تهران
کد خبر:46860
پ

نفت آمریکا در اوج/ تاثیر نفت شیل در این روزهای بازار طلای سیاه

آنچه مسلم است این است که نفت شیل قدرت آمریکا را در عدم وابستگی به نفت افزایش داده به گونه‌ای که این کشور دیگر واردکننده نفت نیست. امنیت انرژی هدفی بود که همه دولت‌های سابق آمریکا دنبال آن بودند حالا در روزهایی که اوپک رمق کمتری برای تاثیرگذاری در بازار نفت دارد ترامپ این شانس […]

آنچه مسلم است این است که نفت شیل قدرت آمریکا را در عدم وابستگی به نفت افزایش داده به گونه‌ای که این کشور دیگر واردکننده نفت نیست. امنیت انرژی هدفی بود که همه دولت‌های سابق آمریکا دنبال آن بودند حالا در روزهایی که اوپک رمق کمتری برای تاثیرگذاری در بازار نفت دارد ترامپ این شانس را به دست آورده تا این هدف را تا حدی محقق کند.

نفت آمریکا اگرچه کیفیتش آن چنان که باید و شاید بالا نیست اما همین نفت امروز در حال بالا بردن نفوذ خود در بازار است. امروز ایالات متحده آمریکا با تولید ۱۲٫۶ میلیون بشکه نفت در روز بزرگترین تولیدکننده نفت در دنیا است.

اگر تا دیروز آمریکایی به خاطر قدرت نظامی و اقتصادی تلاش داشتند بازار انرژِی را تحت نفوذ خود قرار دهند در سال های اخیر به سطحی رسیده اند که با ابزارهای بازار انرژی می توانند تاثیر زیادی بر بازار طلای سیاه بگذارند.

صادرات نفت آمریکا تا پیش از روی کار آمدن ترامپ ۵۰۰ هزار بشکه بود اما حالا با شش برابر شدن این عدد آمریکا روزانه سه هزار بشکه نفت صادر می کند. همین مساله باعث شده آمریکا در سال های اخیر به دنبال بازار برای منابع نفت و گازش باشد. در این راستا کشورهایی همچون هند، کره و چند کشور دیگر از آسیای شرقی گزینه خوبی برای ایالات متحده آمریکا بوده اند.

در این بین حضور موثر ایران در بازار نفت خیلی به مذاق ایالات متحده آمریکا خوش نمی آید. تحریم های یکجانبه ای که علیه ایران از سوی آمریکا اعمال شده را نیز نباید تنها در ابعاد سیاسی ماجرا خلاصه کرد.  حضور پر قدرت این روزهای آمریکا در بازار انرژی را هم باید از جمله عوامل موثر در تحریم های آمریکا دانست.

شمال عراق و بخش هایی از سوریه دو منطقه ای که عمدتا کردنشین است از دیگر مناطقی است که آمریکایی ها روی آن حساب ویژه ای کرده اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس در همین راستا اظهار کرده ایالات متحده آمریکا تنها به دنبال غارت خاورمیانه هستند. چند دهه از حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در خاورمیانه می گذرد و شرکت‌های نفتی آمریکایی زیادی در سراسر جهان از جمله عراق، کویت، عمان و قطر فعالیت می‌کنند هر چند نفوذ آمریکا در بازار نفت خاورمیانه آن طور که آمریکایی ها می خواهند زیاد نیست و همین مساله یکی از مهم ترین دلایل دخالت های آمریکایی ها برای رسیدن به دلخواهشان است.

آن طور که اویل پرایس گزارش داده غول‌های نفتی آمریکایی ۱۵ درصد از نفتی که در سراسر جهان تولید می‌شود را در کنترل دارند و همین باعث شده تا تولیدکنندگان آمریکایی از موقعیت قدرتمندی در جهان برخوردار شوند. با توجه به این که آمریکا در ۹۸ درصد از رشد تولید جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ سهم داشته است، این روند احتمالا ادامه پیدا می‌کند و نفوذ آنها در سالهای آینده تحکیم می‌شود.

چند نکته کلیدی درباره نفت شیل

نفت شِیل نفت در واقع نفت نامتعارفی است دلیل این امر هم این است که این نفت از گرماکافت، هیدروژنه‌کردن و انحلال گرمایی خرده‌های سنگ نفت‌زا به دست می‌آید. منابع نفت شیل در بخش گسترده ای از دنیا از آب‌های شیرین تا دریاچه‌های نمکی و باتلاق‌های رسوبی یافت می‌شود. با این حال بیشتر منابع نفت شیل در ایالت کلرادو ایالات متحده آمریکا واقع شده و دارای منابعی بالغ بر ۳٫۳ تریلیون تن است.

آن طور که به نظر می رسد باید نفت شیل آمریکا را با وجود کیفیت نسبتا کمش رقیب جدی اوپک دانست. شابد بهتر باشد از همین حالا کشورهای عضو اوپک به فکر تولید غیرنفتی برای توسعه اقتصادشان باشند چرا که تولیدکنندگان نفت شیل با توجه به فضایی که در بازار وجود دارد در تلاش هستند تا سهم اعظم بازار جهانی نفت را در آینده ای نه چندان دور برای خود کنند.

منبع
سلام نو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید