- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

دولت برای جبران خسارت های ناشی از حوادث طبیعی به مردم کوتاهی نمی کند

محمد باقر نوبخت جمعه شب در برنامه تلویزیونی زنده گفت و گوی ویژه خبری شبکه باران افزود: در همین راستا ،  طی یازده ماه از زمان آغاز سیلاب های ابتدای امسال ؛  با وجود تمامی مشکلات درآمد نفتی و محدودیت های مالی ۱۸ هزار میلیارد تومان فقط  طی یازده ماه برای  خسارت ناشی از وقوع این  سیلاب ها، هزینه شده است.
وی اظهار کرد: مردم گیلان برای جبران خسارت  نگران نباشند؛ چرا که دولت  هیچ مضایقهای  نمی کند تلاش می کند تا مشکلات ناشی از این خسارت ها جبران شود.

وی بیان کرد:   در همین راستا،  بنیاد مسکن ماموریت یافته تا خسارت های وارد شده را ارزیابی و اعلام کند تا بتوانیم براساس استانداردها برای جبران خسارت به مردم اعتبارات لازم را اختصاص دهیم.
وی اضافه کرد: برای جبران خسارت های ناشی از برف اخیر در  گیلان ، ۲۰ میلیارد تومان قبل از حضورم در گیلان  به شرکت توانیر تخصیص دادم  و ۳۰ میلیارد تومان نیز به عنوان تنخواه برای  هزینه هایی که جهت رفع مشکلات مردم می شود، اختصاص یافت.
نوبخت با اشاره به فرسودگی بخشی از شبکه برق گیلان اظهار کرد:  این شبکه نیاز به نوسازی تجهیزات برق داد که در آینده اعتباری را برای آن اختصاص خواهیم داد.

نوبخت  به تصمیمات گرفته شده در ستاد بحران استان اشاره  و بیان کرد: در ستاد مدیریتی که با حضور  وزیر نیرو تشکیل دادیم به شرکت های برق منطقه ای گیلان و توزیع برق ماموریت دادم تا نیازهای خود را بررسی و اعلام کنند و براساس اولویت بندی در مراحل مختلف طی بازه زمانی چندین ساله نوسازی شبکه برق استان را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ؛ با اشاره به حضورش در گیلان از صبح چهارشنبه تا کنون گفت: تمام تلاش مان این بوده که طی این مدت از  نیروهای متخصص انسانی  و ظرفیت وزارت نیرو و راه  استان های همجوار استفاده کنیم تا هرچه سریعتر راهها برقرار و آب و برق مردم  استان وصل شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم نگران نباشند اگر خسارتی به مردم وارد شد ، دولت تمهیداتی برای جبران این خسارت ها انجام می دهد.
نوبخت با اشاره به بارش های برف در گیلان طی سالیان مختلف گفت: برف شدیدی نیز در سال ۹۲ در گیلان بارید اما این بارش های شدید فقط در مناطقی اتفاق افتاده بود ولی این برف وسعت ۱۴ هزار کیلومتر مربع در استان را در بر  گرفت و تنها منطقه کوچکی در انزلی بارش برف یا نداشتیم و یا کم بود.

وی یادآور شد: براساس گفته وزیر نیرو ، بارش ها در گیلان طی چهار روز ۲۷ برابر میانگین کشوری بود.
وی خاطرنشان کرد: با بارش این برف مشخص شد که تجهیزات راهداری برای شرایط عادی مناسب است؛  اما برای برف های شدید و گسترده ماشین آلات راهداری نیاز به تجهیز و تقویت دارد.
نوبخت با بیان اینکه برنامه و بودجه تنها دستگاهیست که می تواند عملکرد مدیریت دستگاهها ی کشور را ارزیابی کند، اظهار کرد: در حال حاضر و در این سفر اولویت ما رفع هر چه سریعتر مشکلات مردم است و هنوز به این موضوع ورود نکرده ایم اما در آینده ارزیابی مدیران قبل از بحران  نیز انجام می شود.
وی با قدردانی از نماینده عالی دولت و معاون عمرانی استاندار که از اولین لحظات در صحنه حضور دشتند، بیان کرد : طی ۴۸ ساعت گذشته، برای تسریع در کارها  اکیپ هایی از استان های دیگر وارد گیلان شدند و  تمامی دستگاههای مربوطه طی  این مدت تلاش بی وقفه و شبانه روزی داشتند تا اینهمه مشکلات ایجاد شده را برطرف کنند که  که جای قدردانی دارد.
وی همچنین به اختصاص اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی به هلال احمر کشور نیز اشاره و بیان کرد:  همچنین ۵۰ میلیارد تومان فقط برای قطعات و تجهیزات پروازی شان اختصاص یافته است و اگر برای بخش پروازی گیلان نیاز باشد نیز کمک مجددی را خواهیم کرد.
نوبخت در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت کنونی آب و برق  و راههای گیلان گفت: در حال حاضر تمامی راههای اصلی و شریانی و عمده راههای فرعی استان باز است؛ ضمن آنکه راههای روستایی استان نیز تا فردا بازگشایی می شود.
وی گفت: همچنین از ۲۵۰ هزار مشترکی که برق آنها در گیلان قطع شده بود، اکنون این میزان قطعی به حدود سه هزار مشترک رسیده و تا فردا برق این مشترکان نیز وصل می شود.
وی  علت قطعی آب مشترکان گیلانی را بدلیل قطع برق عنوان و تصریح کرد: بدلیل قطع برق ، پمپاژ آب به مخازن میسر نمی شد و آب مشترکان دچار افت و یا قطع شده بود که هم اکنون ۹۸ درصد آب شرب روستاها وصل شده است.

اولین برف سال ۹۸ در گیلان که هفته اخیر” از شامگاه یکشنبه تا ظهر سه شنبه” به مدت بیش از ۴۰ ساعت مناطق مختلف استان را در برگرفت ، موجب بروز مشکلاتی برای مردم از جمله بسته شدن راه ها و اختلال در سیستم های ارتباطی تلفن همراه و ثابت و نیز قطعی برق و آب شد.