تهران
کد خبر:59116
پ

ژاپن: بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناگازاکی نباید تکرار شوند

نخست وزیر ژاپن در سالگرد بمباران‌های اتمی آمریکا علیه هیروشیما و ناگازاکی گفت که این تراژدی‌ها هرگز نباید تکرار شوند. به گزارش خبرنگار، نخست وزیر ژاپن در آستانه فرا رسیدن هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران‌های اتمی «هیروشیما» و «ناگازاکی» گفت که این «تراژدی‌ها» نباید تکرار شوند. به نوشته خبرگزاری «کیودو» «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن […]

نخست وزیر ژاپن در سالگرد بمباران‌های اتمی آمریکا علیه هیروشیما و ناگازاکی گفت که این تراژدی‌ها هرگز نباید تکرار شوند.

به گزارش خبرنگار، نخست وزیر ژاپن در آستانه فرا رسیدن هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران‌های اتمی «هیروشیما» و «ناگازاکی» گفت که این «تراژدی‌ها» نباید تکرار شوند.

به نوشته خبرگزاری «کیودو» «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه (۹۹٫۵٫۱۳) در نشستی با حضور مقامات دولتی و اعضای حزب حاکم این کشور در پیام تسلیتی اظهار داشت: «در هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران‌های اتمی [هیروشیما و ناگازاکی] عمیق‌ترین تسلیت خودم را تقدیم روح کسانی می‌کنم که قربانی این بمباران‌ها شدند.»

آبه شینزو در ادامه گفت که هرگز امکان تکرار فاجعه هیرشیما و ناکازاکی را نخواهد داد. نخست وزیر ژاپن تعهد کشورش را بر سه اصل عدم تولید، نگهداری و امکان ورود سلاح های اتمی و ایفای نقش بین کشورهای اتمی و غیر اتمی تکرار کرد.

آبه که در نشستی با حضور اعضای دولت و حزب حاکم ژاپن حضور داشت گفت: «تراژدی‌های هیروشیما و ناگازاکی نباید هرگز تکرار شوند.»

آبه شینزو قرار است روز پنجشنبه (۹۹٫۵٫۹) در مراسمی که به همین مناسبت تدارک دیده شده شرکت کند. شهردار ناگازاکی نیز گفته که انتظار میرود نمایندگان ۷۴ کشور در این مراسم شرکت کنند.

روز ۶ اوت سال ۱۹۴۵، یک جنگنده «بی – ۲۹ » ارتش ایالات متحده اولین بمب اتمی تاریخ بشر را بر سر مردم شهر هیروشیمای ژاپن فروافکند. انفجار قارچی حاصل از این بمب ۹۰ درصد از این شهر را در یک لحظه نابود کرد و ۸۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد؛ ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در ماه‌ها و سال‌های بعد در اثر تشعشعات رادیواکتیو حاصل از این انفجار وحشتناک جان خود را از دست دادند.

۳ روز بعد، یک هواپیمای بی – ۲۹ دیگر آمریکایی یک بمب هسته‌ای دیگر را این بار بر شهر ناگازاکی فروانداخت و ۴۰ هزار نفر را به قتل رساند. در اثر این دو انفجار هسته‌ای «امپراطور هیروهیتو» تسلیم بدون قید و شرط کشورش را در جنگ دوم جهانی اعلام کرد و به این ترتیب، این جنگ خانمان‌سوز به پایان رسید. وی این مساله را در تاریخ ۱۵ اوت و در یک نطق رادیویی، ضمن اشاره به قدرت ویرانگر بمب اتمی ابراز داشت.
منبع:ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید