- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

با استفاده بهینه از ظرفیت‎های علمی کشور هزینه و ریسک فعالیت‎های اکتشافی در نفت کاهش می‏‎یابد

 

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: با اجرای قراردادهای پژوهشی این شرکت با موضوع توسعه زیرساخت‎های علمی و فناوری در کشف منابع هیدروکربوری، می‎توان به کاهش ریسک و هزینه فعالیت‎های اکتشافی در کشور طی سال‎های آینده امیدوار شد.

ابراهیم طالقانی، امروز (دوشنبه، ۲۱ اسفند ماه) در حاشیه امضای قراردادهای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران و پنج دانشگاه کشور عنوان کرد: در اکتشاف منابع هیدروکربوری، نیازمند استفاده از فناوری‌های روز برای کاهش ریسک و هزینه‌های اکتشاف هستیم.

وی افزود: پیچیده‎تر شدن فعالیت‎های اکتشافی و تغییر رویکرد اکتشاف از تله‌های نفتی ساختمانی به تله‌های غیر ساختمانی (چینه‌ای و…)، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و استفاده از تجربیات بین‌المللی را بیش از پیش ضروری ساخته است.

طالقانی یکی از اهداف شرکت ملی نفت در قراردادهای پژوهشی حوزه اکتشاف را استفاده و گسترش مراکز علمی و مهارتی عنوان کرد و گفت: این مراکز در بسیاری از شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی نفتی ایجاد شده و نقش بسزایی در استفاده کاربردی از پژوهش‌های مرتبط با اکتشاف داشته‌اند.

به گفته وی، با توجه به الزاماتی از جمله کاربست سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، دانش‌پایه‌ کردن امور عملیاتی (E&P)، توسعه همکاری‌های پژوهشی و فناورانه در شرکت ملی نفت با دانشگاه‌ها، توسعه شبکه فناورانه و استفاده از شریک‌های داخلی و خارجی در انجام امور پژوهشی و فناورانه، پس از انعقاد قراردادهای پژوهشی میدان‌محور با ۹ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در بخش تولید و ازدیاد برداشت از مخازن نفتی (بخش P)، اکنون در حوزه اکتشاف (بخش E) قرارداد‌های بلندمدت ۱۰ ساله با پنج دانشگاه داخلی منعقد شده است.

وی به زمینه‎های همکاری با این پنج دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این قراردادها و راه‎اندازی مراکز علمی و مهارتی مرتبط و بعد از انتقال و بومی‎سازی فناوری‌های نوین، توانمندی‎های داخلی در این حوزه افزایش می‌یابد و به سطح قابل رقابت با نمونه‎های خارجی می‌رسد.

طالقانی گفت: به این ترتیب می‎توانیم امیدوار باشیم در سال‎های آینده، اکتشافات ما با کاهش هزینه و ریسک همراه شود و حتی مراکز فناورانه‎ای تاسیس شوند و در این حوزه ایفای نقش کنند.

بر اساس این گزارش، قراردادهای پژوهشی حوزه اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ اسفندماه)، با حضور وزرای نفت و علوم، میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت و روسای دانشگاه‎های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، خوارزمی، صنعتی شاهرود و شهید چمران اهواز امضا شد.