تهران
کد خبر:49385
پ
تحلیل المنار از کنفرانس برلین؛

آیا نفت لیبی در کنفرانس برلین تقسیم شد؟

لیبی یکی از بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. در بحبوحه جنگ‌های داخلی این کشور و برگزاری کنفرانس صلح لیبی در پایتخت آلمان، این سوال مطرح می‌شود که در این کنفرانس چه طرحی برای منابع نفتی این کشور پیشنهاد شده است.  به نقل از پایگاه خبری المنار، بحران لیبی تنها یک کلمه عبور […]

لیبی یکی از بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. در بحبوحه جنگ‌های داخلی این کشور و برگزاری کنفرانس صلح لیبی در پایتخت آلمان، این سوال مطرح می‌شود که در این کنفرانس چه طرحی برای منابع نفتی این کشور پیشنهاد شده است.

 به نقل از پایگاه خبری المنار، بحران لیبی تنها یک کلمه عبور دارد که همان «نفت» است. این موضوعی است که کنفرانس برلین بار دیگر بر آن صحه گذاشت.
پس از نزاع بر سر این طلای سیاه به عنوان انگیزه اصلی برگزاری این کنفرانس، تقسیم ثروت نفت لیبی مهم­ترین نتیجه آن بود. در بیانیه پایانی این کنفرانس بر تضمین توزیع عادلانه و شفاف درآمدهای نفتی، علاوه بر برقراری آتش­‌بس و احترام به قطعنامه سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت انتقال سلاح به این کشور تأکید شده است.
در این بیانیه آمده است: شرکت ملی نفت، تنها شرکت نفت مستقل و قانونی است و از همه طرف­‌ها می­‌خواهیم تا امنیت این تأسیسات را حفظ کنند و از هرگونه عملیات خصمانه در برابر منابع نفت و زیرساخت­‌های نفتی خودداری کنند؛ ما هر نوع تلاشی برای تخریب زیرساخت­‌های نفتی لیبی و انواع اقدامات غیرقانونی برای حفاری منابع انرژی را رد می­‌کنیم.
دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش گفت: من بر نتیجه این کنفرانس تأکید می­‌کنم که برای منازعات در لیبی هیچ راه­‌حل نظامی وجود ندارد. همه شرکت­‌کنندگان، چندین بار در طول کنفرانس بر این موضوع تاکید کردند و حتی کسانی که مستقیماً در این منازعات شرکت ندارند نیز این امر را پذیرفته­‌اند.
صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل گفت که باید از یک راه حل سیاسی حمایت شود و از ورود اسلحه به لیبی جلوگیری شود. جنگ در این کشور یک جنگ نیابتی است و ما امیدواریم که وضع موجود تغییر کند و به مردم لیبی حق تعیین سرنوشت خود داده شود.

اما همان­طور که سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه گفت، نتایج کنفرانس برلین فقط یک قدم کوچک رو به جلو است. وی افزود: با توجه به عدم اعتماد بین طرفین درگیری و وجود اختلافات عمده بین آنها، انجام گفت‌وگو غیرممکن است. برگزارکنندگان این کنفرانس عملاً نتوانستند بین «فائز السراج»، رئیس حکومت وفاق و «خلیفه حفتر» دیدار رو در رویی را ترتیب دهند و آنها در نشست اصلی کنفرانس شرکت نکردند، بلکه جداگانه با آنها مذاکره شد و آنها بدون امضای توافق­نامه، برلین را ترک کردند.

برلین اعلام کرد که شرکت­‌کنندگان در کنفرانس، نشست­‌های دیگری را برای تضمین تداوم روند سیاسی برگزار می­‌کنند. همچنین کمیته نظامی که در پی این کنفرانس تشکیل می­‌شود، هفته آینده برای بحث درباره توافق آتش­‌بس تشکیل جلسه خواهد داد. این توافق ممکن است شامل اعزام نیروهای ناظر باشد که اروپا به ویژه ایتالیا، از ترس حضور نظامی ترکیه و روسیه خواستار اعزام آنها به لیبی هستند.
منبع
ایکنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید