- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

وضعیت سکوهای گازی پارس جنوبی در شرایط شیوع کرونا

وضعیت سکوهای گازی پارس جنوبی در شرایط شیوع کرونا [۱]

لوازم و امکانات ضدعفونی فردی هم به وفور توزیع و در حال کنترل است، جلسات کمیته سلامت به صورت روزانه توسط بالاترین مقام برگزار می‌شود و کلیه عملیات تحت کنترل است، با همه این اقدامات فعلا موردی مشاهده نکردیم.

رضا عبادی، با اشاره به وضعیت تولید در میدان گازی پارس جنوبی در سالی که گذشت، اظهار داشت: طی سال جاری علیرغم سرمای زیاد و بارش برف در بسیاری مناطق، یکی از بهترین سال‌های تولیدی را سپری کردیم و به هیچ عنوان اجازه ندادیم در هیچ‌یک از شهرها کاهش فشار گاز اتفاق بیفتد.

شرایط نرمال در سکوهای پارس جنوبی

وی افزود: در شرایط کنونی و مشکلاتی که بابت شیوع کرونا در کشور حادث شده شرایط تولید نرمال بوده و مشکلی مشاهده نمی‌شود، سکوهای تولیدیِ در اختیار مدیریت تولید و عملیات با صد در صد راندمان در حال تولید هستند و با همین شرایط نیز ادامه می‌دهیم.

مصون ماندن منطقه کار آسانی نیست

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس در ادامه گفت: پارس جنوبی منطقه‌ای است که از اقصی نقاط کشور وارد و مشغول بکار می‌شوند، بنابراین مصون ماندن منطقه کار آسانی نیست. اما با تمهیدات اندیشیده شده تاکنون در بخش سکوهای گازی مورد خاصی مشاهده نشده و شرایط نیروهای انسانی روی سکوها نیز کاملا نرمال است، البته کنترل‌های خوبی از مبادی زیربط، واحد HSE نفت و گاز پارس و سازمان‌های مربوطه در منطقه در حال انجام است و همبستگی خوبی وجود دارد.

عسلویه؛ در شرایط قرنطینه و ایزوله

وی تصریح کرد: تست‌ها و کنترل‌های لازم روی افرادی که از مبادی ورودی عسلویه وارد می‌شوند، انجام می‌شود و موارد مشکوک بلافاصله به درمانگاه اعزام شده و از رفتن به سکو جلوگیری بعمل می‌آید. کلیه مواد ضدعفونی فردی و محیطی به صورت گسترده تامین و روی سکوها توزیع شده است. تجهیزات و مواد غذایی که به سکوها ارسال می‌شود، قبل از ارسال، در عسلویه کنترل می‌شوند، حتی افرادی که برای توزیع مواد غذایی در سکوها در نظر گرفته شده‌اند از نظر سلامتی به طور مداوم کنترل و ضدعفونی می‌شوند و تا‌کنون مورد خاصی مشاهد نشده است.

تجهیز آمبولانس دریایی برای انتقال کرونایی‌های احتمالی

عبادی خاطرنشان کرد: تجهیزات خاصی هم در منطقه عسلویه در نظر گرفتیم از جمله اینکه یکی از شناورها را با  کلیه تجهیزات مورد نیاز به عنوان آمبولانس دریایی برای انتقال بیماران احتمالی  از سکو به عسلویه در نظر گرفتیم، همچنین درمانگاه‌های سیاری در منطقه ویژه پارس جنوبی در نظر گرفته شده و امکانات خوبی مهیا شده است، حتی یک مرکز فرماندهی عملیاتی و ارتباطی سیار راه اندازی شده و امکانات خوبی بروی آن مستقر شده و زمانی که ساختمان‌ها بخواهند در شرایط ایزولاسیون قرار بگیرند، از این مرکز فرماندهی استفاده می‌شود، واحدهای ستادی هم در عسلویه کارهای ضدعفونی خود واحدها، افراد و کمپ‌های مسکونی را انجام می‌دهند.

مورد مشکوک مشاهده نشده است

وی یادآور شد: لوازم و امکانات ضدعفونی فردی هم به وفور توزیع و در حال کنترل است، جلسات کمیته سلامت به صورت روزانه توسط بالاترین مقام برگزار می‌شود و کلیه عملیات تحت کنترل است، با همه این اقدامات فعلا موردی مشاهده نکردیم، گرچه موارد مشکوکی مشاهده شد، بلافاصله به درمانگاه اعزام کردیم اما عمدتا با تست منفی گزارش شده‌اند.

از ورود افراد استان‌های پرخطر به عسلویه جلوگیری می‌شود

این مقام مسئول گفت: طبق دستور وزیر از ورود افرادی هم که از استان‌های با پتانسیل بالای بیماری و پرخطر گزارش شده‌اند به منطقه جلوگیری شده به این طریق نیروهای روی سکوها را که سمت کلیدی نداشتند کم کردیم و فعالیت غیرضروری و نفرات مربوطه را هم تعطیل کردیم، علاوه بر این نفرات مستعد بیماری که پرونده‌های فشار خون، بیماری قلبی و یا دیابت داشته‌اند، به مرخصی فرستادیم و عملا وظیفه کاری‌شان توسط سایر همکاران انجام می‌شود، مکان‌هایی هم برای قرنطینه احتمالی افراد در نظر گرفته شده که به محض اینکه مورد مشکوک مشاهده می‌شود افراد به این مناطق اعزام و قرنطینه می‌شوند.

وی تاکید کرد: با تمام این اقدامات فعلا شرایط نرمال است و امیدواریم این وضعیت زودتر تمام و شاهد ریشه‌کنی این ویروس یاشیم اما در صورت تداوم هم ما آمادگی لازم را برای این وضعیت پیش بینی کرده‌ایم.

امیدواریم کرونا برای تعمیرات اساسی مشکلی ایجاد نکند

عبادی خاطرنشان کرد: ما اکنون خودمان را برای تعمیرات اساسی سکوها که از اردیبهشت ۹۹ شروع می‌شود، آماده کرده‌ایم، امیدواریم این شرایط ناخواسته مانعی برای تعمیرات اساسی ایجاد نکند.