تهران
کد خبر:63499
پ

زمان حل بحران یمن از طریق دیپلماسی فرارسیده است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری، وزیر مشاور در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در وزارت خارجه انگلیس گفت که زمان حل بحران یمن فرا رسیده است. «جیمز کلیفرلی» در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که با جنبش انصار الله گفت‌وگو کرده و به تعبیر خود از این جنبش خواسته گام‌های بیش‌تری را […]


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری، وزیر مشاور در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در وزارت خارجه انگلیس گفت که زمان حل بحران یمن فرا رسیده است.

«جیمز کلیفرلی» در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که با جنبش انصار الله گفت‌وگو کرده و به تعبیر خود از این جنبش خواسته گام‌های بیش‌تری را برای اعتمادسازی بردارد.

وزیر یمنی با اذعان به رنج و درد ملت یمن طی سال‌ها جنگ علیه این کشور، گفت: «خطر بزرگ گرسنگی یمن را تهدید می‌کند. این کشور همچنین باید با کرونا و وبا مقابله کند و همچنین روشن است که هیچ راه حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد. باید یک راه حل از طریق مذاکره و دیپلماسی را شاهد باشیم.»
کلیفرلی مبادله اسرای اخیر میان دولت مستعفی یمن و دولت نجات ملی در صنعاء در نتیجه مذاکرات میان دو طرف را نشانه فراهم شدن فرصت برای ادامه همکاری مثبت و پیشرفت برای دستیابی به نتایج مثبت دانست.

کلیفرلی وجود تماس‌هایی میان کشورش با دولت نجات ملی یمن را تایید کرد و در عین حال ادعا کرد: «انگلیس درصدد حفظ گفت‌وگو با همه طرف‌های یمنی است تا آنها را برای همکاری محکم با یکدیگر ترغیب کند.»

او از تلاش‌های انگلیس برای آنچه ایجاد صلح میان طرف‌های یمنی خواند گفت و افزود: «به کارهایی که اعتمادسازی ایجاد می‌کند، ادامه دهید. مبادله اسرا به اعتماد سازی کمک می‌کند. اجازه دسترسی به نفت کش سافر کمک‌کننده است، علاوه بر اینکه تضمین رسیدن کمک‌های برنامه جهانی غذا به دست نیازمندان اعتماد ساز است و موجب می شود جامعه بین المللی، ملت یمن و کشورهای منطقه دید مثبتی پیدا کنند، اما در غیر این صورت ما هم منتقد می‌شویم.»

این وزیر انگلیسی درباره انتقادها در داخل یمن از شیوه عملکرد «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و اینکه او بیشتر به نفع کشورش کار می‌کند،تا یمن، گفت: «ما بسیار مفتخریم که گریفیتس زاده انگلیس است، اما از سوی دولت انگلیس به این مسئولیت گماشته نشده و سازمان ملل او را منصوب کرده است.»

کلیفرلی بدون اشاره به پشتیبانی‌های کشورش از جنگ علیه یمن با فروش سلاح به ائتلاف سعودی گفت: «گریفیتس بی وقفه به فکر مردم یمن است.»

وزیر مشاور در وزارت خارجه انگلیس همچنین رابطه کشورش با عربستان را بسیار بسیار مهم خواند و گفت:«انگلیس خواهان موفقیت عربستان در برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ است، اگرچه که برخی انتقادها علیه عربستان در انگلیس مطرح است و به آن انگ ناعادلانه رفتار کردن می‌زنند در حالی که در بسیاری از این موارد انتقادها از عربستان بر مبنای اطلاعات نادرست است.»

وزیر انگلیسی درباره ایران و نقش آن در منطقه هم در اظهاراتی که به شکلی عقده‌گشایی انگلیس از تحکیم روابط تهران با کشورهای منطقه است، گفت: «انگلیس می‌خواهد که ایران یک همسایه خوب باشد. می‌خواهیم که ایران در کشورهای دیگر و بیرون از مرزهایش دخالت نکند. ملت ایران از پیشینه قوی در علوم، فنون و فرهنگ برخوردار است، اما دخالت آن در خارج از مرزهایش به این امر منجر نمی‌شود.»

وی افزود: «انگلیس بسیار صریح و شفاف بوده است، فعالیت‌هایی که به منظور دستیابی به سلاح هسته‌ای است، امری غیرقابل قبول است؛ اما اگر ایران بتواند آمادگی خود را نشان دهد که یک همسایه خوب و نیز یک طرف موثر و مسؤولیت‌پذیر در صحنه بین‌المللی است، از آن استقبال خواهد شد.»

کلیفرلی گفت: «ما به تلاش ادامه خواهیم داد تا به ایران مسالمت‌آمیز و یک همسایه خوب برسیم همان طور که پیش از این به تاریخ، هنر و فرهنگش مشهور بوده است به جای اینکه درباره نفوذش در منطقه نگرانی وجود داشته باشد.»
منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید