- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

نصب سومین سکوی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی

سومین سکوی گازی طرح توسعه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پس از بارگیری و انتقال به دریا، در موقعیت مخزنی خود در بخش فراساحل این فاز‌ها نصب شد.

نصب سومین سکوی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی قائم‌مقام طرح توسعه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی گفت:  سکوی فاز ۲۳ به عنوان سومین سکوی اصلی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و دومین سکوی اصلی این فازها، با وزنی معادل ۲۵۰۰ تن عصر دیروز (سه شنبه، ۲۱ آبان) به وسیله شناور HL-۵۰۰۰ در خلیج فارس نصب شد.

علی‌اصغر صادقی افزود: سکوی فاز ۲۳، سومین سکوی گازی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است و مشابه دو سکوی فاز نخست این طرح، با ظرفیت تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب، معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بوشهر ساخته شد.

وی اضافه کرد: از پایان حفاری تکمیلی و راندن لوله‌های CRA در چاه‌های موقعیت سکوی ۲۳ خبر داد و افزود: انتظار داریم این سکو به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

قائم‌مقام طرح توسعه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی گفت: ادامه داد: این سکو در زمان انتقال و نصب، در عملیات ساخت ۹۹،۲۲ درصد، پیش راه‌اندازی ۷۰ درصد و راه‌اندازی ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی بیان کرد: در مراحل ساخت سکوی ۲۳ علاوه بر سازه‌های فلزی، ۳۴ هزار اینچ-قطر عملیات لوله‌کشی و بیش از ۹۰ کیلومتر کابل‌کشی برق و ابزار دقیق انجام گرفته است.

صادقی با بیان اینکه سکوی فاز ۲۳ به همراه سکوی اقماری ۲۴ B، آخرین سازه‌های ساخته شده فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در شرکت صدرا در بوشهر هستند، گفت: این دو عرشه پس از بارگیری بر روی شناور FLB ۱۲۴، مهر همزمان راهی پارس جنوبی شدند.

وی تصریح کرد: توسعه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ در بخش فراساحل شامل ساخت سکوها، حفاری و خطوط لوله و همچنین توسعه و تکمیل پالایشگاه خشکی به عهده مهندسان و کارگران ایرانی بوده است و اکنون که شاهد گام‌های پایانی توسعه این طرح بزرگ گازی هستیم، باید قدردان زحمات آن‌ها باشیم.

قائم‌مقام طرح توسعه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی افزود: تلاش‌های صورت گرفته در این طرح علاوه بر تقویت توان فنی پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی، موجب افزایش ظرفیت تولید گاز کشور از پارس جنوبی شده و تداوم تامین خوراک مصرفی پالایشگاه‌ها برای تولید محصولات راهبردی نفت و گاز و امنیت گازرسانی به مردم را به همراه داشته است.

وی عنوان کرد: تولیدات گازی این دو سکو که در مجموع معادل نیمی از ظرفیت تولید اسمی باقی‌مانده هدف‌گذاری شده این طرح است، پس از پایان عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری با تزریق به شبکه سراسری، بخشی از سوخت مصرفی زمستان امسال را تامین خواهد کرد.

فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع  و یک میلیون اتان اجرا شده است.