تأمین نفت، دلیل قدرت‌های آسیایی برای افزایش تعاملات با ایران
عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره نقش متحدان ایران یعنی روسیه و چین در حفظ برجام اظهار کرد: حمله موشکی ایران در پاسخ به جنایات ایالات متحده آمریکا در ترور سردار ایرانی جایگاه نظامی کشورمان را ارتقاء داده و همین امر سبب شده تا ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای توانمند در پاسخگویی به اقدامات نظامی ابر قدرت‌ها جایگاه ویژه‌ای در سطح بین‌الملل پیدا کند .

او ادامه داد: قدرت‌های بزرگ آسیایی از جمله چین، روسیه، ژاپن و هندوستان نقش  و جایگاه ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران  در منطقه قائل هستند و به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده حجم تعاملات و کیفیت روابط این کشور‌ها با ایران بهبود یافته  که تحقق این امر هم قاعدتا به نفع  کشورمان  خواهد بود.

مقتدایی تاکید کرد: با توجه به اینکه عمدتا کشور‌های بزرگ آسیایی همچون روسیه،چین و ژاپن سهم قابل توجه نفت خود را از خلیج فارس تأمین می‌کنند، تلاش آنها بر این است که روابط قوی و گسترده‌ای را با کشورمان به عنوان بزرگ‌ترین قدرت در منطقه خلیج فارس و مشرف بر آبراه بین‌المللی تنگه هرمز برقرار کنند.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران  به عنوان قدرت منطقه ای طی هفته های اخیر به شکل فزآینده‌ای ارتقا یافته است،  این جایگاه بویژه بعد از هدف قرار دادن بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا، در منطقه و بین کشور‌های محور مقاومت افزایش چشمگیری داشته است.

او در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران وارد دوران جدیدی در عرصه سیاست خارجی شده که اگر از آن به صورت دقیقی در سطح دیپلماتیک بهره برداری شود برای خاتمه دادن به تحریم‌های یک جانبه ایالت متحده آمریکا می تواند کار ساز باشد، در همین راستا هم آثار همکاری  های اخیر اقتصادی میان ایران ، چین، هند و روسیه به خوبی قابل مشاهده است.