تهران
کد خبر:56096
پ

با کمک بنیاد مستضعفان؛ فاز دوم نیروگاه خرم‌آباد در اوج شرایط تحریمی احداث می‌شود

رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم امضای تفاهم نامه احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد گفت: این نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۰ و در اوج شرایط تحریمی توسط متخصصان داخلی احداث می‌شود. روز هشتم خرداد ماه سال جاری بود که فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد که توسط بنیاد مستضعفان تامین اعبار شده بود، با […]

رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم امضای تفاهم نامه احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد گفت: این نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۰ و در اوج شرایط تحریمی توسط متخصصان داخلی احداث می‌شود.

روز هشتم خرداد ماه سال جاری بود که فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد که توسط بنیاد مستضعفان تامین اعبار شده بود، با حضور رئیس این بنیاد افتتاح شد.

سید پرویز فتاح در مراسم افتتاح فار نخست این نیروگاه به مردم لرستان قول داد بنیاد مستضعفان اعبار لازم جهت احداث فاز دوم این نیروگاه را نیز تامین می‌کند تا در اسرع وقت قرارداد آن به امضا برسد.

حال با گذشت کمتر از یک از وعده فتاح به مردم لرستان، روز گذشته با حضور مسوولان لرستان در دفتر رئیس سازمان بنیاد مستضعفان قرارداد این نیروگاه به امضا رسید.

لرستان صاحب نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی می‌شود

سید پرویز فتاح در مراسم امضای تفاهم نامه با گروه مپنا و شرکت برق حرارتی به منظور احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد با اشاره به اهمیت این تفاهم نامه اظهار کرد: هشتم خرداد ماه ۲ واحد گازی از فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد افتتاح شد که توان تولید ۳۲۴ مگاوات برق را دارد؛ این در حالی است که با اضافه شدن یک واحد گاز به این فاز تا پایان سال ۱۴۰۰، توان تولیدی در این نیروگاه به حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه نیاز استان لرستان به برق، بیش از ۵۰۰ مگاوات برق تولیدی در نیروگاه خرم آباد است افزود: با توجه به اینکه نیاز استان لرستان بیش از توان تولیدی فاز نخست نیروگاه خرم آباد بود، تصمیم گرفته شد تا فاز دوم این نیروگاه نیز با ظرفیتی معادل ۵۰۰ مگاوات دیگر، با مشارکت گروه مپنا و شرکت برق حرارتی احداث شود.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، بنیاد مستضعفان به صورت ۱۰۰ درصدی تامین اعتبار احداث این واحدها را در نیروگاه خرم‌آباد عهده دار می‌شود و گروه مپنا نیز به عنوان سازنده توربین‌ها و پیمانکار نصب تجهیزات در این پروژه مشارکت خواهد داشت. همچنین وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی نیز به عنوان مالک شبکه برق و خریدار تضمینی برق تولیدی، در این پروژه حضور دارد.

فتاح با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل اجرای این تفاهم نامه تا پایان سال ۱۴۰۰ گفت: با تکمیل نیروگاه خرم‌آباد، استان لرستان نه تنها برق مصرفی مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد بلکه می تواند در زمان اوج مصرف نیز، بخشی از برق مورد نیاز کشور را تامین کند.

رئیس بنیاد مستضعفان با تشریح میزان سرمایه گذاری این بنیاد برای احداث نیروگاه خرم‌آباد گفت: بنیاد مستضعفان تا امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان در این نیروگاه سرمایه گذاری کرده و برای احداث واحد بخار فاز نخست نیز ۱۷۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه گذاری خواهد کرد؛ لذا کل سرمایه گذاری بنیاد در این نیروگاه با توجه به افزایش نرخ ارز و با احتساب سرمایه مورد نیاز برای احداث فاز دوم این نیروگاه، به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

احداث نیروگاه خرم‌آباد در اوج شرایط تحریمی

وی با تاکید بر اینکه احداث نیروگاه خرم‌آباد در اوج شرایط تحریمی در حال انجام است افزود: در این شرایط تحریمی، علی رغم فشارهای خارجی، هیچ مشکلی در بخش فنی و اعتباری نخواهیم داشت و گروه مپنا نیز برای فاز دوم این نیروگاه، از توربین های مدرنی استفاده خواهد کرد که توان تولیدی بالاتری نسبت به توربین های فعلی دارند و به لطف خداوند، هیچ چیزی متوقف تحریم ها نیست و با سرعت فاز دوم این نیروگاه احداث خواهد شد.

فتاح در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنیاد مستضعفان از محل فروش برق به وزارت نیرو، چیزی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد و لذا در تفاهم صورت گرفته مقرر شد، وزارت نیرو بخش عمده ای از مطالبات ما را از طرف ما به شرکت مپنا پرداخت کند تا هرچه سریعتر این پروژه تکمیل شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر نقش صنعت برق کشور به عنوان یکی از صنایع اثرگذار بر توسعه گفت: با احداث و تکمیل فاز یک و ۲ نیروگاه خرم آباد، روند توسعه در استان لرستان متوقف هیچ چیز نخواهد بود و امیدواریم مدیریت کشور به گونه ای عمل کند که این استان از استان های محروم کشور خارج شود.

تامین ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه

در همین راستا استاندار لرستان گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته با حضور رئیس بنیاد مستضعفان کشور، معاون وزیر نیرو، رئیس شرکت گروه مپنا و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان برگزار شد، تفاهم نامه تأمین اعتبار و ساخت فاز دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم‌آباد منعقد شد.

سیدموسی خادمی با اشاره به این نکته که نیروگاه خرم‌آباد از پروژه‌های جهش تولید است، اظهار داشت: فاز اول این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن نیازمند ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بود که در جلسه امروز این مبلغ تأمین شده است.

وی با بیان اینکه تولید برق این نیروگاه در صورت تکمیل ۱۰۰۰ مگاوات خواهد بود، تصریح کرد: نیاز استان به برق در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و مصارف خانگی ۶۰۰ مگاوات است که با توجه به وصل نیروگاه خرم‌آباد به شبکه سراسری کشور، مازاد تولید برق آن به سایر استانها صادر خواهد شد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: طبق تفاهم نامه منعقد شده در جلسه امروز تمامی تجهیزات مورد نیاز فاز دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم‌آباد ساخت داخل کشور و توسط شرکت گروه مپنا تولید می‌شود.

خادمی در پایان افزود: مراحل ساخت و تکمیل فاز دوم نیروگاه خرم‌آباد بر اساس تفاهم نامه بزودی آغاز می‌شود.
منبع:خبرگزاری دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید