تهران
کد خبر:58246
پ

نشریه آمریکایی دیپلمات؛ نفع پاکستان از برنامه همکاری ایران-چین چیست؟

تارنمای نشریه دیپلمات، برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را پیمان تجاری چندصد میلیاردی میان دو کشور توصیف کرد و نوشت: رشد روابط تهران-پکن خبر خوبی برای اسلام‌آباد است و این تحول تبعات مهمی برای پاکستان که منافع اقتصادی و امنیتی نزدیکی با چین دارد، خواهد داشت. نشریه دیپلمات با انتشار مقاله «عُمیر […]


تارنمای نشریه دیپلمات، برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را پیمان تجاری چندصد میلیاردی میان دو کشور توصیف کرد و نوشت: رشد روابط تهران-پکن خبر خوبی برای اسلام‌آباد است و این تحول تبعات مهمی برای پاکستان که منافع اقتصادی و امنیتی نزدیکی با چین دارد، خواهد داشت.

نشریه دیپلمات با انتشار مقاله «عُمیر جمال» خبرنگار پاکستانی این منبع خبری در شهر لاهور نوشت: برنامه همکاری پیشنهادی میان ایران و چین برای همکاری‌های بلندمدت و تحولات مربوط به مشارکت هند در پروژه چابهار، دو تحولی است که نتایج مهمی برای پاکستان کشوری که منافع اقتصادی و امنیتی آن ارتباط نزدیکی با چین دارد، به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله با طرح این پرسش که برنامه همکاری راهبردی ایران و چین چه اثراتی برای پاکستان خواهد داشت؟ آمده است: همزمان با تشدید تنش‌های مرزی میان پاکستان و هند، سیاستگذاران اسلام‌آباد نمی‌توانستند خبری بهتر از برنامه همکاری‌های بلندمدت تهران-پکن دریافت کنند. به عقیده آنان جایگاه فزاینده پکن در ایران، بسیار حائز اهمیت است.

فرصت تعمیق روابط با تهران برای اسلام‌آباد

در ادامه مقاله نشریه دیپلمات آمده است: قطعاً پاکستان تحولات مربوط به تهران-پکن را فرصتی برای ایجاد روابط عمیق‌تر با جمهوری اسلامی ایران می‌داند. هر چند این روابط در طول تاریخ عمدتاً به دلیل نزدیکی مناسبات اسلام‌آباد با برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تحت الشعاع قرار گرفت اما طی چند سال گذشته پاکستان تلاش کرده است تا بتواند روابط دوجانبه با ایران را به تعادل برساند.

ثمره تلاش‌های اسلام‌آباد برای تحکیم روابط با کشور همسایه را می‌توان در اقدامات آن برای مدیریت مرزهای مشترک با ایران مشاهده کرد، اقدامی که چین نیز از پاکستان خواهان است، زیرا منطقه مرزی پاکستان و ایران به عنوان بخش اساسی از ابتکار جهانی کمربند و جاده (BRI) محسوب می‌شود.

دیپلمات به بخشی از سیاست‌های همسویی تهران و اسلام‌آباد در سطح منطقه‌ای و بین المللی اشاره کرد و نوشت: مخالفت صریح پاکستان با درخواست سعودی برای ملحق شدن به ائتلاف ضدیمنی، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسلمانان شبه قاره و توجه به وضعیت مردم کشمیر زمانی که بسیاری از کشورهای جهان اسلام حاضر به محکوم کردن خشونت‌ها علیه مردم مسلمان کشمیر نشدند را می‌توان در نزدیکی روابط دو کشور همسایه موثر تلقی کرد. در اسلام‌آباد این اطمینان خاطر وجود دارد که تهران علاقه‌ای به ایجاد روابط با برخی کشورها به قیمت سردی روابط با پاکستان ندارد.

چین، حامی صلح پایدار در مرزهای ایران و پاکستان

علاوه بر این در گذشته گروه‌های شبه نظامی با هدف قراردادن نیروهای امنیتی ایران و پاکستان در مرزهای دو کشور درصدد ایجاد اختلاف و سوء تفاهم میان رهبران نظامی ایران و پاکستان برآمدند اما این حوادث، نتوانست مناسبات دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد زیرا طی سال‌ها و ماه‌های اخیر رهبران نظامی ایران و پاکستان هر موضوع را با تماس نزدیک و رایزنی‌های مستمر پیگیری می‌کنند.

چنین ارتباطی نشان می‌دهد که همکاری تهران-اسلام‌آباد شکننده نیست و طرفین از حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو و تعامل حمایت می‌کنند.

ستون نویس نشریه دیپلمات به اظهارات اخیر سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان مبنی بر اینکه برنامه همکاری راهبردی ایران و چین به عنوان یک نقشه راه روشن و اصولی برای روابط آینده دو کشور، مهم است؛ اشاره کرد و گفت: چین از تمایل متقابل ایران و پاکستان برای برقراری صلح در نوار مشترک مرزی حمایت می‌کند، زیرا منافع اقتصادی و امنیت منطقه‌ای آن به مرز پایدار و صلح آمیز ایران و پاکستان ارتباط دارد.

برای پاکستان همکاری نزدیک‌تر چین با ایران بدان معنی است که اسلام‌آباد شانس بهتری برای محافظت از منافع امنیتی خود در منطقه بلوچستان خواهد داشت و همچنین می‌تواند از فرصت پیوستن تهران به طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (سی پک) بهره مند شود.

نشریه دیپلمات، مشارکت رسمی ایران در ابتکار کمربند-جاده و طرح اقتصادی سی پک را گامی مهم در مسیر کمک به رفع بحران انرژی در پاکستان توصیف کرد و نوشت: ایران پتانسیل افزایش صادرات برق به پاکستان تا ۳ هزار مگاوات را دارد و علاوه بر این، تهران سهم خود را برای احداث خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان به انجام رسانده است و انتظار می‌رود این طرح گازی با اجرای برنامه همکاری‌های بلندمدت ایران و چین، رو به جلو حرکت کند.

دیپلمات افزود: نهادهای قدرتمند در ایران حامی سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین هستند. افزایش وابستگی اقتصادی و نظامی میان دو کشور می‌تواند منجر به تحکیم همکاری‌های میان سازمان‌های اطلاعاتی ایران و پاکستان نیز شود. در مقابل پکن و اسلام‌آباد نیز باید از فرصت حضور ایران در طرح اقتصادی سی پک جهت تامین منافع امنیتی استفاده کنند. انتظار می‌رود ایران، پاکستان و چین حتی اقدام به تشکیل جبهه مشترک اطلاعاتی-امنیتی کرده تا با عناصر ناامنی و بی‌ثباتی در مرزهای مشترک و منطقه مقابله کنند.
منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید