- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

سفیر کرواسی در تهران: افتخار می‌کنم که در ایران هستم

سفیر جمهوری کرواسی در تهران گفت: افتخار می‌کنم در ایران هستم، سرزمینی که طبق مستندات علمی ریشه تاریخی کروات‌ها است.

«دراگو شتامبوک» در مصاحبه با روزنامه «وچرنی لیست» چاپ کرواسی ماموریت دیپلماتیک خود در تهران را تقویت روابط دو جانبه کرواسی و ایران،تشویق،حمایت،درک متقابل و تلاش برای ترویج سیاست های صلح آمیز از جمله از طریق اتحادیه اروپا دانست.

وی در مورد مبارزه ایران با بیماری واگیر ویروس کرونا گفت: در مجموع ایران به خوبی با بیماری واگیر ویروس کرونا مبارزه کرده است.

وی افزود: ایران دارای پزشکان خوب و از سیستم بهداشتی و درمانی قوی برخوردار است و از پایان ماه فوریه (اواخر اسفند) تا به امروز با موفقیت با نمودار رو به پایین و نتایج خوبی در مبارزه با بیماری واگیر ویروس کرونا مواجه است.

سفیر در مورد چگونگی تاثیرات و عواقب جهانی بیماری همه گیر ویروس کرونا توضیح داد: به نظر من تاکنون تمام دستاوردها و پیشرفتی که داشتیم و تمامی تلاش هایی که بشریت انجام داد، همه برعکس و وارونه شد. گویی جهانی که داشتیم یک شبه از بین رفت. گرمی به سردی تبدیل شد.

گرایش به سود زایی و طمع، قلب ها را تسخیر کرد و در مقابل با جهانی هراسناک که مردم وحشت زده در جستجوی آرامش و سلامتی هستند، مواجه شدیم. اکنون باید دید چگونه می توان این چرخه سرعت گرفته را متوقف ساخت که صدمه نبینیم. باید دوباره توازن با طبعیت را برقرار کنیم و نظارت بر سرنوشت خود را به عهده بگیریم. دوری از انسانیت که به نام پیشرفت صورت می گیرد، آغاز پایان معرفت و انسانیت بشری است.

وی افزود: در صورتی که عقل و درایت و نیات خوب غالب شود و خوبی ها در نظم جهانی حاکم شود در آنصورت قدرت تعیین کننده نخواهد بود؛ بلکه انسانیت و عدالت به عنوان قدرت حاکم می شود. کرونا فرصتی است برای تغییر خشک اندیشی در رفتار جهانی و انگیزه ای برای شعور و وجدان است.

«ارزشهای انسانی و عمومی را باید بالاتر از امیال وحشیانه قرار دهیم. اگر می خواهیم  زندگی کنیم باید قلب ها را باز کنیم و به همدیگر عشق بورزیم. اگر خود را در رویاها غرق نکنیم و به واقعیت ها بپردازیم، این آخرین لحظه و فرصت عملی برای پرداختن به روابط انسانی و بین المللی است. در پایان در این دوران فاجعه آمیز باید راست از دروغ و خوبی از بدی را جداکرده و با قاطعیت برای خوبی تلاش کنیم.»

سفیر کرواسی در تهران در پاسخ به این که مردم و ایران را چگونه احساس و درک می کند، پاسخ داد: ایران کشوری چند قومی با تاریخ و تمدن باستانی است و با ویژگی های تمدنی خود. اگر نقشه های جغرافیایی را با گذشته مقایسه کنیم و اگر تاریخ گذشته و معماری و هنر و فرهنگ متنوع ایرانی را بررسی کنیم؛ این ها به ایرانی ها یک احساس آرامش وامنیت خاطر و یا به عبارتی احساس برتری می دهد و به همین دلیل هرگز نباید در گفت و گو و مذاکرات سیاسی با ایرانیان با تکبر و از موضع بالا سخن گفت.

شتامبوک ادامه داد: «ایرانی ها روحیه همدردی و همدلی را ارزش می دهند. خواهان احترام متقابل هستند و فوق العاده به مهربانی اهمیت می دهند. در ایران بارها از برخورد دوستانه آنها متعجب خواهید شد. ایران سرزمین شعرا، باغ ها، گل و بلبل و سنگ فیروزه و اماکن فوق العاده و شهرسازی زیبا است. شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، تبریز، قزوین و دیگر شهرها، مرواریدی هستند که هر مسافری باید از آنها بازدید کند.»

وی از باتجربه ترین دیپلمات های کرواسی، شاعر و پزشک متخصص است. وی نویسنده کتاب های متعددی با جایزه های جهانی است از جمله نویسنده کتاب «فرمول طلایی زبان کرواتی چا-کای- اشتوو» که چندی قبل به عنوان میراث فرهنگی معرفی شد.

سفیر کرواسی در ایران نویسنده کتاب شعری به زبان فارسی به نام «دماوند از آن سوی دریا» است که زمستان گذشته در تهران رونمایی شد.

منبع: ایرنا