تهران
کد خبر:49752
پ

گزارش ۱۰ ماهه پتروشیمی امیرکبیر منتشر شد/ سود ۱۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۸

مهمترین مشکل سنواتی امیرکبیر تامین پایدار خوراک بوده است و یکی از راه‌های برون رفت شرکت از معضل ناپایدار بودن تامین خوراک، تهیه و تامین آن از عسلویه و حمل آن بوسیله تراک یا کشتی به ماهشهر است، که این پروژه مهم را در سالجاری شروع کردیم و تا ده روز آینده آماده بهره‌برداری است. […]

مهمترین مشکل سنواتی امیرکبیر تامین پایدار خوراک بوده است و یکی از راه‌های برون رفت شرکت از معضل ناپایدار بودن تامین خوراک، تهیه و تامین آن از عسلویه و حمل آن بوسیله تراک یا کشتی به ماهشهر است، که این پروژه مهم را در سالجاری شروع کردیم و تا ده روز آینده آماده بهره‌برداری است.

 1

بر اساس طراحی اولیه پتروشیمی امیرکبیر برای واحدهای پلیمری پایین دست نیازمند ۷۶۰۰۰۰ تن اتیلن می‌باشد که از این مقدار مطابق طراحی ۲۴۰۰۰۰ تن از شرکت‌های بیرونی تامین کننده خوراک و ۵۲۰۰۰۰ تن از طریق واحد الفین تامین می‌گردد.

با توجه به عدم تامین خوراک های طراحی شده در واحد الفین، پتروشیمی امیرکبیر با جایگزین کردن خوراک‌های قابل دسترس با در نظر گرفتن ارزش افزوده خوراک‌ها، اقدام به تامین خوراک نموده است. در اسالیدهای بعدی میزان اتیلن دریافتی و اتیلن تولید شده ارائه می‌گردد.

لازم به ذکر است خوراک اتان بیشترین ارزش افزوده را در میان سایر خوراک‌های امیرکبیر فراهم می نماید. متاسفانه این خوراک ارزان قیمت طی سال جاری در کمترین حد میزان به پتروشیمی امیرکبیر تحویل داده شده است.

مقایسه عملکرد ۱۰ ماهه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سنوات قبل

49

48

47

46

45

44

43

42

41

40

39

38

37

36

35

34

33

32

31

30

29

28

حوزه تولید محصول

با توجه به اهمیت تولید و تاثیر مستقیم آن بر سود دهی شرکت بودجه ریزی شرکت از ۷۰ درصد ظرفیت اسمی به ۸۵ درصد ظرفیت اسمی در دستور کار قرار گرفت.

پیگیری و رفع تنگناهای واحدهای تولیدی با برگزاری جلسات مدون با واحدهای عملیاتی و ستادی با تمرکز بر ۱۷۵ برنامه عملیاتی در بخش‌های مختلف سازمان در سطح مدیرعامل، مدیران و رؤسای بخش‌های مختلف شرکت

تشکیل اداره پژوهش، فناوری تولید و توسعه جهت تمرکز بدنه دانشی شرکت برای بهبود و توسعه تکنولوژی‌های موجود با رصد تکنولوژی ها در حوزه محصول، تجهیزات، موادشیمیایی و کاتالیست‌ها و از طرفی فعالسازی طرح‌های توسعه‌ای برای رفع گلوگاه خوراک و انتقال و انبارش آن

تعمیر واحد LLDPE برای اولین بار: تعمیرات اساسی پیشرفته ترین پمپ واحد LLDPE توسط متخصصان داخلی. این پمپ وظیفه انتقال نیرو به کالچ اکسترودر را برعهده دارد.

حوزه تامین خوراک و تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی

بر اساس بررسی‌های انجام شده، بخش عمده ای از ظرفیت‌های تولیدی مجتمع پتروشیمی امیرکبیر در سال‌های اخیر به دلیل توقف‌های غیر برنامه‌ای مورد استفاده قرار نگرفته است، دلایل عمده این توقف‌ها را می‌توان به شرح زیر دسته بندی نمود:

✓ توقف‌های ناشی از کمبود خوراک.

✓ توقف‌های ناشی از عملکرد نامناسب فرآیند.

✓ توقف‌های ناشی از نگهداری نامناسب تجهیزات و ماشین آلات تولیدی.

✓ توقف‌های ناشی از خطای انسانی.

بیشترین سهم، مربوط به توقف‌های ناشی از کمبود خوراک و نگهداری نامناسب تجهیزات و ماشین آلات تولیدی است.

به منظور بهبود شرایط نگهداری تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و همچنین رفع مشکلات تأمین خوراک، از ابتدای سال جاری اقدامات زیر انجام گردیده است:

بهبود شرایط نگهداری تجهیزات و ماشین آلات تولیدی

ساختار مدیریتی واحد تعمیرات مجتمع بررسی و اصالح گردید. مضافا ً اقدامات لازم جهت تغییر پیمانکار تعمیرات مجتمع انجام و پیمانکار جدید از ابتدای ماه آتی مشغول به کار خواهد شد.

حوزه تامین خوراک

یکی از گلوگاه‌های پتروشیمی امیرکبیر با توجه به plan business شرکت، تامین پایدار خوراک بود که بلافاصله کمیته خوراک برای اولین بار در سطح هیئت مدیره و مدیران اجرایی شرکت تشکیل و اقدامات کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تعریف و بصورت هفتگی مورد پایش قرار می‌گیرد. کمیته مذکور تا کنون اقدامات زیر را انجام داده است.

اقدامات انجام شده در جهت تأمین خوراک واحد الفین :

انعقاد قرارداد انتقال روزانه ۲۰۰ تن گاز اتان با Container Jumbo از عسلویه به مجتمع با “شرکت توسعه و تجهیز پترو ایرانیان “از شرکتهای وابسته به صندوق بازنشستگی نفت

بررسی خوراک‌هایی که امکان دریافت آن در منطقه و سایر مناطق نفت خیز وجود دارد و انعقاد قرارداد اجاره ۵ دستگاه مخزن ذخیره علاوه بر ۹ دستگاه قبلی در شرکت اکسیر شیمی جهت ذخیره مواد خریداری شده از پالایشگاه کرمانشاه.

بررسی طرح مایع سازی اتان در عسلویه با استفاده از امکانات مازاد بر نیاز در مجتمع های پتروشیمی مستقر در عسلویه و حمل آن با کشتی به اسکله پتروشیمی بندر امام. پیشنهاد این طرح به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال گردیده و در مدیریت کنترل تولید شرکت مذکور در دست بررسی است.

بررسی طرح دریافت حدود ۵۰ میلیون فوت مکعب گازهای فلر منطقه جفیر و غرب کارون و احداث ۲۲ کیلومتر خط لوله جهت انتقال آن به پالایشگاه گاز یادآوران خلیج فارس به منظور ترشی زدایی و جدا سازی حدود ۱۲۰ هزار تن +C2 آن و سپس انتقال آن به بندر ماهشهر از طریق خط لوله همین پالایشگاه به پتروشیمی بندر امام. با اجرایی شدن این طرح پیش بینی می‌شود EPS شرکت را بیش از ۲۰۰۰ ریال افزایش دهد.

انجام مذاکرات با پالایشگاه گاز یادآوران خلیج فارس جهت دریافت خوراک +C2 و +C5 از محل ۳۲۰۰ NGL که پتروشیمی بندر امام در حال اجرای آن می باشد.

انجام مذاکرات با شرکت پتروشیمی شهید نوری جهت حمل ماهیانه ۰۰۰,۱۵ تن Raffinate با کشتی به بندر امام و ذخیره آن در مخازن استیجاری.

مذاکرات جهت تغییر فرمول قیمت گذاری و پائین آوردن قیمت ادامه دارد.

اقدامات انجام شده جهت تأمین کسری اتیلن برای واحدهای پلیمری:

عقد قرارداد با شرکت پتروشیمی باختر جهت دریافت ۱۵-۱۰ تن در ساعت، یعنی حدود ۱۲۰-۸۰ هزارتن اتیلن در سال از طریق خط اتیلن غرب. مبادله قرارداد در هفته آتی انجام خواهد شد.

عقد قرارداد با شرکت پتروشیمی مروارید جهت دریافت ۲۰-۱۵ تن در ساعت، یعنی حدود ۱۶۰-۱۲۰ هزارتن اتیلن در سال از طریق خط اتیلن غرب.

عقد قرارداد با شرکت پتروشیمی جم جهت دریافت اتیلن حداکثر ۳۰-۱۰ تن در ساعت

27

سود و زیان ناخالص

درخصوص تغییرات سود و زیان ناخالص نسبت به دوره مشابه قبل موارد زیر قابل توجه می باشد:

۱- نرخ تسعیر ارز در نه ماهه اول سال ۹۷ در دو بخش خوراک و فروش دارای تفاوت چشمگیری می باشد به گونه ای که در دوره مذکور نرخ تسعیر ارز در بخش خوراک ۰۰۰،۳۸ ریال می باشد ولی در بخش فروش از ۰۰۰،۴۲ ریال تا ۰۰۰،۷۵ ریال در دفاتر ثبت گردیده است در حالیکه در دوره مشابه سال جاری اختالفی در این خصوص وجود ندارد.

همچنین کاهش نرخ ارز حاصل از فروش محصول و افزایش نرخ ارز مربوط به خرید خوراک یکی از مهمترین دلایل کاهش سهم سود در مدت مشابه سالجاری می‌باشد.

۲ -کاهش چشمگیر مقدار خوراک گازی اتان دریافتی که در ده ماهه اول سال ۹۷ به میزان ۹۸ هزار تن بوده ولی در دوره مشابه سال ۹۸ دارای کاهش بسیار زیاد بوده و مقدار آن به ۱۵ هزار تن رسیده است.

تامین خوراک گازی اتان شرکت امیرکبیر بر اساس قرارداد موجود با شرکت پتروشیمی بندر امام می‌باشد که وابسته به هلدینگ خلیج فارس است. متاسفانه شرکت مذکور از ایفای تعهدات خود سرباز زده و هیچگونه همکاری نمی‌نماید. طبق قرارداد از هر میزان خوراک دریافتی پتروشیمی بندر امام، الزاما می‌بایست ۳۵ درصد آنرا به امیرکبیر بدهد که از ابتدای سالجاری ایفای تعهد نکرده است. یکی از دلایل آن کاهش شدید استخراج نفت بخاطر شرایط تحریم است بطوریکه بعنوان مثال پتروشیمی بندر امام در مدت مشابه سال قبل روزانه تا حدود یکصد و پنجاه هزار بشکه NGL دریافت می نموده است لیکن هم اکنون به حدود سی هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

۳- بعلت عدم تحویل خوراک اتان از سوی پتروشیمی بندر امام و بمنظور جلوگیری از سرویس خارج شدن کوره‌های واحد الفین به ناچار اقدام به خرید خوراک نفتا شده‌ایم که قیمت آن نسبت به قیمت خوراک اتان بالاتر می‌باشد و لازم به ذکر است که بدلیل اینکه خروجی اتیلن این خوراک حدودا ً ۵۰درصد کمتر از اتان می باشد، لذا قیمت تمام شده اتیلن تولیدی افزایش می‌یابد. هر چند ما تا تامین پایدار خوراک گازی، چاره‌ای جز این کار نداریم.

۴- همچنین به علت عدم تحویل خوراک اتان از سوی پتروشیمی بندرامام و به منظور جلوگیری از سرویس خارج شدن واحدهای پلیمری اقدام به خرید مستقیم اتیلن از شرکت‌های جم، مارون و کاویان گردیده است که قیمت اتیلن خریداری شده به میزان ۸۸۵،۰۳۶،۱ ریال برای هر تن از اتیلن تولیدی واحد الفین شرکت بالاتر می‌باشد.

لازم به ذکر است هرچند تامین اتیلن از سایر شرکتها دارای قیمت تمام شده بالاتری بوده است لیکن بحمداله برای اولین بار موجب گردیده است، واحدهای پلیمری با ظرفیت بالای هشتاد و پنج تا حدود نود درصد تولید کرده بطوریکه ظرفیت واحدهای پلیمری نسبت به دوره مشابه قبل بطور متوسط ۲۲ درصد افزایش یابد.

۵- سود حاصل از تسعیر ارز نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۲۹۵ میلیارد ریال کاهش داشته که ناشی از ثبات در عملیات ارزی این دوره در کل کشور می‌باشد.

۶- یکی از مهمترین دلایل کاهش سود نسبت به دوره مشابه سال قبل، این است که در دوره نه ماهه اول سال ۱۳۹۸ ، ۳۲۴ میلیارد ریال طبق نظر حسابرس محترم بابت تعدیل نرخ خوراک دریافتی در سال ۱۳۹۱ و ۶۵ میلیارد ریال تبدیل نرخ یوتیلیتی سال ۹۷ در دفاتر ثبت گردیده است، که در واقع اصلاح سود شناسایی شده ناصحیح سال قبل می‌باشد.

۷- تولید کل شرکت شامل دو دسته تولیدات اصلی و جانبی می باشد که هدف غایی شرکت تولید محصولات اصلی شامل اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین است که هر چقدر تولیدات جانبی نظیر بنزین پیرولیز ،هیدروژن،پروپیلن و برش چهارکربنه کمتر باشد شرکت به اهداف خود رسیده است زیرا تولیدات جانبی علیرغم قیمت تمام شده بالا با قیمت اندک نسبت به قیمت تمام شده به فروش می‌رسد لازم به ذکر است که هرچقدر خوراک گازی اتان بیشتر مصرف گردد تولیدات جانبی کمتر تولید می‌گردد، بعبارت دیگر به ازای هر ۲۸۹/۱ تن اتان یک تن اتیلن توسط واحد الفین تولید می‌گردد در صورتی که به ازای هر ۲۴۸/۳ تن خوراک مایع یک تن اتیلن حاصل می‌گردد که نشان دهنده این است که با دریافت خوراک اتان میزان تولید محصولات جانبی کاهش پیدا می‌نماید.

مع الوصف تولید کل شرکت در ده ماهه اول سال ۹۸ ، ۲۵۵,۱۱۱,۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۲۵,۱۵ تن افزایش داشته است . همچنین بحمداله تولید محصولات پلیمری نسبت به دوره مشابه سال قبل خوشبختانه تا پایان دی ماه ۱۲۴,۸۵ تن افزایش تولید داشته است.

هزینه‌های اداری و توزیع و فروش

افزایش هزینه اداری و توزیع و فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتا ً ناشی از افزایش هزینه حمل محصولات صادراتی می‌باشد. لازم بذکر است شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی هزینه حمل را در سال جاری حدود شصت درصد نسبت به سال قبل افزایش داده است.

این در حالی است که قیمت فروش محصولات تولیدی در سالجاری نسبت به سال قبل چه در داخل کشور و چه صادرات بطور تقریبی حدود دویست دلار در هر تن کاهش یافته است.

مهمترین مشکل سنواتی امیرکبیر تامین پایدار خوراک بوده است و یکی از راه های برون رفت شرکت از معضل ناپایدار بودن تامین خوراک، تهیه و تامین آن از عسلویه و حمل آن بوسیله تراک یا کشتی به ماهشهر می‌باشد، که این پروژه مهم را ما در سالجاری شروع کردیم و تا ده روز آینده آماده بهره برداری است.

یک پروژه دیگر تامین خوراک ، پیش خرید خوراک از میادین غرب کارون و جفیر است که از ابتدای سالجاری مطالعات آن شروع و کامل شده است و منتظر تصویب هیات مدیره می‌باشد.

حوزه مدیریت:

  • ثبت رکورد تولید، سودآوری و فروش در ده ماهه ابتدایی سال جاری
  • تحقق ۱۰۴ درصدی برنامه های تولیدی در واحدهای پلیمری و ثبت بالاترین رکورد مجموع تولید در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به ادوار گذشته
  • افزایش ۱۹ درصدی فروش محصولات پلیمری در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل و ثبت رکورد طی سنوات گذشته
  • افزایش ۳۶ درصدی صادرات نسبت به دوره مشابه در سال قبل و ثبت رکورد طی سنوات گذشته
  • برگزاری جلسات اعضای هیئت مدیره در سایت با توجه به لزوم تصمیم گیری‌های سریع و بهنگام
  • پتروشیمی امیرکبیر در سال ۹۸ با تغییر سیاست تولید از ۷۰ درصد به ۸۵ درصد طراحی در نظر دارد با تولید ۷۰۰ هزارتن انواع پلی اتیلن و همچنین پروژه های کوتاه مدت تامین پایدار خوراک و پروژه های زیر بنایی سود ۱۴۰۰ میلیارد تومانی را محقق سازد.
  • پیاده سازی و اجرای برنامه استراتژیک شرکت در سال ۹۸ با رویکرد BSC و در قالب شناسنامه برنامه‌های عملیاتی و شناسنامه شاخص‌ها برای اولین بار
  • تهیه صورت‌های مالی و ارائه آن در ۱۵ اردیبهشت ۹۸ برای اولین بار در سنوات گذشته
  • کاهش زمان پیاده سازی پروژه ERP با برگزاری جلسات و تعاملات صورت گرفته با مجری طرح با توجه به اهمیت و حیاتی بودن پروژه برای سازمان
  • انتقال دپارتمان های نیمه عملیاتی در دفتر تهران و استقرار در دفتر جنوب برای افزایش کارایی و مدیریت هزینه‌ها
  • تشکیل کمیته‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی در جهت ارتقای دانش ، مهارت و روحیه پرسنل و خانواده در قالب یک چارچوب مدون و نظام‌مند
  • انتقال عمده سپرده‌های این شرکت از بانک‌های تهران به بانک های بندرماهشهر برای اولین بار در صنعت پتروشیمی با هدف رونق اقتصادی منطقه و افزایش تسهیلات کارآفرینان بومی
  • اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل برای اولین بار در منطقه
  • آغاز حمل و نقل ریلی محصولات پلیمری
  • تقدیر و دیدار مستمر با خانواده های معزز شهدا و ایثارگران
  • حضور مدیران ارشد و مدیرعامل در منطقه و شرکت پتروشیمی امیرکبیر برای مدیریت بحران و اغتشاشات ناشی از افزایش نرخ بنزین به مدت چهار شبانه روز و دریافت لوح تقدیر از وزیر
  • انتخاب مدیریت محترم عامل پتروشیمی امیرکبیر به عنوان یکی از چهار مدیر منتخب جهت پاسخگویی به مطالبات مردم منطقه خوزستان و تصمیم گیری در خصوص جهت دهی و متمرکز کردن هزینه های مسئولیت های اجتماعی منطقه بر موضوعات زیرساختی و راهبردی منطقه
  • شروع پروژه مدیریت دانش جهت بهره برداری و توسعه دارایی های دانشی سازمان و مدیریت استعدادها و خبره های هر حوزه منطبق بر استاندارد ۲۰۱۸: ۳۰۴۰۱ ISO
  • بازبینی تاپ چارت سازمانی در جهت مدیریت منابع انسانی و افزایش انگیزه کارکنان و جلوگیری از Freeze شدن نفرات
  • مکانیزه کردن فرآیندهای سازمان در قالب پروژه ERP به نحویکه ۴۶ گروه فرآیندی ، ۲۲۵ فرآیند ، ۸۶۵ زیر فرآیندو ۲۲۷۰ فعالیت در این پروژه در حال مکانیزه شدن می‌باشند. در حال حاضر ماژول مالی ، انبارهای محصول و فروش (صادراتی و داخلی) در محل آموزش و استقرار می‌باشد و سایر ماژول‌ها تا ابتدای سال آینده با طی متدولوژی تعریف شده راه اندازی و استقرار پیدا می‌کند.
  • ایجاد واحد بررسی تامین منابع : به منظور مدیریت و ارزیابی تامین کنندگان قطعات و ملزومات مورد نیاز تولید و درجهت شفاف سازی فرآیند خرید اداره تامین منابع به صورت مستقل زیر نظر مدیریت بازرگانی تشکیل گردید.
  • راه اندازی کمیته ریسک: باتوجه به اجرای پروژه شناسایی و ارزیابی ریسک‌های سازمان مطابق ایزو۳۱۰۰۰ و در راستای کنترل و پایش اقدامات اصالحی در جهت بر طرف کردن ریسک‌های سازمان کمیته ریسک در شرکت تشکیل گردید. لازم به ذکر است طی این فرآیند ۸۰۰ ریسک با نگاه فرآیندی در سازمان شناسایی که ۸۰ ریسک به عنوان High ریسک شناسایی شده و برنامه پاسخ برای آنها در حال تهیه می‌باشد.
  • راه اندازی دپارتمان تامین خوراک: با توجه به اهمیت تامین خوراک پایدار ارزان قیمت از طریق منابع داخل منطقه و فرامنطقه‌ای و تاثیر بسزای تامین این خوراک در کاهش هزینه های سربار و قیمت تمام شده شرکت، دپارتمان تامین خوراک زیر نظر مدیریت بازرگانی تشکیل و در راستای همسویی سایر بخش‌ها با این دپارتمان کمیته تامین خوراک با حضور اعضای هئیت مدیره، مدیرعامل و مدیران ارشد سازمان در شرکت تعیین و بصورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد.
  • حضور مستمر مدیریت (۴ روز در هفته) در کارخانه و مالقات حضوری با کلیه کارگران و بررسی مشکالت یکایک کارکنان (تکریم نیروی انسانی و افزایش حس ارزشمندی در بین کارکنان)
  • آغاز اجرای پروژه بهبود سیما و منظر سازمانی با هدف تقویت روحیه کارکنان
  • پایلوت نمودن شرکت به عنوان اولین مجموعه شفاف سازی وزارت رفاه
  • پایلوت مسئولیتهای اجتماعی
  • اخذ تاییدیه از حراست کل برای همه مدیران منصوب شده: باتوجه به اهمیت گزینش مدیران مطابق الزامات نهادهای بالا دستی همچون حراست کل این فرآیند برای کلیه مدیران و روسای دارای حساسیت شغلی انجام می‌پذیرد.
  • طرح همراه مدیر عامل: در راستای ارتقای توانمندی مدیران و روسا و افراد کلیدی در سطح شرکت طرح همراه مدیرعامل جهت افراد دارای صلاحیت تشکیل و در قالب این طرح نفرات با تفکرات و ایده ها و چارچوب‌های تصمیم گیری در سطح کلان شرکت آشنا می‌شوند.
  • راه اندازی واحد سیبور روسیه توسط کارشناسان واحد الفین امیرکبیر
  • اعزام ۸ نفر از همکاران به پیشنهاد شرکت لینده
  • واحد سیبور در شهر توبولسک
  • ظرفیت واحد یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال
  • راه اندازی و آموزش

اقدامات حوزه ساخت داخل و خودکفایی

  • انعقاد تفاهم نامه با پژوهشگاه فضایی ایران جهت مهندسی معکوس، نقشه برداری و تهیه کتابچه فنی کامل و ساخت داخل و بومی سازی کلیه اقلام و قطعات به طور مثال پمپ‌های شدیدا تحریمی گاینارد (آمریکایی)
  • ساخت داخل کامل اقلام مربوط به پمپ گریز از مرکز فلو سرو برای اولین بار در کشور و تهیه کتابچه فنی کامل و جلوگیری از خروج ارز از کشور دستیابی به صرفه اقتصادی به میزان ۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۷ ریال
  • ساخت و بومی سازی قطعات ابزار دقیقی «دابل اکشن اکچوویتور» فرانسوی پتراس با سایزهای ۲ و ۳ اینچ با میزان دو برابر عمر مفید بیشتر نسبت به نمونه خارجی فرانسوی برای اولین بار در ایران
  • ساخت و بومی سازی اقلام بسیار مورد نیاز واحد بسته بندی بابرند «هاور اند بوکر» برای اولین بار در پتروشیمی امیرکبیر
  • ساخت گیربکس «فلندر» واحد LLDPE
  • بومی سازی و رسیدن به خودکفایی کامل در ساخت داخل پروانه های بسیار حساس مربوط به پمپ گریز از مرکز «مارلی» برای اولین بار در پتروشیمی امیرکبیر
  • عقد قرارداد با شرکت هانیاک جهت تهیه ۱۸۰۰ کد کالا مربوط به اقلام ضروری و مورد نیاز پتروشیمی امیرکبیر جهت انجام ساخت داخل و رسیدن به خودکفایی کامل در راستای جلوگیری از خروج ارز به خارج از کشور و عدم وابستگی به تامین آنها از خارج از کشور

پروژه‌های اجرایی در طی مدت یکسال

  • ساختمان CCTV : با رویکرد امنیتی، ایمنی پروژه مذکور در پتروشیمی امیرکبیر تعریف شد که در این پروژه کلیه دوربین‌های سازمان بصورت یکپارچه در ساختمان مذکور متمرکز گردیده که توسط کارشناسان با ۳۶۰ دوربین کلیه نقاط حساس و جدی سازمان مورد کنترل و پایش قرار می‌گیرد.
  • منازل ۲۰۰ واحدی: در راستای تخصیص مسکن به پرسنل فاقد منزل سازمانی، پروژه مذکور با اخذ مجوزهای لازم از هیئت مدیره تصویب و با ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی کل در مراحل پایانی قرار دارد.
  • سیستم بازیافت گازهای فلر : در راستای جمع آوری و استفاده از گازهای ارسالی به فلر مجتمع این پروژه تعریف و با پیشرفت بالای ۹۰ درصد اجرا شده است. با اجرای این پروژه از هدر رفت ۱۲۰۰ تن در سال مواد هیدروکربنی جلوگیری می‌گردد.
  • سیستم دوزینگ کولینگ: به منظور تزریق مواد شیمیایی به سیستم های خنک کننده به صورت مکانیزه با هدف جلوگیری از هدررفت مواد و تدوام پایدار مواد شیمیایی به آب و نگهداری مبدلها و تجهیزات واحدهای عملیاتی
  • کریدور خوراک: ایجاد یک خط اختصاصی جهت دریافت خوراک از شرکت های منطقه ویژه و سایت ۵ به طول ۵/۳ کیلومتر و قطر ۱۰ اینچ برای خوراک های مایع و گاز با ظرفیت ۱۰۰ تن در ساعت که با هزینه ۲۷۹ر۶۵۵ر۹۲۳ر۸۹ ریال بیش از ۹۷ %پیشرفت داشته است.
  • پروژه اصلاح جاده ها و معابر مجتمع: با هدف بهبود فضای تردد وسایط نقلیه و همکاران و جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته با بودجه ۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۲۰ ریال در نقاط حادثه خیز مجتمع تعریف و در حال انجام می‌باشد. میزان پیشرفت این پروژه بیش از ۹۲% می‌باشد.
  • فایر پروف کردن پایه‌های مخازن کروی واحد BD/B1/OL : جلوگیری از آسیب رسیدن و حریق پایه‌های مخازن هنگام آتش سوزی‌های ناخواسته که ۱۰۰ %پیشرفت پروژه می‌باشد.
  • پروژه ساختمان حراست: در راستای تکریم ارباب و رجوع و بهبود و تسهیل تردد همکاران و ساماندهی ورودی مجتمع این پروژه در حال اجراست که ۸۰ %درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
  • ایستگاه تقلیل فشار گار اتان پترو ایرانیان: در جهت انتقال گاز اتان به مجتمع بصورت جامبوکانتینر اینکار در حال اجراست که به پیشرفت ۹۰ %رسیده است. با اجرای این طرح بالغ بر ۰۰۰ر۰۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۱ ریال سود خالص معادل تقریبا ۴۰ واحد EPS شرکت در فاز یک افزایش خواهد داشت.
  • لاین ۱۲ اینچ اتیلن غرب مستقل: سه کیلومتر خط لوله ۱۲ اینچی از روبروی پتروشیمی مارون تا امیرکبیر که قادر به انتقال ۵۰ تن در ساعت اتیلن به مجتمع می‌باشدکه از مهمترین پروژه‌های در جهت تامین پایدار خوراک از طریق خط مستقل پتروشیمی امیرکبیر می‌باشد.
  • اجرای پروژه تولید گریدBLACK CRP100 : با توجه به نیازهای شناسایی شده بازرای به کمک اداره خدمات فنی و مدیریت بازرگانی

 

منبع
ایلنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید