تهران
کد خبر:58856
پ

کدام کشور‌ها نماز عید قربان را برگزار می‌کنند؟

در حالی که برخی از کشور‌های اسلامی، تصمیم به برگزاری نماز عید قربان دارند، شماری دیگر با این مسأله مخالفت کرده اند. به نقل از پایگاه خبری مصری الیوم، در حالی که فردا جمعه (۹۹٫۵٫۱۰) مصادف با عید قربان است، شماری از کشور‌ها تصمیم دارند تا مساجد خود را در میان بحران همه گیری کرونا […]

در حالی که برخی از کشور‌های اسلامی، تصمیم به برگزاری نماز عید قربان دارند، شماری دیگر با این مسأله مخالفت کرده اند.

به نقل از پایگاه خبری مصری الیوم، در حالی که فردا جمعه (۹۹٫۵٫۱۰) مصادف با عید قربان است، شماری از کشور‌ها تصمیم دارند تا مساجد خود را در میان بحران همه گیری کرونا برای اقامه نماز عید بازگشایی کنند و شماری دیگر نیز با این مسأله مخالفت کرده اند.

طبق گزارش پایگاه مصری الیوم، ۸ کشور عربی با برپایی نماز عید قربان در مساجد و یا میادین- به طور کلی یا جزئی- موافقت کرده اند. این در حالی است که ۹ کشور عربی دیگر با اقامه نماز در مساجد و میادین مخالفت کرده اند و آن را محدود به برگزاری در خانه‌ها کرده اند. همچنین ۵ کشور دیگر نیز هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده اند.

بر این اساس، کشور‌های عربستان، قطر، فلسطین، لبنان، کویت، اردن، سودان و تونس با برگزاری نماز عید قربان و بازگشایی مساجد و میادین بدین منظور و در راستای تلاش برای کاهش محدودیت‌ها و نیز نگه داشتن شمار محدودی از نمازگزاران به همراه رعایت اقدامات بهداشتی و کاهش زمان خطبه نماز موافقت کرده اند.

این در حالی است که ۹ کشور دیگر شامل مصر، امارات، بحرین، سوریه، عراق، لیبی، مراکش، الجزائر و پادشاهی عمان اعلام کرده اند نماز عید در مساجد برگزار نمی‌شود و مردم باید در خانه‌های خود نماز بخوانند.

همچنین وزارت اوقاف مصر اعلام کرده نماز عید قربان را از مسجد سیده نفیسه به شمار محدودی از کارکنان اوقاف به مانند آنچه برای نماز عید فطر برگزار شد، انتقال خواهد داد.

۵ کشور یمن، سومالی، موریتانی، جیبوتی و جزایر قمر نیز هنوز موضع خود را در این خصوص اعلام نکرده اند.

همچنین پایگاه خبری روزنامه حریت ترکیه اعلام کرد ترکیه هیچ محدودیتی را در خلال تعطیلات ۴ روزه عید قربان اعمال نخواهد کرد؛ اما مقامات این کشور از مردم خواسته اند تا قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وزیر بهداشت ترکیه روز گذشته (۹۹٫۵٫۸) گفته بود ترکیه اقدامات محدودیتی بیشتری را علیه کووید-۱۹ برای تعطیلات اعمال نخواهد کرد؛ اما از شهروندان خواست تا اقدامات احتیاطی را در پیش گیرند.

مسلمانان ترکیه از ۳۱ ژوئیه (فردا) تا تاریخ سوم اوت (۱۳ مرداد) تعطیلات عید قربان را جشن خواهند گرفت. طبق رسوم، مسلمان ترکیه معمولا به بازار فروش حیوانات زنده می‌روند تا دام زنده برای قربانی خریداری کنند و پس از آن به بازدید افراد نزدیگان سالمند رفته و یا از مقابر بازدید می‌کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید