئیس مجلس گفته بود مذاکره با آمریکا ممنوع است.» آن‌ها معتقد به مقاومت حداکثری هستند برای راضی شدن مقام‌های ایرانی، باید مشوق‌های اقتصادی قابل‌توجهی ارائه شود. اروپایی‌ها ضروری است که بسته‌ای اقتصادی ارائه دهند تا ایران را متقاعد سازند مفاد برجام را رعایت کند. ادامه تحریم‌ها به این روند آسیب می‌رساند.

الی گرانمایه کارشناس شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید اصولگرایان به طور فزاینده بر این باورند که رشد آینده ایران نه در دیپلماسی با غرب بلکه اتکای بیشتر به توانمندی خود است.

شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی با وجود ناکامی اخیر در انتخابات مجلس، به این است که اروپا بتواند گشایشی دیپلماتیک بین آمریکا و ایران ایجاد کند. نیرو‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلبان با وجود این که اخیرا دچار ضعف قابل‌توجه شده‌اند، اما به طور کامل ناامید نشده‌اند.
منبع: خبرگزاری دانشجو