- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

رشد پیش‌بینی بانک‌های جهانی درباره قیمت نفت

 

بانک‌های مهم جهان پیش‌بینی خود را درباره قیمت نفت افزایش داده‌اند، اما همچنان درباره خطرهای پیش روی بازار نفت هشدار می‌دهند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بانک‌ها در ماه ژانویه امسال، برای چهارمین ماه پیاپی پیش‌بینی خود را درباره قیمت نفت بالا بردند، زیرا روند بازگشت توازن به بازارهای جهانی سبب شده است قیمت نفت به بالاترین حد خود در چند سال اخیر برسد.

با این همه، برخی کارشناسان در پایداری این رشد قیمت تردید دارند، زیرا قیمت‌های بالاتر می‌تواند توازن بازار را تهدید کند.

نظرسنجی روزنامه وال‌استریت ژورنال از ۱۵ بانک سرمایه‌گذاری، در اواخر ماه ژانویه امسال نشان داد میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۱ دلار خواهد بود که سه دلار نسبت به نظرسنجی ماه دسامبر بیشتر است.

این بانک‌ها همچنین انتظار دارند میانگین قیمت شاخص نفت خام دبلیو‌تی‌آی آمریکا در سال جاری میلادی ۵۷ دلار باشد.

چندین عامل، از جمله رشد مطلوب اقتصاد جهانی، محدودیت عرضه از سوی تولیدکنندگان عمده نفت، کاهش قیمت دلار و اختلال در تولید نفت ونزوئلا، سبب شده‌ در مجموع سرمایه‌گذاران نسبت به رشد قیمت نفت خوش‌بین شوند.

با این همه، تحلیلگران باور دارند که رشد قیمت نفت، تولیدکنندگان آمریکایی را به بالا بردن تولید تشویق می‌کند و می‌تواند به همکاری تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک آسیب برساند. این مسئله سبب شده است برخی بانک‌ها انتظار داشته باشند در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی، قیمت نفت دوباره رو به کاهش گذارد.

هری شیلینگیریان، تحلیلگر بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پریبس، گفت: نفت از افزایش خطرپذیری (در بازار) سود برده است، اما رشد اخیر قیمت نفت به ناچار نگرانی‌هایی درباره تأثیر منفی افزایش تولید، به ویژه از سوی تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا، ایجاد می‌کند.

پس از یک دوره عرضه مازاد نفت در جهان که قیمت نفت را از حدود ۱۰۰ دلار در میانه سال ۲۰۱۴ میلادی به کمتر از ۳۰ دلار در آغاز سال ۲۰۱۶ رساند، سطح ذخیره‌سازی نفت جهان به تازگی رو به کاهش گذاشته است.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برای پنجمین ماه پیاپی کاهش داشته است.

تحلیلگران بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان در گزارشی اعلام کردند بازار نفت با شتابی فراتر از انتظار به سوی کاهش عرضه حرکت کرد.

اعضای اوپک به طور عمده به توافق جهانی کاهش تولید نفت پایبند بوده‌اند و در کنار این تلاش، تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۹ درصد کاهش یافته است.

کارشناسان بانک انگلیسی بارکلیز ضمن پیش‌بینی استمرار کاهش تولید نفت ونزوئلا، اعلام کردند: در ونزوئلا، کاهش تولید نفت از یک احتمال به یک واقعیت تبدیل شده است و باور داریم که این وضع می‌تواند بدتر شود.

یکی دیگر از عوامل کمک‌کننده به رشد قیمت نفت، افت ارزش دلار بوده است. با توجه به قیمت‌گذاری نفت به دلار، کاهش ارزش این ارز سبب می‌شود خرید نفت برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر تمام شود و مطلوبیت این کالا افزایش یابد.

با وجود زمینه رشد قیمت نفت، برخی کارشناسان انتظار دارند در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی قیمت‌ها رو به کاهش گذارد، زیرا رشد قیمت‌ها افزایش تولید را تشویق می‌کند.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، تولید نفت آمریکا برای نخستین بار در ۵۰ سال اخیر از ۱۰ میلیون بشکه در روز فراتر رفت، زیرا تولیدکنندگان نفت شیل این کشور از فرصت رشد قیمت‌ها بهره‌برداری کردند. به گفته کارشناسان، در قیمت نفت حدود ۶۰ دلار، بهره‌برداری از میدان‌های نفتی بیشتر توجیه اقتصادی پیدا می‌کند. افزایش عرضه نفت آمریکا، می‌تواند برخی دستاوردهای توافق اوپک را خنثی کند.

تحلیلگران همچنین درباره خود اوپک هم نگرانی‌هایی دارند، زیرا رشد قیمت نفت می‌تواند برخی از تولیدکنندگان را به افزایش تولید برای حفظ سهم از بازار، ترغیب کند.

بانک بارکلیز اعلام کرد: تمرکز بازار بر داده‌های قدیمی که تازه منتشر شده‌اند، خطرناک است و از دیدگاه ما، بازار به اندازه کافی به رشد احتمالی ذخیره‌سازی در ماه‌های پایانی ۲۰۱۸ و آغاز ۲۰۱۹ توجه ندارد.

بانک‌های حاضر در نظرسنجی وال استریت ژورنال به طور میانگین پیش‌بینی می‌کنند که قیمت شاخص نفت برنت در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۵۹ دلار برای هر بشکه کاهش می‌یابد و دوباره در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۶۱ دلار باز می‌گردد.