- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

۱۱ نیاز فناورانه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

۱۱ نیاز فناورانه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب [۱]

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۱۱ نیاز فناورانه این شرکت را اعلام کرد و در میان آنها از مواردی مانند تهیه نرم‌افزار مدیریت یکپارچه چاه و مخزن، ساخت شیرهای فرازآوری با گاز و بومی‌سازی تکنولوژیک توپک هوشمند نام برد.

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سعید کوتی در نخستین روز گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه، به تشریح نیازهای فناورانه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پرداخت.

وی گفت: بومی‌سازی تکنولوژی توپک هوشمند و استفاده از آن، پردازش متمرکز (موازی) و رایانش ابری، داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها و هوشمندسازی، اندازه‌گیری نقطه شبنم گازهای ترش با رطوبت بالا، سامانه گزارش‌گیری هوشمند آنلاین (ایجاد سیستم‌های برخط اندازه‌گیری)، فناوری ساخت ظروف نمونه‌گیری تحت فشار، پیستونی و مقاوم در برابر ترکیبات گوگردی، تصفیه پساب‌های صنعتی فوق‌شور با هدف استفاده مجدد صنعتی/ آبیاری، ساخت شیرهای فرازآوری با گاز و جایگاه مخصوص آنها، جمع‌آوری و استفاده ایمن گازهای ترش و اسیدی تولیدی، تهیه نرم‌افزار مدیریت یکپارچه چاه و مخزن و تهیه نرم‌افزار شبیه‌سازی مشبک‌کاری با قابلیت اتصال به نرم‌افزارهای شبیه‌سازی چند فازی جریان، ۱۱ نیاز فناورانه این شرکت به شمار می‌رود.

کوتی افزود: ما در آغاز با قطعه‌سازی آغاز کردیم و امروز به ساخت تجهیز دست یافته‌ایم و با افتخار باید بگویم هم‌اکنون توربین ساخت داخل در مناطق نفت‌خیز جنوب فعال است.

وی به تشریح فعالیت‌های تعریف‌شده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پرداخت و افزود: این شرکت حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند و ۸۰ مخزن هیدروکربوری را در گستره عملیاتی خود دارد.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ واحد بهره‌برداری نفت و گاز، ایستگاه‌های تقویت و تزریق گاز، تأسیسات نمک‌زدایی و … در این شرکت راهبری می‌شود و ۲۰ هزار انواع ماشین‌آلات دوار در این شرکت در مدار عملیاتی قرار دارند.

کوتی ادامه داد: این شرکت نسبت به شناسایی نیازهای فناورانه خود به‌منظور بهره‌مندی از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع این نیازها اقدام کرده و ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها را نیز در دستور کار قرار داده است.

وی راهبردهای پژوهش و فناوری این شرکت را برشمرد و گفت: در نمایشگاه امسال اهواز، ۷۵۰۰ قلم کالای مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را در فرمت یک سی‌دی به شرکت‌های حاضر ارائه دادیم تا در جریان نیازمندی‌های ما قرار گیرند.

گفتنی است، گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت روز یکشنبه، ٢٧ بهمن‌ماه با حضور وزیران نفت و علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرد و عصر روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.