تهران
کد خبر:62605
پ

اسرائیل جای پای نظامی-اقتصادی در مناطق نزدیک ایران می‌خواهد

رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد که تمام آنچه رژیم صهیونیستی به دنبال آن است دست یابی به یک جای پای سیاسی-اقتصادی در مناطق نزدیک به ایران است. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در مصاحبه با «دیوید هرست» سردبیر پایگاه انگلیسی «میدل […]

رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد که تمام آنچه رژیم صهیونیستی به دنبال آن است دست یابی به یک جای پای سیاسی-اقتصادی در مناطق نزدیک به ایران است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در مصاحبه با «دیوید هرست» سردبیر پایگاه انگلیسی «میدل ایست آی» به سازشکاران درباره عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در این خصوص گفت: «هر گونه معامله‌‌‌ای که هر کشور عربی با اسرائیل امضا می‌کند،‌ آن کشور را در پایان در معرض خطر قرار خواهد داد».

هنیه در ادامه با اشاره به امارات و بحرین گفت: «ما هدایت‌کنندگان اسرائیل را بهتر از آن‌ها می‌شناسیم. می‌دانیم که چگونه فکر می‌کنند. دوست داریم که به برادرانمان در امارات بگویم که آنها در نهایت آن توافق‌ها، بازنده خواهنده بود زیرا تمام چیزی که برای اسرائیل مهم است آن است در مناطق نزدیک ایران جای پای نظامی-اقتصادی به دست آورد».

هنیه ادامه داد: «از کشور شما به عنوان یک درگاه استفاده می‌کنند. ما تمایل نداریم که ببینیم از امارات به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده می‌شود».

رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با توصیف مردم امارات به حامیان آرمان فلسطین، گفت که جنبش حماس به آن روزی چشم دوخته است که آنها خود را از توافق صلح با رژیم صهیونیستی کنار می‌کشند.

اسماعیل هنیه افزود: «طرح امارات، طرحی توسعه‌طلبانه است که هدف از آن، ایجاد اسرائیل بزرگ است. ما تمایل نداریم که ببینیم از اماراتی‌ها، بحرینی‌ها و سودانی‌ها به عنوان ابزار عبور این طرح استفاده می‌شود. تاریخ رحم نمی‌کند، مردم فراموش نخواهند کرد و قانون انسانیت نمی‌بخشد».

رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین همچنین در ارتباط با مسئله آشتی گروه‌های فلسطینی گفت که این جنبش در نتیجه گفت‌و‌گوهای صورت گرفته با جنبش «فتح»، «تغییرات مثبتی» در کرانه باختری احساس کرده است.

اخیرا حماس و فتح به دنبال ملاقات رهبرانشان با یکدیگر در کشورهای ترکیه، قطر و لبنان درصدد نزدیکی روابط با یکدیگر و رفع شکاف داخلی فلسطین به منظور برگزاری انتخابات سراسری در این کشور برآمده‌اند.

اسماعیل هنیه در ادامه با بیان اینکه چالش‌ها بزرگی بر سر این راه وجود دارد، افزود: «تغیرات مثبتی در حقیقت احساس کردیم. نمی‌خواهیم در این خوشبینی مبالغه کنم و پیش از حصول [تغییراتی چیزی بگویم]؛ اما چیزهای مثبتی وجود دارد چالش‌های بزرگی هستند و ما همچنان در ابتدای راه هستیم».

هنیه ادامه داد:‌ «آنچه از آنها (اعضای جنبش فتح) در جلسات پشت درهای بسته می‌شنویم، تأکید آنها بر اهمیت مشارکت حماس است زیرا حماس این حق را دارد که در مدیریت روزانه امور دولت مشارکت داشته باشد».

هنیه همچنین در ارتباط با توافق «اسلو» گفت که این توافق، آن زمان که آن دو مرد «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت اسرائیل و «یاسر عرفات» رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) آن را امضا کردند، مُرد.

هنیه در ادامه اظهاراتش توضیح داد، آنگاه که حماس سند اولیه خود درباره آمادگی این جنبش برای پذیرش کشور بر پایه مرزهای ۱۹۶۷ را اعلام کرد، این کار را به این شرط انجام داد که حقوق مردم فلسطین کنار گذاشته نشود.

اسماعیل هنیه همچنین در ارتباط با انتخابات فلسطین گفت که حماس و فتح با ایجاد یک فهرست مشترک، به ورود به انتخابات فلسطین می‌اندیشند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین درباره «محمد دحلان» عضو اخراجی جنبش فتح نیز گفت که «یحیی السنوار» رهبر حماس در نوار غزه در سال ۲۰۱۷ گفت‌و‌گوهایی با دحلان در قاهره داشته درست زمانی که این جنبش با «محمود عباس»‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و با خود این تشکیلات روابط خوبی نداشته است.

«محمد دحلان» که در سال ۲۰۰۹ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و مسئول امنیت داخلی تشکیلات خودگردان بود، اکنون در امارات به سر می‌برد. او به جرم فساد و خیانت از جنبش فتح اخراج شده است.

اسماعیل هنیه در ارتباط با این گفت‌و‌گو توضیح داد: «گفت‌و‌گوها با دحلان بر یک نقطه اصلی متمرکز شده بود و آن این بود که چگونه از رنج مردم غزه بکاهیم. به جز این مسئله هیچ مسئله سیاسی دیگر و نه هیچ چیزی دیگری مربوط به مسئله فلسطین مورد بحث و بررسی قرار نگرفت».

در این گزارش همچنین اشاره شده است که دحلان در ارتباط با روابط حماس با مصر کمک‌هایی انجام داده است و با حل و فصل یک سری مشکلات صورت گرفته با برخی خانواده‌ها موافقت کرده بود؛ خانواده‌هایی که نزدیکان خود را در جنگ میان فتح و حماس از داده‌اند. مطابق این گزارش، دحلان، حدود پنجاه هزار دلار به هر خانواده پرداخته بود که هنیه در این خصوص گفت: «آیا این معامله‌ در ازای چیزی بود؟ خیر، حماس در ازای [انجام] چیزی وعده‌ای نداده و همچنان مصر هستیم بر اینکه خود فلسطینی‌ها باید رهبرانشان را انتخاب کنند».

رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در ارتباط تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی گفت که مصر در حال حاضر بر سر پیشنهادی در حال مذاکره با رژیم صهیونیستی است. هیأتی از قاهره خواسته‌های حماس را به طرف مقابل منتقل کرده است و این جنبش همچنان منتظر دریافت «پاسخی واضح» اشغالگران است.

اسماعیل هنیه در ادامه تأکید کرد که حماس آماده مقابله با هرگونه هجوم جدید علیه نوار غزه است و درباره هرگونه جنگ آتی با اشغالگران هشدار داده است و در عین حال تأکید کرده است که اشغالگران بهای گزافی بابت این جنگ خواهند پرداخت.

هنیه افزود: «طی شش سال (از زمان نبرد بزرگ پیشین در سال ۲۰۱۴) امکانات حماس بسیار بهتر شده است. ما برای دشمن غافلگیری‌هایی داریم از این رو تصمیم به راه انداختن جنگ برای اسرائیل آسان نخواهد بود. هزینه [آن] گزاف خواهد بود».

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین همچنین در ارتباط با شهرک‌نشینیانی که اراضی فلسطین را تصاحب کرده‌اند و مدعی هستند که این زمین‌ها به اجداد آنها باز می‌گردد، گفت: «پیش از آنها این زمین‌های ملک ما بود. ما از سرزمینی صحبت می‌کنیم که در تاریخ‌‌ما ثبت شده است؛‌ از قدس صحبت می‌کنیم؛ قدسی که اولین قبله مسلمانان و محل حرکت پیامبرمان حضرت محمد (ص) بود. ما از فلسطینی‌هایی صحبت می‌کنیم که از مدت‌ها پیش، قبل از اینکه این صهیونیست‌ها از اروپا [به فلسطین بیایند] در این سرزمین بودند. از میهن خود و از بخشی از آن دست بر نخواهیم داشت. از تلاشی برای آزادسازی آن دریغ نکرده‌ایم. آنچه ما نتوانیم آزادش کنیم، نسل‌های آیندمان بی‌شک آن را آزاد خواهند کرد».

اسماعیل هنیه همچنین افزود: «حتی در ارتباط با اسلو، اسرائیل ثابت کرده است که خواهان صلح نیست. ماهیت جنبش صهیونیستی این است که به دنبال قدرتمندسازی خود با زور و بدون کوچکترین احترامی به حقوق بشر و پروتکل‌های حقوق بین‌الملل است. آنها تنها به [استفاده] از زور باور دارند».

هنیه در بخش‌هایی از اظهاراتش به مسئله انتخابات آمریکا پرداخت و گفت که این جنبش به پیروزی احتمالی «جو بایدن» نامزد حزب‌ دموکرات‌های آمریکا هیچ تکیه‌ای نمی‌کند.

او همچنین با بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، بدترین رئیس جمهور تاریخ این کشور است، تأکید کرد که سیاست خارجه آمریکا با تغییر رئیس جمهور تغییر نمی‌کند.
منبع: دانشجو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید