تهران
کد خبر:52433
پ

چین در آمریکا؛ (راهبردهای انتقال فناوری چین از ایالات متحده آمریکا)-بخش اول

کاری از گروه تحقیق و توسعه انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران   با توجه به اینکه کشورها راهبردها و روش‌های متفاوتی را برای انتقال فناوری در پیش می‌گیرند و چین به عنوان یکی از کشورهای موفق در این حوزه، رویکردها و شیوه‌های متنوعی به ویژه برای کسب فناوری از کشورهای پیشرو مانند ایالات […]

کاری از گروه تحقیق و توسعه انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران

 

با توجه به اینکه کشورها راهبردها و روش‌های متفاوتی را برای انتقال فناوری در پیش می‌گیرند و چین به عنوان یکی از کشورهای موفق در این حوزه، رویکردها و شیوه‌های متنوعی به ویژه برای کسب فناوری از کشورهای پیشرو مانند ایالات متحده را دنبال می‌کند، گزارش حاضر  Defense Innovation Unit Experimental (DIUx)توسط ایالات متحده جهت بررسی چگونگی سرمایه‌گذاری چینی‌ها در فناوری‌های نوظهور ایالات متحده آمریکا تهیه شده است.

 

جدول شماره(۱). رتبه بندی میزان سرمایه گذاری کشورهای جهان در شرکت های سرمایه گذاری ایالات متحده در سال های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۷

 

در این گزارش، ضمن بررسی مشارکت چین در معاملات خطرپذیر در شرکت‌های فناوری مرحله اولیه ایالات متحده آمریکا، به این موضوعات پرداخته شده است که سرمایه‌گذاری کلی تا چه حد گسترده است، آیا سرمایه گذاری در حال رشد است و چه فناوری‌هایی جهت سرمایه‌گذاری مورد تأکید هستند. به علاوه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر فقط بخش جزئی از سرمایه‌گذاری چین در ایالات متحده را در بر می‌گیرد و در واقع، سرمایه‌گذاری چین در این کشور انواع سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران را شامل می‌شود. سرمایه‌گذاری تنها بخشی از داستان گسترده‌تر انتقال فناوری همه جانبه از ایالات متحده به چین است که طی دهه‌های متمادی همواره تداوم داشته است. .

روش‌های سرمایه‌گذاری چین در شرکت‌های فناوری ایالات متحده آمریکا

  • ۱) سرمایه‌گذاری‌ در استارتاپ‌های مبتنی بر سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایالات متحده توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر چینی؛ نمونه‌هایی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر چینی شامل کپیتال وست سامیت (West Summit Capital)، وست لیک ونچرز ( Westlake Ventures ) می‌باشد.
  • ۲) سرمایه‌گذاری‌ توسط شرکت‌های استارتاپی چینی؛ شرکت‌های اینترنتی چینی نظیر بایدو (Baidu)، تنست (Tencent)، علی بابا (Alibaba) و جی دی‌کام (JD.com) به طور جسورانه در مطالعات فناوری مبتنی بر سرمایه‌گذاری خطرپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • ۳) سرمایه‌گذاری خصوصی؛ در سال ۲۰۱۶، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی چین در خرید ۶/ ۳ میلیارد دلاری شرکت لکسمارک (Lexmark)، خرید ۷۵ / ۲ میلیارد دلاری شرکت هلندی سازنده نیمه رسانا به نام ان ایکس پی (NXP) و خرید سهام ۶۰۰ میلیون دلاری یک شرکت جست‌وجوی وب به نام اپرات سافت ویر (Operate Software) در اسلو مشارکت داشته‌اند.
  • ۴) ابزار با هدف خاص؛ نمونه‌ای از ابزار سرمایه‌گذاری با هدف خاص نظیر کانیون بریج (Canyon Bridge) وجود دارد. احتمالاً ابزار با هدف خاص به منظور افزایش احتمال تأیید رسمی معامله توسط کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده تشکیل می‌شود.
  • ۵) خرید شرکت‌های خارجی توسط چین؛ بزرگترین موارد خرید شرکت‌های آمریکایی توسط چین شامل خرید شرکت توزیع‌کننده قطعات الکترونیکی به نام اینگرام میکرو (Ingram Micro) به ارزش ۱/۶ میلیارد دلار و خرید هتل والدورف – آستوریا به ارزش ۱/ ۸ میلیارد دلار است.

 

ابزار‌های متعدد چین جهت انتقال فناوری از ایالات متحده آمریکا

 

🔸 جاسوسی صنعتی: چین تاکنون مهاجم‌ترین کشوری بوده است که در زمینه جاسوسی صنعتی در ایالات متحده فعالیت داشته است.

 

🔸 سرقت سایبری: سرقت سایبری در مقیاسی گسترده‌تر با استقرار صدها هزار نفر از کارشناسان ارتش چین صورت گرفته است. توانمندی‌های سایبری چین در جهان بسیار قوی است و احتمالاً فقط روسیه و ایالات متحده بر این کشور پیشی گرفته‌اند.

 

🔸 دانشگاه: چین همواره تعداد روزافزونی از دانشجویان را به ایالات متحده اعزام کرده است. در سال ۲۰۱۶ ، تعداد ۳۲۸٫۰۰۰ نفر اتباع خارجی چینی در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده (۱٫۳ درصد دانشجویان خارجی) مشغول تحصیل بودند.

 

🔸 استفاده چین از منابع جهت پیگیری نوآوری خارجی: جمع‌آوری و توزیع اطلاعات علم و فناوری به عنوان اولویت ملی چین طی دهه‌های متمادی به شمار می‌آید. تا سال ۱۹۸۵، تعداد ۴۱۲ مؤسسه اصلی علم و فناوری در سراسر کشور چین وجود داشت که با برخورداری از ۶۰۰۰۰ نفر کارمند در زمینه تحقیق، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، تلفیق، بسته‌بندی مجدد، محک‌زنی و مهندسی معکوس فعالیت داشتند.

 

🔸 سازمان‌های انتقال فناوری چینی: در سطح ملی، در چین بیش از ۱۲ سازمان وجود دارد که درصدد دسترسی به فناوری‌ها و دانشمندان خارجی هستند که این فناوری‌ها را توسعه می‌دهند.

 

🔸 مراکز تحقیقاتی چین در ایالات متحده جهت دسترسی به استعداد و دانش: در حال حاضر، نمونه‌های روزافزونی از شرکت‌های چینی وجود دارند که نسبت به تأسیس مراکز تحقیقاتی جهت دسترسی به استعداد و فناوری ایالات متحده اقدام کرده‌اند؛ از جمله در سال ۲۰۱۳، شرکت بایدو نسبت به تأسیس مؤسسه‌ای برای یادگیری عمیق در سیلیکون ولی اقدام کرد تا بتواند با گوگل، اپل، فیس بوک و سایر شرکت‌ها از نظر افراد با استعداد در رشته هوش مصنوعی رقابت کند.

 

🔸 انجمن‌های مستقر در ایالات متحده که توسط دولت چین برای جذب استعداد حمایت مالی می‌شوند: تعداد زیادی انجمن‌های حرفه‌ای نظیر مهندسان چینی سیلیکون ولی (۶۰۰۰ عضو)، انجمن علم و فناوری هوا یوان (Hua Yuan Science & Technology Association) و انجمن علم و فناوری چین (Chinese Association for Science and Technology) وجود دارند که مهندسان چینی را گرد هم می‌آورند.

 

🔸 ارتقای مهارت فنی سرمایه‌گذاری خصوصی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های حقوقی ایالات متحده؛ همزمان با افزایش سرمایه‌گذاری چین در ایالات متحده، شرکت‌های سرمایه‌گذاری آن از طریق همکاری با بانک‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های حقوقی ایالات متحده که از مزایای تجارت روزافزون برخوردار هستند، نسبت به افزایش مهارت و تخصص خود در زمینه معاملات اقدام کرده‌اند.

ابزارهای دولت ایالت متحده جهت ممانعت از انتقال فناوری

 

🔸 کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالت متحده تنها ابزار موجود برای کنترل سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که برای انتقال فناوری حساس به رقبا به کار برده می‌شوند: کمیته مذکور به حکم قانون سرمایه‌گذاری خارجی و امنیت ملی ‌(Foreign Investment and National Security Act of 2007)   در سال ۲۰۰۷ میلادی  تأسیس شد که به موجب آن به یک کارگروه میان سازمانی اختیار داده شد تا به بررسی پیامدهای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شرکت‌های ایالت متحده برای حفظ امنیت ملی کشور بپردازد.

 

🔸 کنترل‌های صادرات: جهت جلوگیری از انتقال فناوری‌ها یا محصولات حساس به رقبا طرح‌ریزی شده‌اند. عملاً مشکلات متعددی وجود دارند که از استفاده از کنترل‌های صادرات جهت ممانعت از انتقال فناوری به رقبا نشأت می‌گیرند. کنترل صادرات غالباً در زمینه تعیین فناوری های بنیادی، گذشت‌نگر هستند و بیشتر کنترل های صادرات به جای فناوری‌های کلی بر محصولات متمرکز هستند.

 

جدول شماره (۲). نقاط قوت و ضعف فعلی کمیته سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید