تهران
کد خبر:56093
پ

دلیل اختلاف بانک مرکزی و مرکز آمار در اعلام رشد صنعت و معدن

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) تفاوت جامعه آماری و در نظر گرفتن نفت ذیل گروه صنعت در مطالعات مرکز آمار را دلیل تفاوت آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار دانست. اخیرا اختلاف رشد اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی خبرساز شده است؛ […]

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) تفاوت جامعه آماری و در نظر گرفتن نفت ذیل گروه صنعت در مطالعات مرکز آمار را دلیل تفاوت آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار دانست.

اخیرا اختلاف رشد اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی خبرساز شده است؛ به طوری‌که این اختلاف رشد در حوزه صنعت و معدن فاحش‌ است و تا ۱۷ درصد می‌رسد و مرکز آمار رشد حوزه صنعت و معدن را منفی ۱۴.۷ و بانک مرکزی این رشد را مثبت ۲.۳ درصد اعلام کرده است.

درباره اختلاف این ارقام سعید زرندی،‌ معاون طرح و برنامه وزارت صمت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جامعه آماری بانک مرکزی با مرکز آنها متفاوت است؛ به طوری که امکان جمع‌آوری سریع‌تر اطلاعات از جامعه آماری بانک مرکزی وجود دارد و بالای ۱۰۰ نفر پرسنل اولویت آن است. اما مرکز آمار با در نظر گرفتن یک فاصله آماری و اولویت ۱۰ نفر پرسنل است.

وی در توضیح دلیل دوم اختلاف این اعداد تصریح کرد: مرکز آمار در سه سرفصل شامل گروه کشاورزی، صنعت و خدمات منتشر می‌شود که صنعت خود شامل پنج جزء است و فقط بخش‌های مرتبط با ساخت آن مربوط به وزارت صمت است.

زرندی با بیان اینکه در اطلاعات مرکز آمار نفت هم ذیل صنعت محسوب می‌شود، اظهار کرد: یکی از دلایل مهم تفاوت رقم رشد بخش صنعت در مرکز آمار و بانک مرکزی همین موضوع است.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی چهار گروه کشاورزی، صنایع و معادن، نفت و خدمات بررسی می‌شود. به عبارت دیگر در مدل مرکز آمار، اقتصاد ایران به سه بخش و در بانک مرکزی به چهار بخش تقسیم می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه کدام عدد به واقعیت نزدیک‌تر است، تصریح کرد: هر دو عدددرست است و رشد منفی ۱۴.۷ که از سوی مرکز آمار اعلام شده با در نظر گرفتن نفت در نظر گرفته شده است. برای بررسی دقیق بخش صنعت باید ذیل گروه صنعت، بخش ساخت بررسی شود.

به گزارش ایسنا،‌ بررسی آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی در گروه صنایع و معادن شامل چهار بخش معدن، صنعت، برق، گاز و آب و ساختمان در سال ۹۸ حدود ۲.۳ بوده و چهار بخش نامبرده هم به ترتیب مثبت ۱.۹، ۲.۱، ۴.۱ و منفی ۰.۲ رشد داشته است، اما در اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار گروه صنایع و معادن شامل شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی،‌ سایر معادن،‌ صنعت، انرژی و ساختمان در نظر گرفته شده است که جزئیات رشد هر بخش عنوان نشده است.
منبع:ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید