- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

فهرست دومین گروه‎ از کالاهای پرمصرف صنعت نفت اعلام می‎شود

مدیرکل نظام تامین و تجاری سازی فناوری وزارت نفت از تدوین فهرست دوم گروه کالاهای پرمصرف در صنعت نفت خبر داد و گفت: بومی سازی این دسته از کالاها در مسیر حمایت از ساخت داخل و تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد.

به نقل از شرکت ملی نفت ایران، پرویز سنگین در جلسه الزام به بهره برداری از سامانه تامین الکترونیکی کالا (ep) که صبح امروز (یکشنبه،۱۲ آذرماه) در سالن اجتماعات شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، یکی از پروژه‎های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت را حمایت از ساخت داخل اقلام پرمصرف صنعت نفت دانست و گفت: در گام اول از اجرای این پروژه، ۱۰ گروه کالای پرمصرف شناسایی و برای تجاری سازی به سازندگان داخلی معرفی شد.

وی ادامه داد: با نهایی سازی قراردادهای طرح بومی سازی ۱۰ گروه کالاهای صنعت نفت، ارزش کل قراردادهای امضا شده در این طرح به معادل ۲,۳ میلیارد یورو می‎رسد.

سنگین در ادامه به تدوین بسته جدید کالاهای پرمصرف در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در حال جمع‎آوری اطلاعات نهایی در این زمینه هستیم که پس از نهایی سازی و در صورت تایید وزیر نفت، این فهرست در قالب گروه دوم کالایی یا گروه های کالایی تجمیعی ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: مدل کسب و کار کدینگ کالا و سامانه تامین الکترونیکی در وزارت نفت (ep) تکمیل کننده فعالیت های وزارت نفت در حمایت از ساخت داخل است و این سامانه تاکنون در بیش از ۱۰۰ شرکت استقرار یافته است.

سنگین اجرای این پروژه را در جهت عمل به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، حمایت از ساخت داخل، شفاف سازی معاملات و ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه، بسیار موثر دانست و افزود: در صورت اجرایی شدن این پروژه رسوب سرمایه در پروژه های صنعت نفت به حداقل می رسد و در عین حال امکان نظارت و کنترل اقلام مازاد و بدون تحرک در صنعت نفت وجود خواهد داشت.

مدیرکل نظام تامین و تجاری سازی فناوری وزارت نفت به استقرار نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعت نفت هم اشاره کرد و گفت: این نظام از چندی پیش از سوی انجمن نفت برقرار شده است.

وی متذکر شد: به عنوان یک گزینه تشویقی، شرکت هایی که موفق به کسب گواهینامه های کیفی شوند در جایگاه بالاتری در وندور لیست صنعت نفت قرار خواهند گرفت.

سنگین همچنین از ایجاد موسسه‎های علمی تخصصی پایین دستی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر کشور به عنوان یکی دیگر از پروژه‎های مورد تاکید وزارت نفت نام برد و افزود: به این منظور، ۱۲ قرارداد پژوهشی در حوزه پایین دست و ۹ قرارداد پژوهشی میدان محور نیز در رابطه با ایجاد مراکز ازدیاد برداشت در دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر کشور در بالادست منعقد شده است.