- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

به دلیل قیمت پایین برق رغبتی برای حضور در ایران نداشتیم

مدیرفروش شرکت کاوازاکی در اروپا گفت: هم اکنون با شرکت‌های معتبر ایرانی از جمله مپنا برای انتقال فناوری کار می‌کنیم اما برای سرعت دادن به این مساله باید این دو شرکت برای سال‌های طولانی با هم کار کنند و با پتانسیل یکدیدگر آشنا بشوند تا بتوانند اقدام به انتقال تکنولوژی کنند.

به گزارش انرژی امروز، شهرداد آجیلی، مدیر فروش شرکت کاوازاکی ژاپن در اروپا در حاشیه هفدهمین نمایشگاه صنعت برق اظهار داشت: شرکت کاوازاکی در ۸ بخش مختلف از ساخت قطعات ریلی و قطار گرفته تا کشتی، خودرو، صنعت برق و… فعال است.

وی افزود: در حال حاضر کاوازاکی بیشتر بر روی تولید موتورها، توربین‌ها و کمپرسورهای گازی در بخش برق کار می‌کند و تقریبا در اکثر نقاط جهان با شرکای تجاری مختلفی کار می‌کند.

وی تصریح کرد: ظرفیت توربین‌های شرکت کاوازاکی از ۱.۷ تا ۳۰ مگاوات شروع می‌شود و عمده تمرکز کاوازاکی بر روی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و CHP با راندمان بسیار بالا است.

آجیلی تأکید کرد: بالا بودن راندمان توربین‌ها برای کاوازاکی بسیار مهم است، به همین خاطر ما می‌توانیم به ازای استفاده از هر مترمکعب گاز تا ۸۰ درصد راندمان داشته باشیم. اما به طور کلی راندمان توربین‌های گازی کوچک کاوازاکی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

وی ادامه داد: اولین پروژه ای که کاوازاکی در ایران اجرا کرده، پروژه پتروشیمی کرمانشاه است که در آنجا سه توربین ۱۸ مگاواتی برای تولید برق موردنیاز پتروشیمی نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت پایین قیمت برق در ایران و البته تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشت، رغبت چندانی از سوی کاوازاکی برای حضور در بازار ایران وجود نداشته است.

مدیر فروش شرکت کاوازاکی ژاپن در اروپا اضافه کرد: اما الان دوباره به بازار ایران برگشتیم و موفق شدیم در یکی دو سال گذشته ۷ عدد از موتورهای گازی تولیدی خود را در ایران به فروش برسانیم.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون با شرکت‌های معتبر ایرانی از جمله مپنا برای انتقال فناوری کار می‌کنیم اما برای سرعت دادن به این مسأله می‌بایست این دو شرکت برای سال‌های طولانی با هم کار کنند و با پتانسیل یکدیدگر آشنا بشوند تا بتوانند اقدام به انتقال تکنولوژی کنند.

وی اظهار داشت: ما در حال حاضر حدود ۳ سال و نیم است که با شرکت‌های ایرانی در این زمینه در حال مذاکره هستیم که امیدواریم در نهایت به نتیجه مثبتی برسیم.

آجیلی در مورد تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تأثیر آن بر روابط تجاری شرکت‌هایی مثل کاووازاکی با ایران افزود: کاوازاکی نیز به مانند سایر شرکت‌های دیگر دنیا دوست دارد در بازار ایران حضور داشته باشد اما باید توجه داشت که عمده این شرکت‌ها مراودات و مبادلات خوب و بالایی با شرکت‌های آمریکایی نیز دارند بنابراین از الان نمی‌توان با قطعیت در مورد این مسأله اظهار نظر کرد.

وی همچنین در مورد مبادلات پولی و بانکی شرکت‌های خارجی با ایران گفت: اولین بانک اروپایی که رسماً با دولت ایران کار می‌کند «اوبا بانک»(OBA Bank) اتریش است که آن‌ها نیز عمدتاً به سراغ پروژه‌هایی می‌روند که سود آن‌ها بیش از ۵ درصد باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار می‌رود برای تسریع در انجام سرمایه گذاری مذاکرات بیشتری با بانک‌های اروپایی صورت بگیرد.