تهران
کد خبر:54832
پ

سقوط ۱۲۶ میلیارد دلاری درآمد نفتی تولیدکنندگان خلیج فارس

موسسه فاینانس بین المللی (IIF) در گزارش جدیدی اعلام کرد که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به دلیل ریزش قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ با بدترین رکود اقتصادی تاکنون روبرو خواهند شد.  اقتصاد این گروه که شامل کشورهای عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، عمان، قطر و بحرین است، […]

سقوط ۱۲۶ میلیارد دلاری درآمد نفتی تولیدکنندگان خلیج فارس

موسسه فاینانس بین المللی (IIF) در گزارش جدیدی اعلام کرد که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به دلیل ریزش قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ با بدترین رکود اقتصادی تاکنون روبرو خواهند شد.

 اقتصاد این گروه که شامل کشورهای عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، عمان، قطر و بحرین است، در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴.۴ درصد رشد منفی پیدا می کند و عمان با رشد اقتصادی منفی ۵.۳ درصد، بدترین عملکرد را در میان این شش کشور خواهد داشت.

در گزارش موسسه فاینانس بین المللی که به تازگی منتشر شده، آمده است: اقتصاد این شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که از شیوع کووید ۱۹ و سقوط قیمتهای نفت شوکه شده است، بدترین رکود تاریخ خود را تجربه خواهند کرد.

عمق رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۰ و احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۱ تا حدود زیادی نامعلوم مانده است. با این حال این موسسه مالی نسبت به صندوق بین المللی پول بدبینی بیشتری دارد. صندوق بین المللی پول در آوریل پیش بینی کرد که اقتصاد شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲.۷ درصد رشد منفی خواهد داشت در حالی که در اکتبر رشد ۲.۵ درصدی را برآورد کرده بود.

تولید ناخالص داخلی نفتی

طبق گزارش موسسه فاینانس بین المللی، اقتصاد نفتی شورای همکاری خلیج فارس به دلیل توافق کاهش تولید اوپک پلاس، بیشترین رشد منفی را خواهد داشت و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵.۳ درصد منقبض می شود. رشد در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر کاهش تدریجی محدودیت عرضه نفت و بهبود تدریجی فعالیت غیرنفتی بخش خصوصی ازسرگرفته خواهد شد.

گروه اوپک پلاس در حال حاضر توافقی را با هدف تقویت قیمتها به اجرا گذاشته که بر اساس آن، تولید اعضای این گروه در ماه‌های مه و ژوئن به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود می شود. طبق توافق اولیه، محدودیت تولید نفت تا آوریل سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت.

اعضای اوپک پلاس قرار است در روزهای آینده درباره تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز پس از ژوئن، یک کنفرانس مجازی برگزار کنند.

عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی که از اعضای اوپک هستند و عمان که عضو اوپک نیست در گروه اوپک پلاس حضور دارند.

قیمت نفت مورد نیاز تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس

موسسه فاینانس بین المللی برآورد کرده که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل کاهش هزینه ای که صورت داده اند، به قیمت نفت پایین‌تری برای متوازن کردن بودجه شان نیاز دارند.

در سال ۲۰۲۰ عربستان سعودی به قیمت ۷۵ دلار، عمان ۸۰ دلار و قطر ۵۴ دلار هر بشکه نفت برنت برای متوازن کردن بودجه خود نیاز دارند.

بر اساس گزارش این موسسه مستقر در واشنگتن، کاهش قابل توجه هزینه عمومی در کشورهای منطقه خلیج فارس می تواند افت ناشی از صادرات کمتر نفت را کاملا جبران کند. با وجود کاهش هزینه ها در این منطقه، پیش بینی می شود کسری مالی شورای همکاری خلیج فارس از ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ به ۱۰.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند.

درآمد نفتی از دست رفته

انتظار می رود قیمت نفت برنت در میان مدت بین ۴۰ تا ۵۰ دلار بماند که بسیار پایین‌تر از قیمت مورد نیاز این کشورها برای متوازن کردن بودجه است. با پایین ماندن قیمت‌های نفت به مدت طولانی، کسری بودجه این کشور ها هم با وجود اصلاحات مالی انجام گرفته، همچنان بالا خواهد ماند.

پیش بینی می شود درآمد نفتی شورای همکاری خلیج فارس از ۳۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کند.

بر اساس گزارش پلاتس، موسسه فاینانس بین المللی خاطرنشان کرد که عربستان سعودی، کویت، قطر و امارات متحده عربی با داراییهای ارزی خارجی بزرگی که دارند در مقایسه با بحرین و عمان در موقعیت بهتری برای وفق یافتن با کسری بودجه عظیم قرار دارند. در حالی که بحرین می تواند روی کمک همسایگانش در برابر فشارهای خارجی حساب کند، عمان با افزایش حجم بدهی، آسیب پذیری فزاینده ای پیدا کرده است.

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید