تهران
کد خبر:63405
پ

تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر نفت ایران

روزنامه همدلی در گفت‌و گو با سعید ساویز کارشناس انرژی نوشت: از یک جایی به بعد تحریم‌ها دیگر تاثیری بر وضعیت فروش نفت و حتی اقتصاد ندارد، در سال‌های گذشته تحریم‌ها تاثیر خود را بر وضعیت نفتی کشور نشان داده‌اند و بیشترین تاثیری که می‌توانسته در نتیجه این محدودیت‌ها اتفاق بیفتد، در فروش و صادرات […]

روزنامه همدلی در گفت‌و گو با سعید ساویز کارشناس انرژی نوشت: از یک جایی به بعد تحریم‌ها دیگر تاثیری بر وضعیت فروش نفت و حتی اقتصاد ندارد، در سال‌های گذشته تحریم‌ها تاثیر خود را بر وضعیت نفتی کشور نشان داده‌اند و بیشترین تاثیری که می‌توانسته در نتیجه این محدودیت‌ها اتفاق بیفتد، در فروش و صادرات نفت ایران دیده شده است.

روزنامه همدلی هفتم آبان به گفت وگو با سعید ساویز کارشناس انرژی پرداخت در ادامه این مطلب آمده است: بیانیه روز دوشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا، درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه وزارت نفت و چند شخص یا نهاد دیگر، علاوه بر ابعاد سیاسی، با تحلیل‌های بی‌شمار اقتصادی نیز از سوی کارشناسان داخلی و خارجی، همراه شده است. این تحلیل‌ها از دو روز پیش که وزارت خزانه‌داری آمریکا، در سایت رسمی خود اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این نهاد وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت‌کش را در لیست تحریم‌های واشنگتن علیه تهران افزوده، کلید خورده و اظهارنظرهای مختلفی درباره تاثیر این تحریم‌های جدید بر بازار نفت شنیده می‌شود.
وزیر نفت در واکنش به این تحریم‌های جدید در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته است: «تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است. دوران یکجانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی هم در خارج از ایران ندارم که شامل تحریم شود. جان و مال و آبرویم فدای ایران». این واکنش بیژن زنگنه در حالی مطرح است که نیویورک تایمز در گزارش دو روز گذشته خود درباره تاثیرات اقتصادی این تحریم‌ها نوشته: «تحریم‌های اخیر به دلیل کاهش درآمدهای ایران باعث کمتر شدن داروهایی مانند انسولین و واکسن آنفلوآنزا در این کشور شده است، حتی در پی افزایش محدودیت‌های بانکی در پرداخت هزینه این داروها، مشکلات اقتصادی بیشتری از قبیل نایاب شدن روغن آشپزی و کره در فروشگاه‌ها ایجاد شده است».
آن طور که این روزنامه در ادامه این گزارش به نقل از کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل انرژی، آورده است: «کشور ایران حالا دیگر یاد گرفته تا در مقابل تحریم‌ها چگونه رفتار کند، بر همین اساس حتی در شرایط محدودیت‌ها این کشور ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز به کشورهای دیگر مخصوصا چین و روسیه صادر کرده، این در حالی است که این صادرات نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود دوونیم میلیون بشکه در روز کاهش یافته است».
این روزنامه در ادامه با اشاره به تحریم‌ ۱۸ بانک ایران که در چند وقت پیش اتفاق افتاد، به تاثیرات این تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران اشاره کرده و تحلیل مهمی درباره تاثیر این تحریم‌ها بر عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی نیاورده است.
اما با این همه بسیاری از تحلیل‌گران بین‌المللی در سایر خبرگزاری‌ها، با توجه به این‌که مدت زمان کمی تا پایان این دوره ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و محدودیت‌ها علیه کشور در این مدت بیشتر شده، این اقدام را به معنای سخت‌تر شدن کار بایدن در حذف تحریم‌های نفتی ایران عنوان می‌کنند.
از آنجا که یک هفته بیشتر تا آغاز انتخابات رسمی آمریکا باقی نمانده و روی کار آمدن هر یک از حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه، می‌تواند محدودیت‌های نفتی کشور را با احتمال از سرگیری یا حتی رد برجام، تحت تاثیر قرار دهد، حالا بسیاری از قطب‌های نفتی و حتی مشتری‌های قدیمی طلای سیاه ایران نیز چشم به نتیجه این انتخابات و اتفاقاتی که در بازار نفت محتمل است بیفتد، دوخته‌اند.
اگرچه صادرات نفت کشور از مدت‌ها پیش درگیر تحریم‌ها بوده و با کاهش فروش طلای سیاه، تقریبا حرفی در بازار بین‌المللی ندارد، اما با توجه به کاهش تقاضا از سوی کشورهای مصرف‌کننده در پی شیوع کرونا، به نظر می‌رسد کوچک‌ترین اتفاقی در صادرات کشورهای تولیدکننده، می‌تواند میزان عرضه و تقاضا در بازارهای بین‌المللی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه بهای نفت نیز متاثر از این اتفاقات باشد.
در چنین شرایطی به باور تحلیل‌گران حوزه انرژی، یکی از پیامدهای سخت‌تر شدن محدودیت‌های نفتی، می‌تواند بر هم زدن معادلات نفتی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک برای حمایت از قیمت‌ها در بازارهای جهانی باشد. به نظر می‌رسد نفت برنت که اکنون با قرارگیری در کانال ۴۱ دلاری معامله می‌شود، تا رسیدن به نتیجه انتخابات پیش روی ایالات متحده و حتی مشخص نبودن وضعیت کرونا، با نوسان قیمتی مواجه شود.
سعید ساویز، یکی از تحلیل‌گران حوزه انرژی، تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه وزارت نفت کشور بر بازارهای جهانی، را این‌طور به «همدلی» توضیح می‌دهد: «از یک جایی به بعد تحریم‌ها دیگر تاثیری بر وضعیت فروش نفت و حتی اقتصاد ندارد، در سال‌های گذشته تحریم‌ها تاثیر خود را بر وضعیت نفتی کشور نشان داده‌اند و بیشترین تاثیری که می‌توانسته در نتیجه این محدودیت‌ها اتفاق بیفتد، در فروش و صادرات نفت ایران دیده شده است». ساویز در ادامه صحبت‌های خود با «همدلی» افزود: «در گذشته با تحریم‌های نفتی علیه کشور، نفت زیادی فروخته نشد و حتی در صورت فروش زیرزمینی نفت نیز پولی وارد خزانه نشد.
بعد از آن تاریخ، هر چه تحریم‌ها بیشتر شد تاثیری بر وضعیت اقتصاد یا درآمدهای نفتی ما نداشت، چرا که با راهکارهایی از قبیل فروش بنزین به کشورهای همسایه، صادرات محصولات پتروشیمی و فروش زیرزمینی نفت، کاهش صادرات ما تقریبا جبران شد». این تحلیل‌گر حوزه انرژی در ادامه افزود: «بنابراین باید گفت که تحریم‌ها تاثیر خود را گذاشته و اقدام جدید آمریکا در اعمال محدودیت‌های بیشتر نفتی علیه کشور ما حتی از نگاه تحلیل‌گران خارجی نیز تاثیری نخواهد داشت».
ساویز در ادامه در باره تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد نفتی ایران گفت: «چند روزی بیشتر تا انتخابات آمریکا باقی نمانده و نتیجه این انتخابات می‌تواند بر محدودیت‌های نفتی کشور تاثیرگذار باشد، به گواه بسیاری از تحلیل‌گران بین‌المللی، دونالد ترامپ در یک هفته باقی مانده تا انتخابات در تلاش است تا در صورت عدم موفقیت خود در انتخابات و روی کار آمدن بایدن، موانع را بیشتر کند تا حتی اگر این کاندیدای دموکرات در این مسابقه پیروز شود و بخواهد با ایران مذاکره کند یا تحریم‌ها را کاهش دهد، با گذر زمان بیشتری به این نتیجه دست یابد».
این تحلیل‌گر حوزه انرژی درباره تاثیر این تحریم‌های جدید بر بازارهای بین‌المللی و بهای نفت این‌طور به «همدلی» توضیح داد: «این تحریم‌های جدید از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نشان‌دهنده احساس ضعف و بی‌تدبیری ترامپ است، اما در هر صورت به دلیل این‌که نفت ما مدت‌ها است که صادر نمی‌شود یا به صورت زیرزمینی صادر می‌شود، ایران تقریبا از بازارهای جهانی حذف شده و در محاسبات بین‌المللی یا تصمیمات کشورهای نفتی درباره بهای نفت، حرفی برای گفتن ندارد.
اما در صورت روی کار آمدن بایدن، به دلیل این‌که احتمال بازگشت به برجام وجود دارد، این موضوع می‌تواند میزان عرضه نفت را تحت تاثیر قرار دهد و در این صورت باید کشورهای نفتی برای کاهش صادرات خود تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند».

منبع
ايرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید