- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

پیش فروش نفت ایران به کشورهای قدرتمند

بعد از خروج آمریکا از برجام و قطعی شدن بازگشت تحریم‌های نفتی اقدامات نسبتاً خوبی در راستای فروش نفت کشور انجام شد. گذر از مدل سنتی فروش نفت خام و عرضه نفت در بورس برای استفاده از توانمندی و انعطاف‌پذیری بخش خصوصی در صادرات نفت یکی از اقدامات ضدتحریمی ایران برای جلوگیری از افت میزان صادرات نفت خام کشور بود.

خلق منابع جدید غیر نفتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها؛ دو راهکار جدید دولت برای اداره کشور است که طبق گفته‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم اکنون برای اداره کشور دو راهکار پیش رو داریم که یکی خلق منابع جدید بدون اتکا به منابع نفتی و دیگری صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

وی با بیان این‌که ایران کشوری ثروتمند است که ذخایر و منابع عظیم نفت و گاز دارد، اظهار کرد: درآمد سالانه ما از بخش نفت حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال بوده است و هر کشور قدرتمندی که تمایل داشته باشد با ایران کار کند، می‌تواند برای دو تا سه سال آینده نفت ایران را پیش‌خرید کند.

او افزود: در شرایط خطیر پیش رو، به‌صورت توأمان با محدودیت و فرصت‌هایی روبه‌رو هستیم که این محدودیت‌ها و فرصت‌ها تأثیر جدی و تعیین کننده‌ای بر همه نهادهای کشور و به‌ویژه دانشگاه‌ها دارد و نقش و عملکرد آن‌ها تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تدوین بودجه سال ۹۸ کل کشور از سوی دولت و تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بودجه باید به گونه‌ای باشد که شرایط تحریم از آن استنباط شود، تصریح کرده است: پس از تاکید ایشان، بودجه بازنگری شد و به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و این رقمی بود که سازمان برنامه و بودجه آن را به‌عنوان رقمی اعلام کرد که دیگر نباید کاهش یابد.

پس از این بازنگری توسط دولت، مجلس شورای اسلامی بودجه را به ۴۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد و پس از آن مقام معظم رهبری تکلیف دیگری را بر عهده دولت قرار دادند تا بودجه با حداقل اتکا به درآمدهای نفتی اصلاح شود که پس از این بازنگری بودجه به عدد ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که در شورای‌عالی اقتصادی قوای سه‌گانه تصویب شد و مقام معظم رهبری نیز آن را تأیید کردند.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، وی با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی قوای سه‌گانه و افزایش تاب‌آوری مدیریتی، گفت: تاب‌آوری مدیریتی یعنی بتوانیم به‌موقع تصمیم‌گیری کنیم و همه شهروندان احساس کنند که نظام می‌تواند از این شرایط عبور کند.

پیش‌فروش نفت ایران امری شدنی اما غیر مرسوم

خطیبی – کارشناس ارشد حوزه انرژی – درباره امکان پیش‌فروش نفت ایران به ایسنا گفت: معمولاً قراردادهای نفتی به صورت یک ساله منعقد می‌شود و تاکنون قراردادی که عمر آن بیش از یکسال باشد را کمتر دیده‌ایم اما این‌که یک کشور برای دو تا سه سال نفت را پیش‌خرید کند، امری شدنی است، اما در واقع در بازار جهانی نفت مرسوم نیست.

وی با اشاره به اهمیت امنیت انرژی اظهار کرد: این مساله یک موضوع مهم برای کشورهای خریدار انرژی است که بتواند با ایجاد سازوکارهایی امنیت انرژی خودشان را بالا ببرند و می‌توان گفت که این اقدام می‌تواند در این مساله بسیار کارساز باشد، اما باید نیز به این موضوع توجه کرد که در حال حاضر نیز می‌توان در بورس انرژی تا حد زیادی امنیت انرژی را ارتقا داد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره انعقاد قرارداد سه یا چهار ساله آن هم به صورت فیزیکی، تاکید کرد: از نظر ارتقای امنیت انرژی این موضوع می‌تواند به نفع کشورهای مصرف کننده و از نظر تضمین فروش نیز می‌تواند به نفع کشورهای تولید کننده باشد، اما باید به این مساله نیز توجه کرد که در شرایط تحریم فعلی ایران، نمی‌توان روی این پیشنهاد حساب زیادی باز کرد.

وی افزود: این پیشنهاد می‌تواند در آینده شرایط خوبی را به وجود آورد اما در شرایط فعلی، بازار در حالت اشباع قرار دارد و کشورهای خریدار نگرانی بابت تأمین انرژی ندارند و اگر نگرانی نیز برای قیمت نیز وجود داشته باشد، می‌توانند این مساله را با ورود به بورس تا حد زیادی متعادل کنند.

به گفته خطیبی اگر شرایط فعلی بازار نفت معکوس شود و کشورها نگران تأمین انرژی باشند، قطعاً از این پیشنهاد استقبال خواهد شد و می‌توان نتایج مثبت آن را دریافت کرد.