- پرتال رسمی خبر رسانی انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران - https://www.apchen.com -

نقش بخش خصوصی در صنعت نفت به بیان محمدرضا طبیب زاده، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری صنعت نفت

محمدرضا طبیب زاده در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری به نقش بخش خصوصی در صنعت نفت اشاره کرد و گفت:

بخش خصوصی در صنعت نفت کشور در دو دهه گذشته باوجود نبود امکانات همه جانبه در اجرای پروژه‌ها و به دلیل شرایط تحریم بر بازار صنعت نفت ایران به خوبی نشان داده است که دارای توانمندی لازم در اجرای پروژه‌های کلان است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی با نگاه به تحقق موضوع جهش فناورانه، راهکار را در پشتیبانی همه جانبه دولت و صنعت نفت کشور از تثبیت جایگاه این بخش در پروژه‌های بالادستی می‌داند.

طبیب زاده از شرکت ملی نفت ایران درخواست کرد تا پیمانکاران بین‌المللی که به عنوان طرف دوم قراردادهای جدید نفتی به شمار می‌آیند، ملزم باشند در یک شرایط کاملا متعادل از همه امکانات بخش خصوصی ایرانی در حوزه‌های مختلف و کالا به درستی استفاده کنند.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری صنعت نفت تصریح کرد: گرچه در قراردادهای جدید نفتی، وزارت نفت هیچ الزامی به تامین منابع مالی به روش‌های مختلف ندارد و طرف دوم قرارداد موظف به تامین سرمایه است، اما درخواست پیمانکاران بخش خصوصی آن است که زمینه‌های لازم برای ورود بانک‌ها و موسسات مالی، به‌ویژه صندوق توسعه ملی برای پشتیبانی از پیمانکاران ایرانی در این حوزه عملیاتی شود.

وی عنوان کرد: گرچه پیمانکاران ایرانی عضو انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری صنعت نفت در ۵۰ سال گذشته با پروژه‌های این صنعت آشنایی کامل برقرار کرده و با پیمانکاران بین‌المللی در ایران نیز همکاری داشته‌اند، اما معتقدیم با نگاه به جهش فناورانه باید خود را مجهز به درک دیدگاه‌ها و نظرات پیمانکاران بین‌المللی برای جهانی شدن شرایط کار خود کنیم.

طبیب زاده ادامه داد: بخش خصوصی و به‌ویژه این انجمن از وزارت نفت درخواست دارد به فهرست پیمانکاران ارائه شده توسط انجمن برای حضور در پروژه‌های بالادستی در کنار طرف دوم قرارداد توجه ویژه داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری صنعت نفت گفت: بعد از گذشت بیش از ۱۱۰ سال از آغازفعالیت صنعت نفت در کشور و با توجه به پروژه‌های پیش روی وزارت نفت در پروژه‌های بالادستی، در نگاه درازمدت، ایجاد پیمانکاران ایرانی الزامی به نظر می‌رسد، از این رو زمینه سازی برای ایجاد چنین هسته‌هایی در صنعت نفت کشور نیاز به پشتیبانی جدی نظام دارد.

وی افزود: راه شکوفایی صنعت نفت ایران و دستیابی به افق ۱۴۰۴ مورد نظر و خواست مقام معظم رهبری برای حضور کامل و همه جانبه بخش خصوصی در ارکان فضای کسب و کار تنها از مسیر بخش خصوصی می‌گذرد، این تجربه توسط کشورهای در حال توسعه، در چند دهه گذشته به روشنی نشان داده شده و بخش خصوصی معتقد است که می‌تواند به نیازهای مهندسی کشور به درستی پاسخ دهد.