- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

ذینفعان اجازه جدایی اقتصاد از نفت را نمی‌دهند/خصوصی‌سازی با حراج متفاوت است

علیرضا جرجر زاده در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، در خصوص بحث جدایی اقتصاد کشور از فروش نفت خام اظهار کرد: این موضوع یک هدف عالی است و در صورتی که یک برنامه منسجم ملی برای این کار وجود داشته باشد، شاهد یک جهش بسیار خوب در اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دستیابی به آرمان جدایی اقتصاد کشور از فروش نفت نیاز به یک مشارکت همگانی دارد، افزود: از زمان دولت مصدق تا کنون دیدگاه جدایی اقتصاد کشور از فروش نفت، یک آرمان به حساب آمده است اما عملاً می‌توان گفت که این آرمان هیچگاه جنبه عملی پیدا نکرده و همیشه در حد یک آرمان و هدف عالی باقی مانده است.

ذینفعان فروش نفت اجازه جدایی اقتصاد از نفت را نمی‌دهند

این اقتصاددان با اشاره به موانع جدایی اقتصاد کشور از نفت تصریح کرد: ذی نفعان و افرادی که از فروش نفت خام در کشور سود می‌برند، اجازه نمی‌دهند در جهت جدایی اقتصاد از نفت گام اساسی برداشته شود. اینکه بگوییم ذینفعان دقیقاً چه افرادی هستند، خیلی مشخص نیست اما می‌توان گفت ذی نفعان کسانی هستند که در کوتاه مدت با ایجاد رانت عظیمی از فروش نفت سود می‌برند.

جرجر زاده عنوان کرد: این افراد به دلیل آنکه اگر جلوی فروش نفت خام گرفته و در جهت جدایی اقتصاد از نفت گام برداشته شود، متضرر خواهند شد اجازه دستیابی به این آرمان بسیار متعالی را نمی‌دهند و همیشه مانعی بر سر راه پیشبرد اهداف اقتصادی کشور هستند. ذی نفعان در قالب دفاع از فقرا، دفاع از اشتغال، حمایت از تولید و… اهداف خود را پیگیری می‌کنند و هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند تا مانع دستیابی به این هدف شوند.

وی ادامه داد: ذی نفعان فروش نفت به واسطه اینکه در کوتاه مدت به هر آنچه می‌خواهند دست پیدا می‌کنند، اقداماتی انجام می‌دهند تا منافع بلند مدت جدایی اقتصاد از نفت آشکار نشود.

بنزین ارزان به صلاح مردم نیست

این اقتصاددان با بیان اینکه قیمت بنزین ارزان است و باید گران شود، گفت: به محض اینکه این مساله در کشور مطرح شود، بسیاری از افراد علم مخالفت بلند می‌کنند و در مقابل این حرف می‌ایستند اما اگر قیمت بنزین به صورت واقعی لحاظ شود، در بلند مدت شاهد منافع آن خواهیم بود. در این زمینه باید گفت که حتی مردم عادی که قیمت بنزین در زندگی آن‌ها بسیار تعیین کننده است نیز کم کم به این موضوع خواهند رسید که بنزین ارزان به صلاح آن‌ها نیست.

جرجر زاده با بیان اینکه مردم عادی که خط اول قیمت‌ها هستند باید در خصوص قیمت واقعی بنزنی توجیه شوند، اظهار کرد: اگر برای مردم از اثرات مثبت قیمت واقعی بنزین توضیح داده شود که این مساله در بلند مدت می‌تواند بر روی زندگی آن‌ها چه آثار مطلوبی داشته باشد، قطعاً این موضوع را خواهند پذیرفت.

وی ادامه داد: هیچ جامعه‌ای در بلندمدت نمی‌تواند در مسیری خلاف مسیر اصول اقتصاد حرکت کند و شاید فقط در کوتاه مدت بتواند دوام بیاورد اما قطعاً در بلند مدت دچار مشکلات بسیاری خواهد شد. از دست دادن منابع، توزیع ناعادلانه درآمدها، عقب ماندن از دنیا، کاهش رقابت پذیری اقتصادی و… از جمله مشکلاتی است که در اثر حرکت در جهت خلاف اصول اقتصادی برای یک کشور به وجود خواهد آمد.

ثروت‌ها در کشور در حال مصرف شدن است

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در دنیا پذیرفته شده که ثروت برای همه است و فقط منافع این ثروت‌ها برای نسل جاری است، عنوان کرد: نفت در ایران یک ثروت است و در صورتی که استخراج و تبدیل به دارایی شود، ما فقط مجاز هستیم تا فقط منافع آن را مصرف کنیم و نه اینکه هرآنچه را در اختیار داریم استخراج و مصرف کنیم. در حال حاضر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در حال تجربه مشکلات فراوان هستند و با توجه به وجود چنین مشکلاتی باید گفت که ثروت‌ها در کشور در حال مصرف شدن است.

