- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

شروط کلانتری برای پتروشیمی شمال

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یقین داشته باشید تا تکنولوژی های جدید و روز دنیا وارد نشود، پتروشیمی در مازندران و گیلان احداث نخواهد شد.

 از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتریمعاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش روز جهانی تالاب‌ها در رامسر و در پاسخ به پرسش‌های حاضران در همایش در خصوص طرح های انتقال آب خزر و احداث پتروشیمی در مازندران، گفت: اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی منوط به نمک زدایی آب دریای خزر، تایید ارزیابی استانداردهای زیست محیطی و برخورداری از توجیه اقتصادی است و سازمان حفاظت محیط زیست بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی با این اقدام موافقت نمی کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: برخوردهای ما در حوزه محیط زیست علمی خواهد بود زیرا خودمان را مقید به حفظ محیط زیست و البته حفظ کشور می دانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: وظیفه داریم به کسی که تشنه است و نیاز به آب شرب دارد، آب برسانیم. در عین حال که محیط زیست کشور هم حتما باید حفظ شود.

وی افزود: هلند پایین تر از سطح دریا قرار دارد اما یکی از پیشرفته ترین کشورهای صنعتی جهان است زیرا استانداردهایی را رعایت می کند که آلودگی آن ها در حد صفر است.

مکان یابی درست برای صنعت پتروشیمی و فولاد، کنار آب است

کلانتری با یادآوری این موضوع که مکان یابی درست برای صنعت پتروشیمی و فولاد، کنار آب است نه کویر، خاطرنشان کرد: وقتی توسعه صنعت پتروشیمی و فولاد را در کنار آب محدود و کویر را رها می کنیم، دچار مشکلاتی می شویم که امروز با آن ها مواجه هستیم.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت افزایش استانداردها و رعایت شاخص های بین المللی برای توسعه صنعت در کشور، تصریح کرد: تصور شما از تکنولوژی، تکنولوژی ۵۰ سال پیش نباشد. امروز نه در کنار آب بلکه حتی وسط آب با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته، پتروشیمی با آلودگی صفر احداث می کنند، در حالیکه ما وسط کویر و شهرها، پتروشیمی با آلودگی ۱۰۰ برابر حد نرمال و استاندارد داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر سند و شاخص ما استاندارد بین المللی باشد، مشکلی در توسعه صنعت وجود نخواهد داشت.

زمانی با احداث پتروشیمی در استان های شمالی موافقت می کنیم که استانداردهای بین المللی رعایت شود

وی اظهار کرد: تنها زمانی با احداث پتروشیمی در استان های شمالی موافقت می کنیم که استانداردهای بین المللی رعایت شود، یعنی موافقت ما مشروط است و البته هنوز هیچ طرحی هم در این خصوص مطرح نشده است.

کلانتری اشاره ای هم به آمار بالای بیکاری جوانان در استان های شمالی به ویژه گیلان و مازندارن داشت و گفت: قصدم توهین نیست اما چرا جوانان این استان ها باید سرایدار تهرانی ها باشند یا تابلو دست بگیرند و بگویند “وبلا ویلا “. چرا فکر می کنید چون گیلان و مازندران سرسبز است، هیچ صنعتی نباید در این دو استان ایجاد شود.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: تکنولوژی های نوین اجازه هیچ گونه آلودگی را نمی دهد اما این دو استان با همین تفکرات سخت گیرانه و جلوگیری از ورود صنعت، عقب افتاده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جمعیت هشت میلیون نفری استان های گیلان و مازندران و حضور دو میلیون جوان جویای شغل در این استان ها، گفت: کشاورزی حداکثر می تواند برای ۳۰۰ هزار نفر در این دو استان شغل ایجاد کند و شما باید به فکر جوان های گیلان و مازندران هم باشید.

وی تاکید کرد: یقین داشته باشید تا تکنولوژی های جدید و روز دنیا وارد نشود، پتروشیمی در مازندران و گیلان احداث نخواهد شد اما شما هم باید تفکرات ۴۰ و ۵۰ سال قبل خود را عوض کنید و خواستار توسعه استان با رعایت تمامی ضوابط بین المللی باشید.