- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

کاهش ظرفیت سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌دار به ۱۵ تا ۲۰ لیتر، به‌زودی

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد تأمین الکتروپمپ‌های اصلی طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان استاندارد به مواردی که در خصوص بالا بودن گوگرد بنزین مطرح شده بود، جواب داده‌اند اما مشخص نیست چرا این صحبت‌ها مطرح می‌شود.

زنگنه با اشاره به سفر خود به روسیه و صحبت‌های دوجانبه با وزیر انرژی روسیه گفت: در سفر به روسیه اهداف و پیگیری صحبت‌های توسعه روابط دوجانبه پیگیری خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه “باید کاری انجام دهیم که مقدار بنزین تحویلی از سوی کارت جایگاه‌داران را به ۱۵ تا ۲۰ لیتر کاهش دهیم البته تأکید می‌کنم که این سهمیه‌بندی نیست زیرا افراد با کارت شخصی خود می‌توانند هر مقدار بنزینی که می‌خواهند دریافت کنند”، گفت: به‌زودی سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران به ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد رسید.

وی افزود:‌ اکنون کمتر از یک میلیون نفر کارت سوخت ندارند و در شهرهای بزرگ همه کارت‌ها صادر شده و برخی از کارت‌ها در باجه‌های پست مانده است.

وزیر نفت ادامه داد:‌ روزی ۳۵ هزار کارت جدید صادر می‌شود تا آخر مهر همه کارت خواهند داشت اما باید این کارت استفاده شود تا اگر زمانی تصمیم بر سهمیه‌بندی شد مشکلی نداشته باشیم.

زنگنه در مورد جمع‌آوری گازهای فلر نیز گفت: گازهای فلر دو بخش است؛ یک بخش گازهای همراه نفت است که در ۶ منطقه اصلی وجود دارد و بیش از ۹۶ درصد آن تا دو سال آینده جمع‌آوری شده و بخشی برای مصرف سوخت به شبکه داده می‌شود و هیدروکربورهای سنگین‌تر به‌عنوان خوراک پتروشیمی در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین این طرح‌ها یعنی پالایشگاه بیدبلند۲ با سرمایه‌گذاری ۳٫۵ میلیارد دلار امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ۵۶ میلیون مترمکعب را فرآورش می‌کند.

وزیر نفت اضافه کرد: بخش دیگر مربوط به فلرهای پارس جنوبی است. در طرح‌های اولیه گمان نمی‌شد این منطقه تا این حد توسعه پیدا کند بنابراین گاز خروجی را بیشتر در نظر گرفتند. بخشی از فلرها  نیز به این دلیل است که برخی تجهیزات در پالایشگاه‌های جدید نصب و تنظیم نشده است. البته این سال‌ها میزان گاز در ۱۰ فاز اول کم شده و به‌مرور کمتر خواهد شد.

وی به ساخت دو پالایشگاه در جاسک اشاره کرد و گفت: با ساخت دو پالایشگاه موافقت شده که یکی ساخت پالایشگاه ۳۰۰هزار بشکه‌ای توسط ستاد اجرایی حضرت امام و دیگری پتروپالایشگاهی ۱۵۰هزار بشکه‌ای توسط یکی از شرکت‌های تابعه پتروشیمی باختر است.

این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: اولین محصولی که از بندر جاسک صادر خواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.