جرجر زاده ادامه داد: علی رغم آنکه اکنون شاهد مصرف شدن ثروت‌ها در کشور هستیم اما اگر اقتصاد کشور از فروش نفت جدا شود منافع عده‌ای به خطر می‌افتد و در این زمینه این افراد اجازه نمی‌دهند تا به آنچه که مد نظر ما در اقتصاد است، دست پیدا کنیم. همه افرادی که از درآمدهای نفتی، قیمت‌های حمایتی، یارانه‌ها و… منتفع می‌شوند از طرق مختلف مانع جدایی اقتصاد کشور از فروش نفت هستند.

حمایت نباید برای همه باشد

وی با بیان اینکه مساله حمایت یک موضوع خاص است و نه عام، گفت: در یک جامعه حمایت باید مختص تعداد بسیار محدودی از افراد باشد و نه همه افراد، زیرا منابعی که قرار است برای این کار در نظر گرفته شود محدود است و نباید به این فکر کرد که همه منابع را مصرف کنیم.

این اقتصاددان عنوان کرد: در همه دنیا اجازه می‌دهند تا جامعه کار کند و فقط بخش‌هایی که در کار دچار مشکل هستند، حمایت می‌شوند اما در ایران همیشه می‌خواهیم همه را حمایت کنیم و این یک تصمیم‌گیری نادرست است.

گسترش سازمان‌های نظارتی هزینه‌های اقتصاد را بالا می‌برد

جرجر زاده در خصوص وجود سازمان‌های نظارتی در کشور و نقش آن‌ها در اقتصاد، اظهار کرد: زمانی که سازمان‌های نظارتی در کشور گسترده می‌شوند، گسترش آن‌ها باعث می‌شود تا عملاً خودشان بر ضد خود فعالیت کنند و به جای آنکه چرخه‌ها را تسهیل کنند، خود باعث کندی حرکت آن‌ها می‌شوند و مشکلات فراوانی را برای بخش‌های مختلف به وجود می‌آورند و همچنین باعث افرایش هزینه‌های اقتصادی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بالا رفتن هزینه‌های اقتصادی در کشور باعث می‌شود تا توان رقابتی در کشور از بین برود، گفت: پیش از آنکه دنیا در مقابل ما قرار بگیرد، ما خودمان در مقابل خود ایستاده‌ایم و ترمز اقتصاد کشور را می‌کشیم و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کنیم. در این زمینه باید تلاش شود تا در جهت کاهش این مشکلات داخلی گام‌های اساسی برداشته شود.

باید شفافیت اقتصادی داشته باشیم

این اقتصاددان با تاکید بر ارتقای مساله شفافیت اقتصادی تصریح کرد: اگر شفافیت در کشور گسترش داده شود، قطعاً هزینه‌های اقتصادی کاهش پیدا خواهد کرد و افراد نمی‌توانند پشت حرف‌هایشان مخفی شوند اما در عمل اقدامات دیگری انجام دهند. زمانی که شفافیت اقتصادی نداشته باشیم، اثر بلند مدت آن را در کاهش بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشور مشاهده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه درآمدها و هزینه‌های دولت باید شفاف شوند و قابل رصد باشند، ادامه داد: آنچه که امروز تکلیف جوامع را مشخص می‌کند، مساله بهره‌وری است. اقتصادی که بهره‌وری ندارد کم کم از همه دنیا عقب می‌افتد و در ایران یکی از مسائلی که به مساله بهره‌وری لطمه وارد کرده است، فرآیندهایی است که در زمینه اجرای سیستم‌های حمایتی در کشور لحاظ می‌شود.

خصوصی‌سازی با حراج کردن متفاوت است

این اقتصاددان در خصوص مساله خصوصی سازی گفت: خصوصی کردن کارخانه‌های دولتی با حراج کردن کارخانه‌ها متفاوت است و برای آنکه بخواهیم یک بخش را خصوصی کنیم نباید آن را به هر قیمتی واگذار و نابود کنیم. دلیل اینکه مردم در ایران با خصوصی سازی مخالف هستند آن است که در واقع شاهد خصوصی سازی نیستند و حراج سازی اتفاق می‌افتد و در پی آن مشکلات فراوانی نیز به وجود می‌آید.

میز شیشه‌ای زمینه‌ساز کاهش هزینه‌های اقتصاد

جرجر زاده خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به آنچه که مدنظر ما در اقتصاد است دست پیدا کنیم باید میز شیشه‌ای داشته باشیم. با وجود میز شیشه‌ای شایسته سالاری خود به خود اتفاق خواهد افتاد و فردی که شایسته نباشد اصلاً به خود اجازه پشت میز نشستن را نخواهد داد. در صورتی که میز شیشه‌ای داشته باشیم و به تبع آن قراردادها نیز شیشه‌ای و شفاف شوند، دیگر به حجم زیادی از سازمان‌های نظارتی نیازی نخواهد بود و هزینه‌های اقتصاد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.