- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

افزایش ۵۰ هزار بشکه ای نفت در آزادگان جنوبی

 

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی از افزایش ۵۰ هزار بشکه ظرفیت فرآورش نفت در این میدان مشترک خبر داد.

تورج دهقانی با تاکید بر ضرورت احداث واحدهای فرآورشی سیار، از عقد قرارداد با یک شرکت تراز اول اروپایی خبر داد و گفت: امیدواریم از محل اجرای این قرارداد تا تابستان سال آینده شاهد افزایش ۵۰ هزار بشکه ای ظرفیت فرآورش سیار در میدان آزادگان جنوبی باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم نفتی میدان آزادگان جنوبی گفت: رسیدن به رقم تولید بالای ۳۰۰ هزار بشکه در روز به عنوان نخستین فاز (تخلیه طبیعی میدان)، در چشم انداز کمتر از ۳۰ ماه آینده با تحقق تلاش های مستمر و تسریع فعالیت های توسعه ای دست یافتنی است.

دهقانی ضمن تاکید بر فعالیت ها و تلاش های شرکت متن و نیز مجموعه ای از ارکان اقتصادی کشور از جمله صندوق توسعه ملی و بانک های عامل در خصوص توسعه این میدان، تصریح کرد: طی مدت اجرایی شدن طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی ۱۰۰ درصد فعالیت ها توسط شرکت های ایرانی انجام شده و هزینه قابل توجهی از سوی منابع صندوق توسعه ملی صرف شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۳ همزمان با خلع ید شرکت چینی، کار توسعه این میدان با کمک شرکت های ایرانی انجام شده که وقتی که عملکردها را مقایسه می کنیم می بینیم که عملکردمان از لحاظ صرفه جویی در وقت و هزینه از شرکت های خارجی نه تنها کمتر نیست و چه بسا در بخش هایی هم در حال پیشی گرفتن از آنها هستیم که این امر نشان دهنده لزوم باور به توانمندی در شرکت های ایرانی است.

دهقانی با اشاره به ساختار حاکم بر توسعه میدان های عظیم نفتی در دنیا، گفت: ساز و کار اقتصادی برای توسعه میدان های با ظرفیت بالا به گونه ای تنظیم می شود که پس از سرمایه گذاری ظرف کوتاهترین زمان، طرح وارد مرحله تولید و بازدهی اقتصادی شود و در نهایت ساختاری به نام تولید مرحله ای و افزایش تولید زودهنگام نمود می یابد.

وی ادامه داد: با در نظر داشتن چنین ساختاری، طرح استفاده از ظرفیت تولید و بهره برداری سیار در میدان آزادگان جنوبی تعریف شد که حسن استفاده از این طرح، آغاز تولید در کوتاه ترین زمان ممکن پس از حفر و تکمیل چاه است به طوری که به جای صرف چندین سال زمان برای احداث یک واحد فرآورشی دائم، با احداث موقت واحد های فرآورشی سیار تنها ظرف چند ماه می توان تولید را از چاه های تکمیل شده آغاز کرد.

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی در مورد عملکرد توسعه ای این میدان، گفت: تاکنون حدود ۱۲۰ حلقه چاه در این میدان حفاری و تکمیل شده است. از این تعداد، ۵۰ حلقه از اردیبهشت ماه سال ۹۶ به صورت مرحله ای تکمیل و وارد مدار تولید شده است که در مجموع امروز شاهد تولید بیش از ۱۰۰ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی هستیم که این رقم یک رکورد محسوب می شود.

به گزارش NIOC، فاز اول توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که به عنوان بزرگترین میدان نفتی کشور شناخته می‌شود به صورت منابع داخلی (SVP) در حال انجام است و فازهای توسعه‌ای بعدی، به‌ صورت یکپارچه با میدان آزادگان شمالی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی درحال پیگیری است.