تهران
کد خبر:56798
پ

جهانگیری: امروز برای اجرای یک فاز پارس جنوبی می‌توان به شرکت‌های ایرانی تکیه کرد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز حتی برای اجرای یک فاز پارس جنوبی می‌توان به شرکت‌های داخلی تکیه کرد و ایران تبدیل به کشوری توانمند در صنعت شده است و صنعتگران ایران امروز خدمات فنی و مهندسی خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند. به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون […]

معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز حتی برای اجرای یک فاز پارس جنوبی می‌توان به شرکت‌های داخلی تکیه کرد و ایران تبدیل به کشوری توانمند در صنعت شده است و صنعتگران ایران امروز خدمات فنی و مهندسی خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

کرونا انتقام سخت از کشورهایی گرفت که نفت ایران را تحریم کردند ...
به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه (دهم تیرماه) در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با اشاره به جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا علیه دولت و ملت ایران اظهار کرد: در شرایط کنونی صادرکنندگان کالا و کسانی که در پی تأمین کالاهای مورد نیاز کشور از خارج هستند در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند و باید از کسانی که به‌طور سالم در این فضا فعالیت می‌کنند، دفاع کرد.
وی با بیان اینکه توسعه صنعتی و فراتر از آن توسعه اقتصادی متأثر از محیط پیرامونی کشورهاست، اظهار کرد: این محیط پیرامونی است که مشخص می‌کند در هر دوره‌ای باید چه سیاست‌های صنعتی و اقتصادی را در پیش بگیریم. امروز حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی نقش اثرگذاری در تعیین جهت‌گیری‌های صنعتی و اقتصادی کشور دارند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تجربه کشورهای مختلف صنعتی و عملکرد برخی کشورها در جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین گفت: در این کشورها با توجه به حوادث پس از جنگ جهانی دوم سیاست‌های مختلفی برای توسعه اقتصادی انتخاب شد. در شرق آسیا با توجه به روابط با کشورهای غربی توسعه صادرات مدنظر قرار گرفت و در آمریکای لاتین با توجه به برخی از تنش‌ها در روابط خارجی سیاست کنترل واردات و جایگزینی محصولات خارجی در دستور کار قرار گرفت.
وی با تأکید بر اینکه ایران نیز باید جایگاه خود را در اقتصاد دنیا متناسب با شریط پیرامونی تعریف کند، گفت: دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ سیاستگذاری خود را شناسایی اولویت‌های اصلی کشور و حرکت در جهت دستیابی به آن اهداف برگزید. در سال ۹۲ شاخص‌هایی نظیر تورم، مردم را آزرده ساخته بود اما باور و امیدی در میان مردم شکل گرفت که مجموعه دولت چه به لحاظ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تقسیم کار قادر است کشور را از آن مرحله دشوار عبور دهد.
جهانگیری ادامه داد: ‌با آغاز به‌کار دولت همه شاخص‌ها به دلیل همین امید و باور مردم بهبود یافت و این نشان می‌دهد از مهم‌ترین مسائل تعیین‌کننده سیاست‌های کشور نگاه مردم نسبت به آینده است که در موضوع انتظار تورمی و تصور آنها درباره آینده ایران و رفتارشان متبلور می‌شود.
وی با بیان اینکه کارنامه دولت در دور اول کارنامه‌ای موفق بود و مردم در انتخاباتی رقابتی به این کارنامه رأی مثبت دادند، گفت: رأی ۲۴ میلیون نفری مردم به این دولت نشان از تأیید برنامه‌های دولت داشت. این کارنامه سرمایه بود و بر اساس آن دولت فکر می کرد که باید همان سیاستگذاری یعنی شتاب در رشد و توسعه کشور، عبور از محدودیت‌ها و جبران کاهش قدرت خرید مردم را با سرعت ادامه دهد.
بخش خصوصی باید میدان‌دار واقعی سیاست‌های اقتصادی کشور شود
معاون اول رئیس جمهوری گفت: ما معتقد هستیم که بخش خصوصی باید میدان‌دار واقعی سیاست‌های اقتصادی کشور شود و شاهد بودیم که در دور نخست شرکت‌های خصوصی برای بزرگ‌تر و قدرتمندتر شدن با شریکان خارجی مذاکره می‌کردند. برخی اصلاح ساختارها نظیر اصلاح ساختار نظام بانکی در دستور کار قرار گرفت، اما متأسفانه شرایط بین المللی تغییر کرد و آمریکایی‌ها توافق مهمی را بر هم زدند و تحریم‌های سختی را وضع کردند، آنها مطمئن بودند نظام ایران چهلمین سالروز خود را نمی‌بیند و وقتی مأیوس شدند گفتند اقتصاد ایران دچار فروپاشی خواهد شد.
جهانگیری گفت: مدیر کاردان، عاقل و دلسوز مدیری است که بتواند شرایط را پیش‌بینی کند و متناسب با وضع سیاست‌هایش را تغییر دهد. ما نیز سیاست مقاومت در برابر فشارهای خارجی را برگزیدیم و به دنبال ایجاد سازوکاری برای افزایش تاب‌آوری و حفاظت از معیشت مردم بودیم، بنابراین سیاست شتاب در رشد و توسعه کشور تبدیل به سیاست تاب‌آوری شد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برخی الزام‌های این تغییر ریل در سیاستگذاری گفت: در دور نخست فعالیت دولت ما نمی‌خواستیم مدیران در سازوکارهای اقتصادی دخالت کنند، اما در شرایط سیاستگذاری برای تاب‌آوری مردم باید مداخله‌هایی در اقتصاد انجام شود.
وی به تبدیل جنگ اقتصادی در هدف قرار گرفتن فروش نفت، جابه‌جایی پول و حمل و نقل پرادخت و با بی‌سابقه خواندن فشارها در این مقطع گفت: ما باید قدردان کسانی باشیم که برای رفع نیازهای کشور در حوزه صادرات و واردات تلاش می‌کنند و جفاست اگر با پرونده‌سازی‌های نادرست آنها را از آینده ناامید کنیم.
جهانگیری ادامه داد: ‌متأسفانه شرایط کشور از اسفندماه پارسال و با اضافه شدن موضوع کرونا در وضع دشوارتری قرار گرفت، البته این وضع فقط مختص ایران نیست و اقتصاد دنیا با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است، به‌طوری که مجامع بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی اعلام کرده‌اند که بزرگ‌ترین رکود اقتصادی پس از سال ۱۹۳۰ متعلق به شرایط کرونایی است.
معاون اول رئیس جمهوری برنامه‌ریزی در این مقطع را نیز متأثر از شرایط پیرامونی توصیف کرد و گفت: صادرکنندگان کشور در این شرایط که رکود بر اقتصاد دنیا حکمفرما شده و اقتصاد جهانی به خاطر کوچک شدن، تقاضای کمتری برای محصولات دارد برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند تا بتوانند جایگاه خود را در بازارهای فروش حفظ کنند.
وی با بیان اینکه کرونا در همه کشورها معیشت، سلامت و اشتغال مردم را به خطر انداخته است، گفت: در ایران نیز سلامت، معیشت و اشتغال مردم در شرایط کرونا مورد تهدید قرار گرفت و دولت نیز تمرکز جدی خود را بر این سه موضوع معطوف کرد.
توجه به معیشت مردم نیز از اولویت‌های مهم دولت است
معاون اول رئیس جمهوری افزود: باید تلاش کنیم سلامت مردم دچار آسیب نشود و هر موضوعی که با سلامت مردم در تضاد باشد باید کنار گذاشته شود. توجه به معیشت مردم نیز از اولویت‌های مهم دولت است و مجموعه سیاست‌هایی در دولت تدوین شد که اطمینان پیدا کنیم زندگی طبقات ضعیف جامعه در حداقل ممکن اداره شود.
جهانگیری صیانت از اشتغال موجود را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرد و افزود: دولت تدبیر و امید در این دوره ۳٫۵ میلیون فرصت شغلی یعنی حدود سالانه ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کرده و این در شرایطی است که با محدودیت منابع روبه‌رو بود و باید این میزان اشتغال ایجادشده را با دوره‌های گذشته قیاس کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت برای تأمین کسری بودجه نیز سیاست‌های خود را به شکلی تنظیم کرد که منجر به افزایش پایه پولی،‌ افزایش نقدینگی و تورم نشود و برای این منظور برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی را انجام داد.
دارایی ایران ۷ هزار هزار میلیارد تومان ارزیابی شد
جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت به مفهوم حاکمیت ایران دولتی ثروتمند است، تصریح کرد: براساس محاسباتی که چند سال گذشته انجام شده بود،‌ به غیر از نفت و معادن،‌ دارایی ایران ۷ هزار هزار میلیارد تومان ارزیابی شد و این در حالی است که ایران در مجموع نخستین ذخایر نفت و گاز دنیا را نیز داراست و در بسیاری از معادن فلزی جزو ۱۰ کشور نخست دنیا هستیم و آنچه مهم است اینکه بتوانیم این دارایی‌ها را مولدسازی و برای رفاه مردم هزینه کنیم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه بخش صنعت کشور در دوره کرونا درخشید،‌ گفت: در روزهای نخست شروع کرونا که کادر درمانی کشور با محدودیت تجهیزات حفاظت شخصی روبه‌رو بودند به‌عنوان یکی از مسئولان کشور احساس شرمندگی داشتم که کادر بهداشت و درمان بدون تجهیزات لازم در بیمارستان‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند و تعدادی از این عزیزان نیز در این مسیر شهید شدند.
جهانگیری با تأکید بر اینکه عملکرد صنعتگران کشور در دوره کرونا در حد معجزه بود، یادآور شد: کسانی که با صنعت آشنا هستند می دانند افزایش ظرفیت تولید در مدت چهار ماه تا ۳۰ برابر چقدر دشوار است، زیرا مدت زمان چهار ماه حتی برای احداث سوله و دریافت مجوزهای لازم نیز کافی نیست.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: امروز صنعتگران کشور موفق شدند در بخش تولید تجهیزات پزشکی به یکی از صادرکنندگان این محصولات تبدیل شوند و جوانان کشور در بخش دانش بنیان نیز در تولید اقلام بهداشتی نظیر کیت پزشکی،‌ دستگاه تنفس مصنوعی و ماسک عملکرد درخشانی داشتند.
جهانگیری در ادامه سخنان خود به تشریح بعضی از انتظارهای دولت از بخش صنعت کشور پرداخت و اظهار کرد: انتظار دولت از شما این است که همچنان تولید و تامین نیازهای کرونا را در دستور کار داشته باشید و در عین حال حفاظت از کارکنان خود را نیز به‌عنوان نیروی کار صنعتی کشور به‌عنوان یکی از مهمترین‌ها دنبال کنید.
در پارس جنوبی حتی یک نفر هم به کرونا مبتلا نشد
معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از بخش‌های مختلف صنعتی کشور که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از ابتلای نیروی کار زیرمجموعه خود شدند، گفت: در یکی از نشست‌های گزارشی از پارس جنوبی ارائه و اعلام شد که از ۷۰ هزار نفر از کارکنان این مجموعه حتی یک نفر به کرونا مبتلانشده است.
وی با تإکید بر اهمیت استفاده از ماسک در اماکن عمومی گفت: استفاده از ماسک یک نیاز ضروری برای حفاظت از خود و دیگران است و مقام معظم رهبری نیز به صراحت بر استفاده از ماسک در اجتماعات تأکید کردند.
معاون اول رئیس جمهوری تحقق هدف گذاری ۴۱ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی را از دیگر انتظارهای دولت از صنعتگران و صادرکنندگان کشور دانست و افزود: امروز که فشار سنگینی بر درآمدهای نفتی کشور وارد شده است، تأمین ارز مورد نیاز کشور به‌عهده صادرکنندگان است و انتظار داریم صادرکنندگان و صنعتگران کشور مردانه پای کار بیایند و ضمن تحقق صادرات غیرنفتی ۴۱ میلیارد دلاری، ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.
جهانگیری با اشاره به نشست روز دوشنبه (نهم تیرماه) خود با تعدادی از اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: رئیس اتاق بازرگانی اعلام کرد که کمیته ارزی در این اتاق تشکیل داده‌اند و در این نشست قرار شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی با بانک مرکزی بخشی از ارز مورد نیاز صنایع را از محل صادرات این صنایع تأمین کنند.
در همه بخش‌های پالایشگاهی و نصب سکوها می‌توانیم به توان داخلی اتکا
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم توجه بر موضوع ساخت داخل، اظهار کرد: با اختیاری که مقام معظم رهبری به سران سه قوه داده‌اند، برای واردات برخی اقلام و کالاها ‌تعرفه و محدودیت اعمال شده و این فرصتی برای صنعتگران کشور است تا نسبت به تولید این کالاها در داخل کشور اقدام کنند.
جهانگیری با تأکید بر اینکه توانمندی بزرگی در بخش صنعتی کشور شکل گرفته و جفاست که صنعت ما را با کشورهای منطقه مقایسه کنند، افزود: در سال‌های گذشته برای نصب یک سکوی ۲۰۰۰ تنی نفتی لازم بود یک شرکت خارجی این کار را برای ما انجام دهد، اما امروز با ایستادگی صنعتگران کشور، در همه بخش‌های پالایشگاهی و نصب سکوها می‌توانیم به توان داخلی اتکا داشته باشیم، ضمن آنکه صنعتگران ایرانی خدمات فنی و مهندسی را نیز به کشورهای دیگر صادر می کنند.
وی خطاب به منتقدان دولت گفت: هر سیاست و برنامه دولت را که می‌خواهید نقد کنید، اما به‌عنوان یک انسان منصف شرایط امروز را با گذشته در نظر گیرید که درآمدهای نفتی کشور در سال ۹۱ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بود و این در حالی است که این درآمدها در سال گذشته به ۸ میلیارد دلار رسید و بی‌شک امسال درآمدها از پارسال نیز کمتر خواهد بود. دولت بی‌شک از نقدهای سازنده و دلسوزانه استفاده می‌کند
حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گزارشی از پیامدها و آثار منفی کرونا بر تجارت و اشتغال کشورهای مختلف ارائه کرد و گفت: ایران در سه ماه اخیر با وجود شرایط کرونا،‌ در تولید بسیاری از محصولات از جمله سیمان، لوازم خانگی، آلومینیوم و دیگر اقلام رشد داشته که جای افتخار دارد.
در این مراسم همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس خانه صنعت و معدن ایران و معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی به اهمیت بخش تولید و صنعت به‌ویژه در شرایط کرونا اشاره کردند.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهوری از کارآفرینان برتر و نمونه کشور قدردانی شد.

منبع
خبرگزاری آریا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید