تهران
کد خبر:57401
پ

ایران از اوپک طلبکار است/ آیا با پیرترین کارتل نفتی خداحافظی می‌کنیم؟

قطعا اعضا باید زمانی کمتر بودن سهم ایران در تولید را جبران کنند، بنابراین نه تنها ما بدهکار نیستیم بلکه طلبکاریم زیرا در شرایط تحریم به مراتب کمتر از سهمیه تولید کردیم.  بنا بر اعلام یک منبع آگاه؛ عربستان و کویت تلاش می‌کنند تا قراردادهای بزرگ نفت در برابر کالا در قالب سهمیه اوپک تعریف […]

قطعا اعضا باید زمانی کمتر بودن سهم ایران در تولید را جبران کنند، بنابراین نه تنها ما بدهکار نیستیم بلکه طلبکاریم زیرا در شرایط تحریم به مراتب کمتر از سهمیه تولید کردیم.

 بنا بر اعلام یک منبع آگاه؛ عربستان و کویت تلاش می‌کنند تا قراردادهای بزرگ نفت در برابر کالا در قالب سهمیه اوپک تعریف شود و اگر اعضا قبول نکنند از عضویت دائم اوپک حذف می‌شوند، همچنین کویت اعلام کرده مبادلات غیررسمی نیز باید ثبت و منعکس شود. در غیر این صورت کشور متخلف! از عضویت دائم اوپک کنار گذاشته شود.

از سوی دیگر یک مقام مسئول در ایران رسما اظهار کرده که تولید نفت ایران به ۸.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد، این در حالی است که فعلا کشور ما در تحریم بسر می‌برد، آن سوی ماجرا هم اینکه احتمالا برای صادرات این میزان از تولید مصرف کننده‌ای جز چین نداریم چرا که گفته می‌شود قرارداد ۲۵ ساله با چین در همین راستا است، یعنی ایران در برابر سرمایه‌گذاری پکن، می‌تواند بازار مطمئنی در چین داشته باشد.

در همین خصوص و در ارزیابی اقدام ایران و واکنش‌های دو عضو اوپک محمدعلی خطیبی به خبرنگار ایلنا گفت: تا زمانی که صریحا نامی از ایران برده نشود، نباید اینگونه تلقی شود که منظور ایران بوده است، ممکن است یک حرف کلی باشد، موضوع دیگر اینکه منظور از سهمیه‌ها در اوپک رقم تولید است، میزان صادرات مدنظر نیست، یعنی سهمیه‌ای که برای یک کشور در نظر گرفته می‌شود مجموع مصرف داخلی، باضافه صادرات و ذخیره سازی است.

وی ادامه داد: طبیعی است هر کشور عضو اوپک، تولید و صادرات خود را در چارچوب اوپک انجام دهد، تاکنون هم اینگونه بوده است، یعنی مجموع صادرات، ذخیره‌سازی و مصرف کشورها تماما از چارچوب اوپک خارج نشده است، بدیهی است کشورها نیز باید رعایت کنند، قراردادهای بلندمدت برای تولید هم تا زمانی که کشوری عضو اوپک است با ملاحظه چارچوب سازمان است.

وی افزود: ایران هم اگر قراردادی برای افزایش تولید با هر کشوری منعقد کند در چارچوب قوانین اوپک تولید می‌کند، همانگونه که در گذشته رعایت کرده است، نکته دیگر اینکه بین ظرفیت تولید و میزان تولید تفاوت است، الزاما کشورها همه ظرفیت تولید خود را تولید نمی‌کنند، علاوه بر اینها کشورها آزادند، هیچ مقرراتی از نظر اوپک برای سقف ظرفیت‌سازی وجود ندارد، اعضا می‌توانند ظرفیت خود را به هر میزان که مایلند گسترش دهند، اما از نظر میزانی که تولید می‌شود باید در چارچوب سهمیه اوپک باشد.

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام تولید ما اعم از تهاتر، صادرات مستقیم و اکسچنج باضافه مصرف داخلی و ذخیره‌سازی تماما در چارچوب سهمیه است و با تولید برابری می‌کند. ما تاکنون قوانین را رعایت کردیم، ضمن اینکه در شرایط تحریم خیلی کمتر از سهمیه، تولید می‌کنیم و بنوعی امتیازی است که به دیگران داده‌ایم، رقم تولید و صادرات ما کم است و دیگران از سهمیه ما استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: قطعا اعضا باید زمانی کمتر بودن سهم ایران در تولید را جبران کنند، بنابراین نه تنها ما بدهکار نیستیم بلکه طلبکاریم زیرا در شرایط تحریم به مراتب کمتر از سهمیه تولید کردیم.

خطیبی در ادامه با اشاره به اظهارات مقام مسئول ایران مبنی بر رسیدن به ۸.۵ میلیون بشکه در روز و احتمال واکنش از سوی اعضای اوپک گفت: البته این یک هدف است که به همین زودی قابل تحقق نیست، برای تحقق این رقم، ظرفیت تولید ایران باید دو برابر شود که یک شبه اتفاق نمی‌افتد، نیاز به اکتشاف، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و افزایش ضریب بازیافت دارد که زمانبر است و ناگهان بدست نمی‌آید.

وی تاکید کرد: کشورها آزادند اهداف بلندی داشته باشند ولی قطعا زمانی که این ارقام تولید محقق شود باید در چارچوب اوپک باشد، ضمن اینکه باید گفت، چنانچه قراردادی برای توسعه میادین و افزایش تولید با هر کشوری منعقد می‌کنیم رقم تولید در چارچوب اوپک خواهد بود.

نماینده اسبق ایران در اوپک درباره موضوع اینکه عربستان و کویت اعلام کرده‌اند تهاتر نفت باید در چارچوب سهمیه اوپک باشد، خاطرنشان کرد: تهاتر یکی از روش‌های بازرگانی خارجی است و مربوط به امروز هم نیست و نخواهد بود، تهاتر در تجارت بین‌الملل پدیده شناخته شده است، ما در گذشته هم تهاتر داشته‌ایم و همیشه صادرات ما جزء سهیمه‌بندی بوده است، ما در گذشته صادرت مستقیم، اکسچنج و تهاتر داشته‌ایم، میزان نفتی که از بنادر چه با هدف تهاتر، اکسچنج و یا دریافت پول خارج می‌شود، باضافه میزانی که در داخل مصرف می‌شود،، جزء سهمیه ما است، در مجموع متعهد به رعایت کاهش سقف تولید بوده‌ایم.

وی یادآور شد: اگر دیگر کشورها ۵ تا ۱۰ درصد کاهش داده‌اند میزان کاهش ما در شرایط تحریم بیشتر بوده و خیلی فراتر از آنها کاهش دادیم و تاکنون هم به عنوان بنیانگذار اوپک عضو متعهدی بوده‌ایم.

خطیبی همچنین گفت: این را هم باید دانست ورود به وخروج از اوپک سازوکاری دارد که مربوط به سال‌ها قبل و کاملا روشن است و اصلا جای نگرانی نیست.

منبع
خبرگزاری ایلنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید