تهران
کد خبر:28501
پ

گزارش کامل دو نشست اجماع از طریق به مشارکت گذاشتن دانش و تجربه

یکشنبه ۲۲ مردادماه اولین نشست تخصصی برای اجماع در حوزه تولید محتوا در قالب نشریه­ای تخصصی با حضور بخش خصوصی صنعت نفت ایران برگزار شد. در این نشست نمایندگان ۱۰ انجمن عضو فدراسیون صنعت نفت ایران حضور داشتند. موضوع این نشست هم‌فکری برای تشکیل یک تیم اجرایی و نحوه تولید محتوای اولین نشریه تخصصی بخش […]

یکشنبه ۲۲ مردادماه اولین نشست تخصصی برای اجماع در حوزه تولید محتوا در قالب نشریه­ای تخصصی با حضور بخش خصوصی صنعت نفت ایران برگزار شد. در این نشست نمایندگان ۱۰ انجمن عضو فدراسیون صنعت نفت ایران حضور داشتند. موضوع این نشست هم‌فکری برای تشکیل یک تیم اجرایی و نحوه تولید محتوای اولین نشریه تخصصی بخش خصوص صنعت نفت ایران بود. این نشریه تخصصی صدای واحد بخش خصوصی صنعت نفت ایران خواهد شد. بی‌شک حضور سایر انجمن‌های مرتبط با صنعت نفت در غنای این صدای واحد تاثیرگذار خواهد بود.

شرح عکس : 

نشسته از راست :

سرکارخانم فرزانه علیرضایی از انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران و دبیر آموزش / جناب آقای غلامرضا جزایری از انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشمی و کارشناس ارشد مسوول بازرگانی / جناب آقای محمد نصرالهی از شرکت های تاسیسات صنعتی ایران و عضو هیات مدیره انجمن / سرکار خانم سرور میرزایی از انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران

ایستاده از راست :

سرکارخانم لیلا عینی از فدراسیون صنعت نفت ایران و مسوول دبیرخانه / جناب آقای هادی بنائی از انجمن صنفی شرکت های اتوماسیون صنعتی ایران و مدیر روابط عمومی / جناب آقای علیرضا فضل اله زاده از انجمن نفت، گاز و پتروشمی ( APEC ) روابط عمومی / داود امیراحمدی دبیرکل فدراسیون صنعت نفت ایران / سرکار خانم فرشته یگانه از انجمن شرکت های مهندسی و ساخت ( صنایع نفت و نیرو) مسوول سایت / سرکارخانم مریم شوکت پور از انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران ( ستصا) مشاور / جناب آقای محمود حق وردی از انجمن صنفی پلاستیک ایران و مدیر سایت / جناب آقای علی افشار از شرکت های حفاری نفت و گاز ایران و مدیر روابط عمومی / سرکار خانم رضوان رضایی مهمان نشست.

 

در ابتدای نشست امیراحمدی دبیرکل فدراسیون صنعت نفت در مورد اهمیت و جایگاه فدراسیون­‌ها دردنیا مطالبی را بیان نمود و فدراسیون صنعت نفت ایران را به حاضرین معرفی کردند. سپس به معرفی پورتال فدراسیون صنعت نفت ایران به عنوان اجماع کننده اخبار بخش خصوصی صنعت نفت و بخشی‌هایی که در آن به انجمن­‌های عضو اختصاص داده شده و نحوه دسـترسی به سایت انجمن­‌های عضو از طریق پورتال فدراسـیون پرداختند. در انتها نیز در مورد نشـریه تخصصی دیجیتالی ( موضوع نشست ) که فدراسیون صنعت نفت ایران قصد تولید آن را دارد، مطالبی ارائه و موضوع را به بحث گذاشته تا حاضرین نظراتشان را بیان نمایند.

 

جناب بنایی : ( انجمن صنفی شرکت های اتوماسیون صنعتی ایران )

شما در مورد محتوا صحبت کردید. اما صحبت‌­های شما به دو سمت رفت. آیا منظور شما تولید محتوا برای مخاطبین خاصِ هدف فدراسیون و متعاقبا انجمن­‌های عضو است یا بیان مشکلات و راه‌­حل آن‌ها به وزرات نفت، به عنوان مثال کاری که انجمن ما انجام داد و بسیار با جناب زنگنه در مورد ایرادات قراردادهای نفتی و راه­کار بخش خصوصی مکاتبه کرد.

ضعفی که همیشه به بخش خصوصی گرفته می­‌شود این است که تنها به بیان مشکلات می‌­پردازد و هیچ‌­گونه راه‌­کاری برای آن‌­ها ندارد. بنده پیشنهاد می‌­دهم در این جلسات و نهایتا نشریه به بیان راه­‌کارها بپردازیم و به وزارت نفت ارائه دهیم. سوال بنده این است که محتوا تنها ارائه کردن انجمن‌­ها است یا نه امکان چنین فعالیت­‌هایی نیز هست.

به نظر بنده نباید یک چرخه تکراری را تکرار نکنیم. تمامی انجمن­‌ها به نحوی برای انعکاس توانمندی اعضای خود تلاش کرده­‌اند. بهتر است به موانع بخش خصوصی و تلاش برای رفع آن‌ها بپردازیم. به نظر بنده بهتر است مخاطب اصلی این نشریه وزارت نفت باشد. در جلسات مشکلات مشترک انجمن‌­ها را مشخص کنیم و در قالب یک صدای واحد به گوش وزارت نفت برسانیم. خواهشی که دارم این است که محتواسازی وارد چرخه باطل معرفی انجمن­‌ها نشود.

جناب حق ­وردی : ( انجمن صنفی پلاستیک و پلیمر ایران )

مخاطب نشریه قرار است داخلی باشد یا بین ­المللی؟ زبان نشریه قرار است فارسی باشد یا انگلیسی؟ نشریه قرار است آنلاین باشد و یا نسخه پرینتی نیز دارد؟ رویکرد نشریه باید از ابتدا مشخص باشد. محتوایی که مخاطبش داخلی باشد را ترجمه نمی‌­شود کرد زیرا خریداری ندارد. در مورد هزینه نیز صحبت کنید.

در مورد مثال‌ه­ای که در رابطه با مقابل هم قرار گرفتن اهداف انجمن‌­ها توسط دوستان مطرح شد، فدراسیون باید میان­داری کند، مانند کاری که انجمن ملی پلاستیک و پلیمر برای حل این مشکل در مقابل انجمن­‌های عضوش می‌­کند.

تمامی انجمن‌­های حاضر برای خودشان رسانه دارند و تولید محتوای روزانه می‌­کنند. شما فرمودید که بهتر است اعضای فدراسیون به لحاظ توانمندی‌­ها و فرصت‌­ها، به خوبی یک‌دیگر را بشناسند. خیلی خوب می­‌شود که خروجی این جلسه معرفی توانمندی و رسانه­‌های انجمن­‌های حاضر در جلسه به یک‌دیگر باشد. ما با دانستن توانمندی یک‌دیگر می­‌توانیم یک نشریه بسیار خوب تهیه کنیم.

اگر برای اعضای فدراسیون یک دسترسی به پورتال قرار دهید تا به اختیار خودشان ورود محتوا از خبرهایی که ارزش ملی دارند داشته باشند، بسیار خوب است. در این صورت زحمت این‌که یک فردی هر روز این اطلاعات را جمع­‌آوری کند نیز کم می‌­شود.

در فضاهای رسانه‌­ای ما نباید فقط به دنبال نسخه پرینتی برویم. بعضی از مطالب با طول دوره انتشار می­‌سوزند. به نظر بنده پیش بردن این نشریه به صورت موازی آنلاین و هم پرینتی بهتر است. در واقع استفاده و تعامل از مطالب افراد حاضر در این جلسه که در رسانه­‌های خودشان دارند، بسیار مفید است.

برگزاری این جلسات را در رسانه‌­های خودمان منعکس کنیم تا مخاطبین ما از موجودیت فدراسیون با خبر شوند.

جناب نصراللهی: (شرکت های تاسیسات صنعتی ایران )

به نظر بنده با توجه به اطلاعاتی که از فدراسیون دارم، گرایش قالب فدراسیون به سمت شرکت­‌های دولتی و خصولتی است. من این قضیه را در جلسات ابتدایی هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران که حضور داشتم نیز مطرح کردم. سعی کنید دغدغه فدراسیون بخش خصوصی شود. دغدغه‌­های ما را بخش دولتی ندارد. ما بسیار تلاش کردیم که شرکت‌­های دولتی را عضو انجمن­هایمان کنیم اما قبول نکردند، حق هم دارند.

فدراسیون صنعت و فدراسیون آب و فاضلاب نشریه دارند، پیشنهاد می­‌کنم این نشریه‌­ها را مطالعه کنیم و با دید بهتری برای جلسه بعدی حضور پیدا کنیم. پیشنهاد می‌­کنم تمامی حاضرین در جلسه یک نسخه از نشریه انجمن خودشان را برای شما بفرستند.

جناب افشار : (انجمن شرکت‌­های حفاری نفت و گاز ایران )

بنده فکر می­کنم تمامی انجمن‌­ها می­‌بایست برای اطلاع‌­رسانی در یک بخش وسیع و بین ­المللی همکاری داشته باشند. اکثر انجمن‌­ها در صنعت نفت خودشان نشریه یا حداقل بولتن اختصاصی داخلی دارند. ما می‌­توانیم این نشریه­‌ها را در گام اول به یک‌دیگر نزدیک کنیم و از استعداد دوستان ژورنالیست خودمان استفاده کنیم. به نظر بنده بهتر است شروع کار با مراجعه به داشته­هایمان متمرکز شود. در همین ابتدای مسیر باید رویکردمان مشخص شود. هم‌چنین به نظر بنده بهتر است در ابتدای مسیر در مورد آورده سهم و این‌که توانمندی هر انجمن به چه میزان است، صحبت کنیم.

به نظر بنده تهیه این نشریه برای معرفی توانمندی­‌های بخش خصوصی نفت بسیار نیاز است. ما می‌­توانیم سمت و سوی جلسه را به سمت رسیدن به یک توافق پیش ببریم. اگر می‌­بینیم که در جلسات به اجماع نمی­‌رسیم بحث عدم توانمندی نیست بلکه مربوط به توافق و تفاهمی است که شکل نمی‌­گیرد.

اگر این بولتن قرار است شکل بگیرد، نباید فیلتر شود، بلکه باید همگون شود. بحث خبرنگاری و روزنامه‌­نگاری به یک‌دیگر پیوسته است؛ اگر این پیوستگی را ما در موضوعاتمان سرلوحه قرار دهیم، مطمئنا موفق می‌­شویم.

خانم شوکت ­پور : (انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران )

به نظر شخص بنده بحث اجماع‌­سازی تا حدی مشکل است. به این دلیل که برخی از انجمن‌­ها تجربه مشارکت در شورای هماهنگی و یا بحث‌­هایی در اتاق را داشته‌­اند؛ اما به نتیجه نرسیده‌­اند. فکر می‌­کنم ایده خوبی است که فدراسیون بررسی کند که چرا در گذشته انجمن‌­ها نتوانسته‌­اند در کنار یک‌دیگر کار کنند. من فکر می‌­کنم بحث آورده و سود این‌جا وجود ندارد؛ هر یک از انجمن­‌ها عضوهای خودشان را دارند. انجمن­‌ها به دنبال اهداف اعضایشان هستند؛ بنابراین من فکر می­‌کنم توافق و تفاهم به راحتی بین انجمن‌­ها صورت نمی‌­گیرد.

مساله دیگری که به نظر بنده باید مشخص شود، این است که به چه صورت می‌­خواهید بخش‌­های نشریه را به انجمن‌­ها اختصاص دهید. آیا قرار است فدراسیون عنوانی را مشخص کند و به انجمن‌­ها اطلاع‌­رسانی کند که در آن رابطه مطالبی را ارسال کنند؟ چالش پیش­‌روی انجمن­‌ها هم­پوشانی کامل ندارد و حتی گاهی در مقابل هم قرار می‌­گیرند. اگر بخواهیم نشریه را به نحوی پیش ببریم که نظر تمام انجمن‌­ها در مورد تمام صفحات مثبت باشد کار سختی می­‌شود و شاید این نشریه گاه­نامه شود. به عنوان مثال بنده می­‌گویم که اگر انجمن ستصا بخواهد ۱۰ صفحه مطلب ارائه بدهد شاید برایش مهم باشد که در ۱۰۰ صفحه دیگر چه مطلبی نوشته شده است.

نشریه‌­ای که قرار است تدوین شود، حداقل مبنای کارش باید مشخص شود که در امسال چند شماره با چه اصولی قرار است منتشر شود. این مسائل می­‌تواند با نظر حاضرین در جلسه مشخص شود. از آن‌جایی‌که در قالب یک جلسه این موضوع مطرح شده است، بنده فکر می‌­کنم به نتیجه برسد.

خانم علیرضایی : (انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران )

انجمن ما مانند یک فدراسیون است و حدود ۸ انجمن­ عضو دارد. موردی که به نظر بنده ممکن است ایجاد مشکل کند این است که انجمن ما برای خودش در صنعت پلاستیک یک برند است، اگر قرار است انجمنی مانند انجمن ما تولید محتوا کند باید همیشه به خود انجمن ارجاع داده شود تا محتوایی که تهیه کرده­اند برای آن حفظ شود. در واقع نباید احساس شود که با آمدن فدراسیون به حاشیه کشیده می­شوند، بلکه باید احساس کنند که با آمدن فدراسیون به قدرتشان افزوده می­شود. در حقیقت هم­افزایی انجام شود. این مساله باید مدیریت شود.

خانم میرزایی: ( انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران )

در مورد اجماع شدن فکر می­‌کنم که این مساله در بحث مدیریت دانش خلاصه می‌­شود. موافق نیستم که این اجماع دست نیافتنی است. بنده فکر می‌­کنم که عامل پیشرفت ما می‌­تواند بهره ­بری از دانش یک‌دیگر باشد. ای کاش ما بتوانیم دانشمان را بدون فکر کردن به بحث رقابت مدیریت کنیم. ما بایستی به منِ اجتماعی فکر کنیم.

جناب جزایری : (انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشمی)

به نظر بنده بهتر است در ابتدا، نیازها و خلاءها مشخص شوند تا به سراغ این موارد برویم. از کار تکراری پرهیز کنیم.

آقای فضل­‌اله ­زاده : (انجمن شرکت­‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشمی ( APEC ))

پیشنهاد بنده یک خبرگزاری است؛ چرا که نشریه پاسخ موردنظر را به علت بیات شدن اخبارش نمی­‌دهد. بهتر است هر یک از انجمن‌­ها خبرنگار خودشان را داشته باشند و خبرهای صنف خودشان را به اشتراک بگذارند. نشریه حداقل ۳ ماه زمان می‌­برد اما خبرگزاری هر روز به­روز می‌­شود. منظور بنده از خبرگزاری یعنی سازمانی در وزارت ارشاد ثبت شود که شما بتوانید کاری که شانا انجام می­‌دهد را برای بخش خصوصی انجام دهید. ما پایگاه خبری به نام آب و انرژی ایجاد کردیم اما چون پشتیبانی نداشتیم نتوانستیم راه‌­اندازی کنیم. پیشنهاد می­‌کنم اگر در این رابطه فکری دارید، بنده نامه آماده دارم؛ می­‌توانم طرحمان را که حدود ۲، ۳ صفحه است برای شما ارسال کنم. این پایگاه خبری هم می­‌تواند به عنوان روزنامه، فضای مجازی و هم به عنوان نشریه چاپ شود. امکان همکاری با تمام خبرگزاری­‌های ایران و حتی دنیا نیز وجود دارد. ما تفاهم­نامه با یک خبرگزاری چینی نیز داریم.

 جناب امیراحمدی:

امروز صحبت از تولد یک نشریه متفاوت و متمایز چه از لحاظ شکل و چه از لحاظ محتواست و ما برای هم­فکری در مورد آن دور هم جمع شده‌­ایم. ما باید به شایستگی خودمان را معرفی نماییم. اگر ما را نمی‌شناسند یا آن طور که باید باشد نیست، اشکال در ما و نحوه معرفی به مخاطبانی است که می‌بایست تصمیم بسازند و تصمیم بگیرند.

در ذهن ما این معرفی در ابتدا، روندی آرام خواهد داشت و به مرور زمان و با عمیق‌تر شدن باورهای تیم تولیدکننده‌­اش و دل بستگی‌های ایجاد شده که سرچشمه اش کار با عشق است، حضورش نافذ و موثرتر خواهد شد. در ذهن ما از تولید محتوا، تولید مطالبی مرتبط با چالش‌های روز کشور برای مسوولین تصمیم‌­گیر قبل از گرفتن تصمیم است تا تولید مطالبی در نقد یا اعتراض به تصمیمات صورت­ گرفته که این خود نیز نیاز مبرم است.

در مورد هزینه نیز ما بسترساز این کار هستیم و این وظیفه فدراسیون‌ها است، اما این‌که در روند اجرایی شدن عملیات چه تصمیم­هایی گرفته می­‌شود و تا چه میزان اعضای فدراسیون در تولید محتوا و هزینه‌­ها همیار هستند، در جلسات بعدی بحث می­‌شود. این جلسه تنها طرح موضوع است.

مطمئن باشید دغدغه فدراسیون، اعضایش، توسعه روابط آن‌ها، وزین‌تر نمودن وزنه حضورشان و در یک کلام، توسعه پایدار آنان است. در این مقال هدف آن است که تنها با یک آدرس، خودمان یعنی بخش خصوصی را به جامعه نفت معرفی کنیم. زمانی‌که با یک‌دیگر هم­‌صدا ­شویم، به طور حتم صدایمان به شکلی اثربخش به بالادست‌ها خواهد ­رسید.

ما باید شروع کنیم و یک نمونه نزدیک به تصوراتمان تولید کنیم. سپس آن را در اختیار صاحب ­نظران مرتبط با موضوع قرار دهیم تا بررسی شود و بازخوردها به دست­مان برسد. پس از این مرحله می­‌توانیم بیشتر پیش رویم و کار را با اتفاق نظر بیشتری گسترش دهیم.

ما می‌توانیم با توافق جمع، براساس نوع رویکرد اعضا به فعالیت‌هایشان در این نشریه سرفصل موضوعات را تعریف نماییم و پیشنهاد بنده این است که در قدم‌­های اول برای اعضا، صفحاتی را به یک میزان، اختصاص دهیم که هر عضو سردبیر بخش خودش و فدراسیون واسط و اجماع­ کننده مطالب باشد. در قدم‌­های بعدی، خروجی‌­ها با کمک یک‌دیگر و توافق تیمی که برای همین منظور دور هم جمع شده­‌اند، تدوین ­شود. در ابتدای راه می‌­بایست توقعمان را با سطح باورها و فهممان از موضوع متعادل نماییم. ما در فاز صفر این حرکت، یک مدل می‌­خواهیم تولید نماییم، سپس نقطه نظرات را جمع‌­آوری نموده و فاز یک را با عمق بیشتری از موضوع و محتوا به جلو برانیم.

هر یک از شما نماینده­ این نشریه تخصصی در انجمن خودتان هستید. بیاییم تا نشست بعدی در مورد تولید محتوا و نقطه­ شروع نشریه شماره صفر (حتی به نظر بنده شماره یک نیز نیست) فکر کنیم.

به جای دویدن برای دیده شدن باید بایستیم و خودمان را قوی کنیم تا مورد توجه قرار گیریم.

در پایان ضمن تشکر از حضورتان چنان چه پیشنهاد شد یک نسخه دیجیتالی از نشریه انجمن‌­تان را در گروهی که به همین منظور تشکیل خواهد شد قرار دهید تا حاضرین استفاده کنند و پیش از جلسه بعدی، مطالعه نمایند.

و حسن ختام این جلسه:

ما به میزان ظرفیتی که برای توسعه دیگران فراهم می­کنیم، توسعه پیدا می‌­کنیم.

 

۸ شهریور دومین نشست

دومین نشست در ۸ شهریور ماه برگزار شد و نتایج آن به شرح ذیل تقدیم حضور شما خواننده گرامی می شود :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید